| کد مطلب: ۱۰۴۲۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد

توپ توافق در زمین آمریکا

آرمان ملی- حمید شجاعی: بسیاری بر این باور بودند که حضور رئیس‌جمهور و همراهانش در مجمع عمومی سازمان ملل و مخصوصا حاشیه این مجمع می‌تواند ثمرات زیادی برای کشورمان داشته باشد و مذاکراتی میان ایران و کشورهای اروپایی شکل گیرد تا طرفین موانع و دست‌اندازهای پیش روی توافق را با یکدیگر حل و فصل کنند، اما از قبل هم به نظر می‌رسید که نشست‌های حاشیه مجمع عمومی نتواند چندان تاثیری بر مسائل پیرامون احیای برجام بگذارد. هر چند که مقامات کشورمان از رئیس‌جمهور تا امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه و باقری؛ رئیس تیم مذاکره کننده در ملاقات‌هایی به مساله برجام و لزوم حل و فصل آن اشاره کردند و از عزم جدی ایران گفتند و حتی غربی‌ها نیز مسائلی مطرح کردند، اما همچنان در عمل اتفاقی نیفتاده است. به نظر می‌رسد تا زمانی که مساله تضمین‌ها و پادمان حل نشود توافق در میان نخواهد بود. هرچند که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس گفته آژانس آماده تعامل دوباره با ایران است.
احیای برجام از گفتار تا عمل
هرچند که عضویت ایران در پیمان شانگهای خبر خوبی بود و ایران از مسیر این پیمان اقتصادی و امنیتی می‌تواند انتفاع اقتصادی فراوانی ببرد، اما این مساله نیز باعث نشده که ماجرای احیای برجام و رسیدن به توافق میان ایران و غرب از دستور کار خارج شود. چه اینکه با وجود برخی دست‌اندازها و موانع پیش روی احیای توافق اما هنوز هم طرفین معتقدند که با برخی تغییرات می‌توان به احیای برجام دست یافت. نگاهی به صحبت‌های مقامات کشورمان یا مقامات سایر کشورها موید این امر است که اگر ملاحظاتی صورت پذیرد شاید زودتر از آنچه تصور می‌شود طرفین به سمت توافق بروند. چنانکه امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به احیای برجام گفته: «توافق برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران هنوز امکان‌پذیر است، اما ایالات متحده و سایر طرف‌های درگیر باید به تهران این موضوع را اعلام کنند که پیشنهاد فعلی آخرین پیشنهاد است.» این در حالی است که در حاشیه مجمع عمومی و جدای از آن مواضع طرفین از این قرار بوده که آمریکایی‌ها توپ را در زمین ایران انداخته‌اند و دستیابی به توافق را در صورت همکاری ایران میسر دانسته‌اند. در حالی که ایران نیز بارها این مساله را مطرح نموده که در شرایط حاضر توپ در زمین آمریکاست و آنها هستند که باید انتخاب کنند که می‌خواهند به برجام بازگردند یا رویه دیگری را پیش بگیرند. چه اینکه نگاهی به مواضع مطرح شده آیت‌ا... رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز موید همین امر است جایی که می‌گوید: « ما معتقدیم که کشورهای اروپایی و آمریکا اگر مصمم هستند زیرا ما تصمیم‌مان را اعلام کرده‌ایم آنها باید تصمیم بگیرند. یعنی الان توپ در زمین آمریکایی‌هاست و باید تصمیم بگیرند اگر می‌خواند نسبت به این توافق پایبند باشند و پایبندی‌شان هم پایبندی جدی است ؛ باید رسما اعلام کنند و در عمل و اقدام نشان بدهند که به این توافق پایبند هستند.» با این تفاسیر باید دید با توجه به تمایل همه طرفین به احیای برجام سرانجام این توافق چه خواهد شد. آیا شرایط طی چند هفته آینده برای توافق فراهم خواهد شد یا اینکه به ماه‌های آینده موکول خواهد گردید.
برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی داریم
وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات با «آنیکن هویتفلد» وزیر خارجه نروژ در نیویورک، در مورد آخرین تحولات موضوعات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرد. حسین امیرعبداللهیان در این ملاقات، ضمن اعلام آمادگی برای افزایش تماس‌ها و ترسیم مسیر روشن برای تعمیق و گسترش همکاری‌ها بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود و متنوع دو کشور تاکید کرد. وی در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها، ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت وجود اراده لازم نزد آمریکا، توافق همچنان در دسترس است. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر اساس وظایف و مسئولیت فنی خود عمل کند و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح آمیز هسته فاصله بگیرد. وزیر خارجه نروژ نیز در این ملاقات، با تاکید بر موضوعات مطروحه در مناسبات دوجانبه، بر اهمیت همکاری‌های دو کشور تاکید کرد. وی همچنین علاقه‌مندی کشورش برای حل سریع‌تر موضوع برجام و گسترش همکاری‌ها را مورد تاکید قرار داد. امیر عبداللهیان همچنین پیش از این در دیدار با سایمون کاوونیوزیر امور خارجه ایرلند بیان کرد: هیچ مانعی برای ارتقای همه جانبه روابط بین دو کشور وجود ندارد و لازم است از طریق تماس‌های دیپلماتیک، پارلمانی و اقتصادی، روابط دوجانبه را بیش از پیش گسترش داد. امیرعبداللهیان درباره مذاکره رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد، ولی این امر مستلزم حسن‌نیت، واقع بینی و اراده لازم از سوی آمریکا و سه دولت اروپایی است. وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: در پرتو توافق هسته‌ای باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برطرف شده و پرونده اتهامی هسته‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود.
توافق در آینده نزدیک بعید است
در حالی که مقامات کشورمان همواره تاکید داشته و دارند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما قرار ندارد، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی آمریکا اظهار کرد که به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد! جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه دولت بایدن هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌دهد، عنوان کرد به باور رئیس‌جمهوری ایالات متحده حل مشکلات خاورمیانه با هسته‌ای شدن ایران آسان‌تر نمی‌شود و «دیپلماسی» هنوز بهترین راه جلوگیری از آن است. وی در ارتباط با مذاکرات احیای برجام گفت بعید است در آینده‌ای نزدیک این اتفاق رخ بدهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار