| کد مطلب: ۱۰۴۲۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد

آیا زاهدی وفا توان مقابله با بحران‌ها را دارد؟

علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:
آیا زاهدی وفا توان مقابله با
بحران‌ها را دارد؟
آرمان ملی- احسان اسقایی: وزیر پیشنهادی رئیس جمهور به منظور تصدی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی به مجلس معرفی شده است. زاهدی وفا در گذشته سرپرست این وزارت بوده و برخی اعتقاد دارند توانسته است تا حدودی بر این وزارتخانه مسلط شود. از این منظر معرفی وی به عنوان وزیر وزارتخانه کار؛ رفاه، و امور اجتماعی را باید نیک دانست. از قرار معلوم زاهدی‌وفا نه به اقتصاد دولتی بلکه به اقتصاد آزاد اعتقاد دارد و تلاش‌هایی در زمینه خروج وزارتخانه به خصوص بخش صنعت از مشکلات داشته اما برخی نیز نقدهایی به وی وارد می‌کنند. به نظر می‌رسد، وزیر پیشنهادی برای رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی راه سختی را در پیش دارد و با توجه به برخی حاشیه‌ها که در مورد او مطرح شده است، احتمال رای نیاوردن وی داده می‌شود. «آرمان ملی» در ارتباط با معرفی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت کار با علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاندار سابق به گفت‌وگو پرداخته است. نمازی معتقد است «زاهدی وفا از نظر مدیریتی می‌تواند وزارتخانه را اداره کند اما باید دید او می‌تواند در برابر برخی که اجازه نمی‌دهند چرخ‌های وزارتخانه بر روی ریل قرار گیرد؛ بایسند یا نه.»
رئیس‌جمهور بعد از فراز و نشیب‌هایی که برای وزارت رفاه به وجود آمد آقای زاهدی‌وفا را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرده است. معرفی وی را به عنوان وزیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آقای زاهدی‌وفا در طول چند ماه گذشته تحت عنوان سرپرست مسئول وزارت رفاه بوده است. وی در این مدت توانسته وزارتخانه را تا حدودی اداره کند. از قرار معلوم آقای وفا نه به اقتصاد دولتی بلکه به اقتصاد آزاد معتقد است و اعتقاد دارد دولت نباید در زمینه‌هایی از جمله نرخ‌گذاری‌هایی که برای حقوق و دستمزد صورت می‌گیرد دخالت کند و یا اینکه در امور مربوط به اجتماعی به اندیشه صاحب نظران معتقد است که این مورد نیز بسیار مطلوب است اما در مجموع به نظر می‌رسد نیاید از آقای زاهدی وفا نیز بیش از میانگین کابینه سیزدهم انتظار داشت.
چرا نمی‌توان به زاهدی وفا بیش از انتظار دل بست؟
اینکه زاهدی وفا جایگزین حجت عبدالملکی شود، بسیار مطلوب است. در خاطر داریم که وزیر قبلی کار چه درکی از اقتصاد داشت. وی قصد داشت با یک میلیون تومان کار ایجاد کند. همین که فردی جایگزین عبدالملکی شده که اصول اولیه کار در وزارتخانه را می‌داند، گامی به جلو است. سه وزارتخانه در هم ادغام شده است و این وزارتخانه به وجود آمده از این جهت کار به عنوان وزیر در وزارت رفاه دشوار است. البته آشنا بودن زاهدی وفا به روند کار در این وزارتخانه مثبت است. زاهدی وفا چهره افراطی در مدیریت نیست و از قرار معلوم فردی معتدل در تصمیم گیری است اما همه چیز هم این موارد نیست. زاهدی وفا باید توانایی مقابله با برخی دست اندازی‌ها در برابر فعالیت وزارتخانه را داشته باشد. به عبارتی بعید است وی تحت تاثیر برخی در مدیریت وزارتخانه قرار نگیرد.
یکی از بخش‌هایی که وزارت رفاه باید در زمینه آن تصمیم بگیرد تا کار و اشتغال ایجاد شود، مساله سرمایه‌گذاری است آیا زاهدی وفا می‌تواند در این زمینه اقداماتی انجام دهد؟
وزیر قبلی با افزایش بی‌سابقه نرخ دستمزدها عملا در برابر سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی ایستاد. از این منظر وزیر باید به گونه‌ای در وزارتخانه رفتار کند که کارآفرین‌ها از هراس افزایش هزینه عطای ایجاد شغل را به لقایش نبخشند. تنظیم رابطه منصفانه بین کارگر و کارفرما به گونه‌ای که هم کارگر راضی باشد و هم کارفرما از وظایف وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی است. از این منظر بعید است که زاهدی وفا نیز توانایی آن را داشته باشد که جلوی تندروها را گرفته و نوعی اطمینان برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ایجاد کند. در مجموع نوع شعاری که دولت داده به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران کمتر ترغیب به سرمایه‌گذاری می‌شوند. دولت نام خود را دولت انقلابی گذاشته است. دولت انقلابی یعنی سرمایه‌گذاران با این شعار به این نتیجه می‌رسند که دولت فعلی انقلابی در برابر فسادهای دولت قبل قد علم کرده است. از این منظر دولت محترم اگر می‌خواهد به سمت ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی حرکت کند در مرحله اول باید از هرگونه نشانه منفی نسبت به گذشته پرهیز کند.
اتفاقا یکی از نکات مثبت وزارت رفاه در دولت رئیسی همین افزایش حقوق کارگران بود چرا این مورد را شما دستاورد مثبتی نمی‌دانید؟
کسی با افزایش حقوق به منظور افزایش توان خرید افراد جامعه مخالف نیست. منظور این است که باید نوعی عدالت در افزایش حقوق‌ها به وجود‌آید.مگر می‌شود که حقوق بخشی از جامعه حدود 50 درصد اضافه شود و حقوق برخی در حدود 10 درصد؟ این مورد مطلوب نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار