| کد مطلب: ۱۰۴۵۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد

احمد دستمالچيان درگفت‌وگو با «آرمان ملي»:

آمريکا دريچه ديپلماسي با تهران را نمي‌بندد

احمد دستمالچيان درگفت‌وگو با «آرمان ملي»:

آمريکا دريچه ديپلماسي با تهران را نمي‌بندد

اروپا امنيت درخاورميانه را وابسته به تهران مي‌داند

آرمان‌ملي: برخي منابع غيررسمي در روزهاي اخير از اين مهم خبر مي‌دهند که غربي‌ها به‌صورت ناگفته و اعلام نشده مذاکره با تهران در ارتباط با پرونده هسته‌اي را از دستورکار خارج کرده‌اند. از سوي ديگر البته تهران و آژانس در تلاشند آخرين گام‌ها براي بسته‌شدن بخشي از پرونده هسته‌اي ايران را بردارند. اين مورد دقيقا خواست تهران در ارتباط با برجام است. هرچند اروپايي‌ها در هفته‌هاي اخير برخي تحريم‌ها عليه ايران را در دستورکار قرار داده‌اند، اما بعضا اعلام مي‌کنند که اين تحريم‌ها ارتباطي به برجام ندارد. به‌نظر مي‌رسد شرايط کمي پيچيده شده است و بايد صبرکرد تا در آينده مشخص شود که برجام احيا خواهد شد يا نه. البته برخي مسائل بر پرونده هسته‌اي اثرگذاشته است و شايد بتوان احتمال احياي برجام را کمتر ازگذشته دانست، اما هنور به‌طور قطعي برجام در احيا به نافرجامي مطلق نرسيده. «آرمان‌ملي» در مورد‌ موضع‌گيري‌هاي اروپا و آمريکا در ارتباط با برجام با احمد دستمالچيان، سفير سابق ايران در لبنان به گفت‌وگو پرداخته است. دستمالچيان معتقد است: اولا آمريکا همه درب‌هاي ديپلماسي با ايران را نخواهد بست، در ثاني اروپاي دنباله‌روي آمريکا هرچند درحال حاضر در انديشه تحريم بيشتر عليه تهران است اما نيک مي‌داند امنيتش از امنيت خاورميانه‌‌اي تامين مي‌شود که امنيت آن بستگي به نوع نگاه تهران دارد.

برخي اخبار از خروج برجام از دستور کار طرفين حکايت دارد. آيا برجام براي هميشه خواهد مرد؟

اين مورد بستگي به همراهي آمريکايي‌ها با نگاه تهران در برجام دارد. اگر غربي‌ها با واقع‌گرايي و نه زياده‌خواهي بخواهند به برجام و احياي آن بنگرند، هنوز اميدهايي وجود دارد که برجام احيا شود. غربي‌ها وعده‌هايي داده‌اند که به آن عمل نکرده‌اند. همچنين تضمين‌هاي ايران در ارتباط با برجام وجود دارد که در صورت ارائه اين تضمين‌ها مي‌توان به احياي برجام اميد داشت. آمريکايي‌ها به‌رغم ژستي که در تبليغات مي‌گيرند که برجام در دستور کار آنها نيست اما آنها در تلاش براي احياي برجام هستند. اگر اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها با واقع‌بيني به مساله نگاه کنند و بدون اينکه بخواهند با فشار رواني و سياسي به مقاصد خود برسند. برجام احيا خواهد شد در غير اين صورت ايران در برابر زياده‌خواهي‌ها تسليم نخواهد شد.

درصورتي‌که پاياني بر برجام فرض شود آنگاه واکنش ايران چه خواهد بود؟

هنگامي‌که آمريکايي‌ها از برجام خارج شدند و اروپايي‌ها نيز به تعهدات خود پايبند نماندند. ايران نيز عکس‌العمل نشان داد و به گذشته هسته‌اي خود بازگشت و به اموري که در برجام تعهد داده بود را تا حدودي کنارگذاشت. ايران از برخي تعهدات پادماني خود عقب نشست. از اين منظر بازگشت به برجام معادله دو طرفه است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اگر طرف غربي به تعهدات خود عمل کرد و تضمين‌هاي لازم را داد و ايران راستي‌آزمايي کرد، امکان احياي برجام هست» اما اگر نقد در برابر نسيه باشد، قطعا ايران از يک سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود. ايران در گذشته با صداقت تعهدات خود را عمل کرد اما غربي‌ها ناجوانمردانه تعهدات خود را عملياتي نکردند.

هرچند آمريکايي‌ها موضع‌گيري‌هايي عليه حوادث اخير ايران انجام داده‌اند، اما جز يک مورد اقدامي عليه تهران نکردند اما اروپايي‌ها اين روزها سر ناسازگاري عليه ايران گذاشته و دائما به بهانه پهپادهاي ايراني و مسائل داخلي تهران ايران را تحريم مي‌کنند. چرا اروپا به اين سمت‌وسو عليه ايران در حرکت است؟

اصولا اروپايي‌ها از ابتداي انقلاب به اين سو کاسه داغ‌تر از آش بودند. اروپايي‌ها تابعي از سياست‌هاي آمريکا هستند و با ساز آمريکا خود را کوک ‌مي‌کنند اما از يک‌طرف ژست مي‌گيرند که مستقلند. درحالي‌که اساسا اينگونه نيست. اگر آمريکا نرمشي در برابر تهران نشان دهد اروپايي در برابر آمريکا نمي‌تواند کرنش نکند. اما اگر آمريکايي‌ها بخواهند مقداري فشار بر ايران بياورند آنها چندگام جلوتر حرکت مي‌کنند. اين مورد هم به‌خاطر ذات اروپايي‌هاست. اروپايي‌ها درحال حاضر تحت فشار هستند. بحران اوکراين ضربه‌هاي سختي را به اروپا زده است. البته در گذشته نيز با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم کرد و اقتصاد آلمان در آن موقع آسيب جدي ديد درحال حاضر فشارهاي چند جهته يکي از سوي روس‌ها و ديگري از سوي آمريکايي‌ها به خاطر انرژي گران اروپا را در معرض تهديد و شکست قرار داده است.

چرا فرانسه در بين کشورهاي اروپايي به نوعي به پيشقراول فشار عليه ايران تبديل شده است؟

فرانسه از ابتدا پناهگاه گروه تروريستي سازمان مجاهدين خلق(منافقين) بوده است. درحال حاضر با اقدامات زشت مکرون مجددا به شيوه ديگري مسير قبلي را طي مي‌کند. فرانسوي‌ها هيچگاه قابل اعتماد نبوده و نيستند.

چرا آمريکايي‌ها به‌رغم اينکه از يک سو از (رژيم چنج) در ايران حمايت مي‌کند اما روزگذشته اعلام کرده سازمان مجاهدين خلق(منافقين) نماينده مردم ايران نيست؟

آمريکا نمي‌خواهد تمام راه‌هايي که با ايران دارد را مسدود کند و به عبارت ديگر نمي‌خواهد مسير ديپلماسي با تهران بسته شود. آمريکا 4 دهه تلاش کرده مسيري براي ارتباط با تهران ايجاد کند که آن مسير برجام بود. آمريکا به نقش و اهميت تهران بسيار واقف است. ايران وزنه تعادل و ثبات در منطقه است. به‌رغم برخي تحرکات آمريکايي‌ها عليه ايران اما آنها به‌دنبال آن هستند که کانال‌هايي براي ارتباط با ايران باز باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار