| کد مطلب: ۱۰۴۶۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

بهترين زمان مصرف ويتامين‌ها

تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد که مصرف ويتامين‌ها در صبح زمان مناسبي براي دادن ويتامين به کودکان است. مي‌توانيد پس از اتمام صبحانه به آنها مکمل‌هاي غذايي بدهيد. پاسخ به اين سوال بستگي به نوع ويتامين و قرص تقويتي مصرف شده و توصيه پزشک دارد و اينکه آيا همزمان با آن از داروهاي تجويز شده توسط پزشک نيز استفاده مي‌کنيد يا خير. با اينکه اين مواد مغذي در مقادير متفاوتي در غذاها يافت مي‌شوند، برخي از افراد براي برآوردن نيازهاي تغذيه‌اي خود بايد از ويتامين‌هاي خاصي استفاده کنند. به طور معمول اکثر ويتامين‌ها را مي‌توان در هر زمان از روز مصرف کرد. با اين حال برخي از ويتامين‌ها در شرايط خاص بهتر جذب مي‌شوند؛ به همين دليل خوب است بدانيد که جهت افزايش جذب مطلوب، چگونه و چه موقع از مکمل‌ها استفاده کنيد. در ادامه با زمان مناسب مصرف هر يک از ويتامين‌ها و مکمل‌هاي تقويتي آشنا خواهيد شد.

ويتامين‌هاي محلول در آب

ويتامين‌هاي محلول در آب، در آب حل مي‌شوند؛ بنابراين لازم نيست آنها را با غذا مصرف کنيد تا جذب شوند. 9 ويتامين محلول در آب وجود دارد که شامل ويتامين C به‌علاوه هشت ويتامين B است. لازم است به طور مرتب ويتامين‌هاي محلول در آب را مصرف کنيد، زيرا برخلاف ويتامين‌هاي محلول در چربي به‌راحتي در بافت‌هاي بدن ذخيره نمي‌شوند. در عوض ويتامين‌هاي محلول در آب اضافي از طريق ادرار دفع مي‌شوند.

ويتامين C

ويتامين C نقش‌هاي حياتي زيادي در بدن ايفا مي‌کند. براي مثال به‌عنوان يک آنتي‌اکسيدان قوي عمل مي‌کند و براي سلامت سيستم ايمني و سنتز کلاژن و انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مورد نياز است. مي‌توانيد مکمل‌هاي ويتامين C را در هر زمان از روز با يا بدون غذا صرف کنيد. لازم است مکمل‌هاي ويتامين C در يک مکان تاريک و خنک نگهداري شوند؛ زيرا اين ماده مغذي به گرما و نور حساس است. ويتامين Cدر موادغذايي مانند کيوي، پرتقال، فلفل‌قرمز، توت فرنگي، کلم‌بروکلي و.... وجود دارد.

گروه B

ويتامين‌هاي گروه B به‌صورت جداگانه يا به‌عنوان مکمل‌هايB کمپلکس که حاوي هر هشت ويتامين B هستند به فروش مي‌رسند. مي‌توانيد آنها را با غذا يا بدون غذا و در هر زمان از روز مصرف کنيد. با توجه به اين، اغلب توصيه مي‌شود که ويتامين B را صبح بخوريد؛ زيرا نقش مهمي در متابوليسم موادمغذي و توليد انرژي دارد. برخي از افراد بهتر است ويتامين B را به‌صورت ناشتا مصرف کنند. به‌عنوان مثال توصيه مي‌شود افراد مبتلا به کمبود B12، براي حداکثر جذب مکمل B12 را با معده خالي و همراه با آب مصرف کنند. علاوه بر مکمل‌ها ويتامين B در موادي همچون گوشت ماهي، گوجه‌فرنگي، قارچ، سيب‌زميني و.. موجود است.

ويتامين‌هاي محلول در چربي

ويتامين‌هاي محلول در چربي براي جذب مناسب به چربي وابسته هستند. بنابراين به‌طور کلي توصيه مي‌شود که ترکيبات محلول در چربي با وعده غذايي حاوي چربي مصرف شود.

ويتامين A

به‌دليل افزايش نيازها يا کاهش جذب، جمعيت خاصي در معرض خطر کمبود ويتامين A قرار دارند. اين گروه شامل افراد باردار و شيرده هستند. براي افزايش جذب مطلوب، بايد مکمل‌هاي ويتامين A را همراه با وعده غذايي حاوي چربي مصرف کنيد و به خاطر داشته باشيد که اگر رژيم غذايي متعادلي داريد، مصرف مکمل‌هاي ويتامين A معمولاً ضروري نيست.

ويتامين D

ويتامين D براي عملکرد سيستم ايمني بدن، سلامت استخوان، رشد سلولي و موارد ديگر مورد نياز است. ويتامين D را مي‌توان در هر زمان از روز مصرف کرد و اکثر اين مکمل‌ها بايد با وعده يا ميان وعده‌هاي غذايي حاوي چربي مصرف شوند تا از جذب مطلوب اطمينان حاصل شود. توجه به اين نکته ضروري است که فعال‌شدن ويتامين D به داشتن سطح کافي منيزيم بستگي دارد. بنابراين براي حفظ سطح نرمال ويتامين D، از دريافت منيزيم کافي نيز اطمينان حاصل کنيد. ويتامين‌هاي محلول در چربي از جمله ويتامين E، ممکن است جذب ويتامين D را تحت‌تأثير قرار دهند. مصرف ويتامين K در کنار ويتامين D ممکن است براي تراکم مواد معدني استخوان مفيد باشد.

ويتامين E

ويتامين E به‌عنوان يک آنتي‌اکسيدان اصلي در بدن عمل مي‌کند و براي جريان خون سالم و عملکرد سيستم ايمني ضروري است. همچنين يک مکمل غذايي محبوب است؛ اگرچه اين ماده مغذي در بسياري از غذاها وجود دارد و کمبود آن نادر است. توصيه مي‌شود که مکمل ويتامين E همراه با غذا مصرف شود.

ويتامين K

مي‌توانيد مکمل‌هاي ويتامين K را در هر زمان از روز همراه با غذا يا ميان وعده حاوي چربي مصرف کنيد. مصرف مکمل‌هاي با دز بالا توصيه نمي‌شود؛ مگر اينکه به دستور پزشک باشد؛ اگرچه اين مکمل‌ها به طور کلي بي‌خطر هستند و عوارض جانبي قابل توجهي ندارند. با اين وجود مکمل‌ E و ويتامين K ممکن است با برخي داروهاي ضدانعقاد تداخل داشته باشد. در صورت مصرف اين داروها، قبل از دريافت ويتامين K با پزشک خود مشورت کنيد.

مولتي ويتامين

مولتي ويتامين‌ها معمولا حاوي انواع ويتامين‌ها و مواد معدني هستند. از آنجا که اين مکمل‌ها معمولا حاوي ويتامين‌هاي محلول در چربي و آب هستند؛ توصيه مي‌شود که آنها را همراه غذا مصرف کنيد. اين کار ممکن است جذب برخي از مواد مغذي را افزايش دهد و خطر ناراحتي گوارشي را کاهش دهد، ناراحتي‌هايي که در صورت مصرف مولتي ويتامين با معده خالي ممکن است رخ دهد. مصرف مولتي ويتامين همراه با غذا ممکن است به افزايش جذب برخي از مواد مغذي کمک کرده و خطر ابتلا به مشکلات گوارشي را کاهش دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار