| کد مطلب: ۱۰۴۳۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های ایران

پرونده نمازی‌ها بسته شد

آرمان ملی: باقر و سیامک نمازی آزاد شدند. نور نیوز نوشت: «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل خبر داد که «باقر نمازی» از زندان آزاد شده و ایران را ترک کرده و «سیامک نمازی» نیز آزاد شده (اما همچنان در ایران) است. حساب کاربری سازمان ملل نیز اعلام کرد که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل قدردان این است که پس از درخواست از رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران برای آزادی باقر نمازی، به او اجازه ترک ایران برای درمان داده شده است. سیامک و باقر نمازی چند سال پیش به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.» سیامک نمازی از سال ۲۰۱۵ در زندان به سر می‌برد و به جرم «همکاری با دولت‌های متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
ماجرای 7 میلیارد دلار
خبرها حاکی از آن است که آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا همزمان با آزادسازی میلیاردها دلار منابع ارزی تهران انجام خواهد شد. از سوی دیگر، این توافق با وساطت یکی از کشورهای منطقه بود. منابع آگاه نیز اعلام کرده‌اند که آزادی زندانیان مستقل از مذاکرات احیای برجام است. تسنیم هم دیروز نوشت: « آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی میلیاردها دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی خبر مهمی است که هم‌اکنون از سوی رسانه‌های مطرح دنیا نیز در حال مخابره است. در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده است، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدودشده ارزی کشورمان در کره جنوبی است. طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شده است و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدودشده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. خبرهای تکمیلی بیانگر آن است که آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی 7 میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران با میانجی‌گری قطر انجام شده است، ضمن اینکه سوییس و سازمان ملل نیز به‌عنوان کانال ارتباطی در این امر درگیر هستند.» نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در آخرین ساعات شامگاه شنبه نوشت: در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است. خبرهای رسیده به «نورنیوز» حاکی است که طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. بر این اساس؛ ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است. همزمان با اعلام اخبار مربوط به آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا و آزادسازی 7میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، مصطفی قمری وفا؛ سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد: پیگیری‌های مستمر برای آزادسازی منابع ارزی مسدودشده کشورمان با همکاری نزدیک دستگاه دیپلماسی در حال انجام است. او تأکید کرد: طی هفته‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در این خصوص حاصل شده است، برخی ملاحظات بانکی همچنان باقی‌ اما در تعامل با طرف‌های مقابل برای رسیدن به نتیجه، در حال پیگیری است.
امیرعبداللهیان وعده داده بود
5 مهر وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که مذاکرات درباره تبادل زندانیان، از جمله تبادل شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران در چه وضعیتی قرار دارد و آیا بدون برجام توافقی بر سر این موضوع انجام خواهد شد یا نه؟ گفت: ما ارتباطی میان این دو موضوع نمی‌بینیم. هیچ ارتباطی میان این موضوع انسانی که مساله زندانیان است و موضوع برجام وجود ندارد. ما بی‌چون‌وچرا آماده این تبادل زندانیان هستیم چون باور داریم که این موضوعی انسانی است. ما این را به آمریکایی‌ها هم گفته‌ایم. امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه ایران برای انجام شدن این کار منتظر چیست و چه چیز مانع می‌شود؟ گفت: باید طرف خودتان را مقصر بدانید. در پاسخ دادن به این موضوع خیلی کند عمل می‌کنند. نمی‌دانم چه مشکلی دارند. هر وقت بگویند آماده هستند، ما این کار را خواهیم کرد. اما خوش‌بینم. وزیر امور خارجه ایران درباره اینکه اگر این موضوعی انسانی است، چرا به باقر نمازی، یکی از شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران اجازه داده نمی‌شود که خدمات پزشکی دریافت کند؟ توضیح داد: او با خدمات وی‌آی‌پی از تمامی امکانات بهره‌مند است. به او خدمات پزشکی وی‌آی‌پی ارائه می‌شود. دسترسی کنسولی ایجاد شده است. اعضای خانواده‌اش به‌طور منظم با او دیدار می‌کنند. من فکر می‌کنم به آسانی می‌تواند تبادل شود. البته این بر عهده مقامات قضایی‌مان است. اما خوش‌بینم.
اقدام بشردوستانه بود
دیروز «کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص باقر و سیامک نمازی گفت: باقر نمازی به‌خاطر مسائل پزشکی و درمانی نزدیک به چهار سال است که خارج از زندان و در منزل خود در تهران به سر می‌برد. معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه تصریح کرد: با توجه به درخواست‌های مطرح برای ادامه معالجه در خارج از کشور، بنابر ملاحظات انسان دوستانه روز چهارشنبه گذشته از باقر نمازی رفع ممنوع الخروجی به عمل آمد و هر زمانی که بخواهد، می‌تواند از کشور خارج شود. غریب آبادی افزود: در همین چارچوب، یک هفته مرخصی نیز به سیامک، فرزند او داده شده تا بتواند با والدینش دیدار کند. دبیر ستاد حقوق بشر ابراز امیدواری کرد که زندانیان ایرانی در بند آمریکا نیز هرچه سریع‌تر آزاد شوند.
تحلیل فایننشال تایمز از تصمیم ایران
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره آزادی موقت یک شهروند دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه این اقدام را نشان دهنده حسن‌نیت ایران برای تبادل بزرگ زندانیان با آمریکا دانست و از احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره‌ جنوبی خبر داد. در پی انتشار خبر آزادی سیامک نمازی و خروج پدر او از کشور، برخی رسانه‌ها این اقدام را با احتمال آزادسازی قریب‌الوقوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی مرتبط دانستند. روزنامه فایننشال تایمز نیز با انتشار این خبر به نقل از یک دیپلمات مطلع از این مذاکرات نوشت: اقدام اخیر ایران برای آزاد کردن زندانیان آمریکایی را می‌توان نشان دهنده حسن نیت تهران برای یک توافق بزرگ‌تر درخصوص تبادل زندانیان دانست. این دیپلمات همچنین در این باره به فایننشال تایمز گفت که چنین توافقی می‌تواند منجر به رفع مسدودیت وجوه ایرانی در بانک مرکزی کره جنوبی شود. این دیپلمات در ادامه خاطرنشان کرد که قطر، سازمان ملل و سوئیس در مذاکرات مربونط به این موضوع شرکت کرده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار