| کد مطلب: ۱۰۴۳۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد

مدیر کل سیاسی وزارت کشور از تهیه پیش‌نویس قانون برگزاری تجمعات خبر داد

«اعتراض » قانونی می‌‌شود

آرمان ملی- احسان اسقایی: اصل 27 قانون اساسی اعلام می‌دارد: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» به رغم اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحتا حق برگزاری تجمع و راهپیمایی را به رسمیت شناخته است اما تاکنون مجوزی برای اجرای این اصل قانون صادر نشده است. البته بسیاری از اهل فن و حقوقدانان معتقدند همین که این اصل در قانون آمده است بر اساس آن تشکل‌ها می‌توانند تنها با اعلام خبر به وزارت کشور و نیروی انتظامی مبنی بر اینکه بنابر اصل 27 قانون اساسی در مکان و تاریخ مشخص تجمع می‌کنند؛ اقدام به برگزاری آن نمایند. حال اینکه برخی دیگر چنین نظری ندارند و برگزاری تجمعات و راهپیمایی را منطبق بر قانون اساسی به شرطی صحیح می‌دانند که قانون عادی در این زمینه مصوب شود.
پیش نویس قانون برگزاری تجمعات آماده شد
روز گذشته عبدا... مرادی، مدیرکل سیاسی کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور در ارتباط با قانون برگزاری تجمعات به ایلنا گفت: یکی از اقدامات کمیسیون ماده ده احزاب در شش ماه گذشته، تدوین پیش‌نویس برگزاری تجمعات بود که این پیش‌نویس در نهایت نوشته شد. در گذشته این موضوع تعیین تکلیف نشده بود اما امیدواریم با تنظیم پیش‌نویس قانون برگزاری تجمعات جمع‌بندی نهایی صورت بگیرد و در نهایت همان اشکال نهادینه کردن اعتراضات در سطح شهرها و اماکن به درستی مورد حفاظت قرار بگیرد. وی افزود: وزارت کشور همواره بر نشاط سیاسی و اعتراض تاکید داشته است. حق اعتراض در اصل ۲۷ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و زمینه اجرایی و نهادینه‌سازی آن وجود دارد اما در بخش نهادینه‌سازی آن با اشکالاتی مواجه شده‌ایم. ما در بخش اعتراض مشکل نداریم با مرز اغتشاش و اعتراض مشکل داریم و همان‌طور که رئیس‌جمهور در صحبت‌های اخیرشان گفتند، گفت‌وگو و احترام راهبرد اصلی ما برای برگزاری اعتراض است
تجمعات قانونی آموزش اعتراض است
ناصر ایمانی فعالی سیاسی اصولگرا در ارتباط با لزوم برگزاری تجمعات قانونی به «آرمان ملی» گفت: باید اجازه داد تجمعات قانونی برگزار شود. . در طول سال و به مناسبت‌های مختلف باید اصناف و یا جریان‌های سیاسی و حتی احزاب مجوز بگیرند و سر موضوعات مختلف درچارچوب مشخص و با شعارهای مشخص‌تر و مسیرهای معلوم و با افرادی که مسئولیت آن را بپذیرند؛ باید مجوز بر پایی اعتراض دارد. این مجوزها از نظر روانی مردم را تخلیه می‌کند و درثانی به مردم آموزش می‌دهند که اعتراض یعنی این و باید اینگونه اعتراض کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار