| کد مطلب: ۱۰۴۵۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد

عملکرد دولت کي صبر مجلس را لبريز مي‌کند؟

سه‌شنبه بهارستان محل سوال از دو وزير کابينه سيزدهم بود که از ابتداي تشکيل کابينه عملکردشان مورد نقد بود و در چند هفته اخير هم نارضايتي بسياري را به جامعه تحميل کرده‌اند. در چنين روز‌هاي سختي که کمبود دارو سبب ناتواني مردم در تهيه يک داروي ساده از سرم يا آنتي‌بيوتيک گرفته تا انسولين و داروي بيماران خاص شده و همين امر زمينه بحران جديدي را شکل داده است، وزير بهداشت همچنان حاضر به عذرخواهي از مردم و نمايندگان مجلس نشد و حتي گفت: «توليد آنتي‌بيوتيک در هفت ماه گذشته به اندازه يک سال قبل بوده است.» حال چرا مردم نسخه‌به‌دست به‌ويژه براي درمان کودکان خود، سرگردان داروخانه‌ها شده‌اند و حتي سرم يافت نمي‌شود، مشخص نيست! بماند که در شرايط گراني سرسام‌آور دارو هم شاهد قيمت چندبرابري بسياري از دارو‌ها هستيم. در همين رابطه حسيني، عضو کميسيون عمران مجلس، در انتقاد از عملکرد وزير بهداشت گفت: «گراني و کمبود دارو مردم را رنج مي‌دهد و مردم گرفتار موضوع سلامت خود هستند. فرمان کار از دست متوليان دارو خارج شده است. طبق آمار از سه‌هزارو صد داروي فعال در بازار، 500 تا کمبود داريم و 90 مورد از اقلام پرمصرف در شرايط حاد هستند. با اين شرايط آيا زندگي مردم در حوزه سلامت تأمين مي‌شود؟.» محمدرضا صباغيان، نماينده بافق و مهريز نيز گفت: «دارو کمياب شده و مردم در تأمين آن با مشکلاتي مواجه هستند و نظارت هم به‌درستي وجود ندارد. وضعيت به‌گونه‌اي است که شربت با قيمت مندرج چهار هزار توماني را 11 هزار تومان مي‌فروشند؛ اين يعني نظارت نيست و وضعيت نامطلوب است. ما از وضعيت نامناسب دارو مي‌گوييم، اما وزير بهداشت درباره کرونا صحبت مي‌کند. دارو کم و ناياب است که اين نشان‌دهنده ضعف وزير بهداشت است.» از سويي ديگر، وزير ارتباطات به بهارستان احضار شده بود که در باب عملکرد او نيز نياز به هيچ توضيحي نيست. کارشناسان کاهش پهناي باند اينترنت، کاهش سرعت و فيلترينگ را جزء دستاورد‌هاي او به حساب مي‌آورند. صباغيان، نماينده مجلس، در نقد عملکرد وزير ارتباطات گفت: «در جريان صحبت وزير ارتباطات چندين نفر با من تماس داشتند که مدام مکالمه تلفني ما قطع مي‌شد. حداقل مکالمه تلفني را از مردم نگيريد.» البته وزير ارتباطات در مجلس گفت: «کاري خواهيم کرد که طعم شيرين سرعت‌هاي چند‌صد مگابيت بر ثانيه‌اي را مردم تا پايان دولت سيزدهم بچشند»! اين در حالي است که کشوري مانند سوئيس با اينترنت 230 مگابيت بر ثانيه، پنجمين اينترنت سريع جهان را دارد و با وعده «چندصد مگابيت بر ثانيه» وزير ارتباطات، بايد منتظر سبقت ايران از سوئيس باشيم. وي همچنين بيان کرد: د‌ر حال حاضر دو ميليون انشعاب خانگي فيبر نوري داريم که ما در همين مدت کوتاه آن را محقق کرده‌ايم و ان‌شاءا... در پايان سال به چهار ميليون خواهد رسيد. در پايان سال 1402 ان‌شاءا... هفت ميليون انشعاب و در پايان سال 1403 هم هشت ميليون انشعاب جديد محقق مي‌شود تا به عدد 20 ميليون انشعاب وعده داده‌شده برسيم.» فارغ از اينکه مجموع اعداد گفته‌شده از سوي آقاي وزير 19 ميليون مي‌شود، چندي قبل معاون مخابرات در‌اين‌باره گفته بود: «آقاي وزير يا نمي‌داند 20 ميليون چيست يا نمي‌داند که فيبر نوري چيست.» گفته‌هايي که حسابي خبرساز شد، اما ساعاتي بعد مخابرات در بيانيه‌اي اعلام کرد اين گفته‌ها ناقص و از دل يک گفت‌وگوي خودماني منتشر شده‌اند. چند روز بعد هم سازمان رگلاتوري در بيانيه‌اي اعلام کرد مخابرات بدترين همکاري را در توسعه شبکه فيبرنوري در ميان اپراتور‌ها داشته است.

انتقادات فراگير

سه‌شنبه نه مشکل کمبود دارو در مجلس حل شد و نه خبري از رفع فيلترينگ و افزايش واقعي سرعت اينترنت شد و هرچه بود مانند رويه معمول يک جلسه سوال بدون پاسخ بود. البته در اين بين ديروز نطق‌هاي تندي هم در نقد عملکرد دولت و بي‌توجهي به نقد‌هاي سازنده، در صحن علني ايراد شد. از‌جمله سارا فلاحي در تذکري شفاهي در جريان جلسه علني ديروز مجلس خطاب به رئيس‌جمهور بيان کرد: عقل دولت سازمان برنامه و بودجه است که متأسفانه امروز به سازماني بدون برنامه تبديل شده است. امروز ريزعلي‌هاي زيادي مشعل‌به‌دست در مسير حرکت قطار دولت در حال هشداردادن هستند.

عدم کارساز بودن يکدستي

انتقاد‌ها به وضعيت موجود و عملکرد دولت در حالي در مجلس طنين‌انداز شده است که انتظار مي‌رفت در پس سايه يکدست‌شدن قدرت در ميان اصولگرايان، همان‌گونه که قبل از انتخابات رياست‌جمهوري مدعي بودند، به رفع مشکلات اقتصادي، اجتماعي و... بينجامد، اما مشکل کشور حاکميت اجرائي يک نگرش خاص با حذف رقبا نبود؛ مشکل ناتواني برخي مديران اجرايي و تصميم‌هاي اشتباه در يک سال و اندي گذشته نشان داده براي اداره کشور با شعار نمي‌شود موفق شد. مجلس که همه اعتبار خود را روي موفقيت دولت سيزدهم گذاشته، مدت‌هاست منتقد عملکرد کابينه است، اما تاکنون نتوانسته باعث تغيير رويه‌ها شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار