| کد مطلب: ۱۰۴۲۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد

تاج، «ویلموتس» و فیفا!

آرمان‌ملی: در حالی‌که فیفا و وکیل «ویلموتس» پیگیر پرداخت مطالبات سرمربی سابق تیم ملی هستند، «مهدی تاج» از فیفا خواسته تا مطالبات فدراسیون فوتبال کشورمان را پرداخت کند.
تصمیم فیفا
5 مردادماه دادگاه حکمیت ورزش CAS) ) رأی پرونده شکایت «مارک ویلموتس» از ایران را صادر و فدراسیون ایران را به مبلغ سه میلیون و 325 هزار یورو که به آن 5 درصد سود سالیانه اضافه می‌شود؛ محکوم کرد. مدتی بعد دستیاران این مربی بلژیکی نیز حکم 354 هزار یورویی علیه فدراسیون ایران گرفتند. این در شرایطی است که پیش از این «ویلموتس» و دستیارانش 2 میلیون یورو دریافت کرده بودند. «تسنیم» در ادامه نوشت: پس از حکم CAS باردیگر گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی پرداخت این غرامت مطرح شد. مهدی تاج که قرارداد «ویلموتس» را امضا کرده بود، پیش از بازگشتش به فدراسیون فوتبال در این باره گفته بود: «الان می‌توانیم غرامت را ندهیم و بگوییم همچنان تحریم ما پابرجاست. هیچ اتفاقی نمی‌افتد و تعلیق هم نمی‌شویم. تا رفع تحریم می‌توانیم پول را ندهیم و جریمه هم تعلق نمی‌گیرد». با این وجود وکیل «ویلموتس» با ارسال نامه‌ای عدم پرداخت مطالبات این مربی از سوی فدراسیون ایران را به اطلاع فدراسیون جهانی فوتبال رساند. فیفا نیز در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران خواهان ارائه توضیحاتی درباره دلیل پرداخت‌نشدن پول این مربی شد. فیفا در ماه‌های گذشته به فدراسیون ایران اعلام کرده که نمی‌تواند از محل مطالبات کشورمان در این نهاد به شخص ثالث پول بدهد. فدراسیون جهانی فوتبال با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد: قادر نیست هیچ‌گونه مطالبه مالی خاصی را از محل پول بلوکه شده ایران در صندوق فیفا پرداخت کند. براساس مکاتبات بخش حسابداری فیفا بانک‌های فدراسیون جهانی فوتبال کلیه درخواست‌های مرتبط با پرداخت به مربیان و بازیکنان را در هر سطح و رده‌ای رد می‌کنند. فیفا در این نامه به فدراسیون های عضو گفته است که از ارائه هرگونه درخواست به منظور پرداخت مطالبات مربیان و بازیکنان از حساب موجود در فدراسیون جهانی خودداری کنند چرا که اینگونه درخواست‌ها توسط بانک فیفا مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر وزارت ورزش‌وجوانان نیز سال گذشته در نامه‌ای به فدراسیون، عنوان کرده بود که پول «ویلموتس» نباید از محل مطالبات‌مان در فیفا پرداخت شود و مقصران این قرارداد باید آن را بپردازند.
توضیح وکیل
وکیل پرونده ایران در شکایت از «ویلموتس» درباره نامه فیفا به ایران درباره پرداخت‌نشدن دستمزد این مربی بلژیکی توضیحاتی ارائه کرد. روزبه وثوق‌احمدی، وکیل ایران در پرونده «ویلموتس» در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره نامه فیفا به این فدراسیون مبنی بر علت پرداخت‌نشدن دستمزد این مربی بلژیکی گفت: تیم حقوقی فدراسیون فوتبال مسئول رسیدگی به این نامه است. این نامه چیز جدیدی نیست. فیفا درباره علت پرداخت سوال کرده و باید دید فدراسیون فوتبال چه پاسخی می‌دهد. او با اشاره به اینکه «هنوز مشخص نیست فیفا این مساله را با چه رویه‌ای جلو می‌برد،» گفت: به‌علت تغییراتی که در قوانین شکل‌گرفته، با دو رویه مواجه هستیم و معلوم نیست فیفا به چه شکلی این پرونده را جلو می‌برد. این احتمال وجود دارد که حساب‌های مالی ایران در فیفا مسدود شود یا پرونده به کمیته انضباطی ارجاع شود. پرونده تا زمان رسیدگی در دادگاه CAS در اختیار ما بود که از ۶ میلیون به ۳ میلیون یورو کاهش یافت و از آنجا به بعد تیم حقوقی فدراسیون فوتبال رای را جلو می‌برد. این وکیل دعاوی ورزشی درباره مهلت ایران برای پرداخت دستمزد «ویلموتس» بیان داشت: در حکم CAS مدت زمان اعلام نشده چرا که این دادگاه به تمام پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و از این به بعد طبق قوانین مربوط به فیفا جلو خواهد رفت. الان اتفاق جدیدی رخ نداده و باید دید فیفا چه تصمیمی اتخاذ می‌کند. باید صبر کنیم. وثوق‌احمدی درباره احتمال ارجاع پرونده ایران به کمیته انضباطی فیفا تئضیح داد: این احتمال هست که پرونده به کمیته انضباطی برود. یکی از ضمانت‌های اجرایی این حکم، بلوکه‌کردن حساب ایران است. درباره باشگاه‌ها هم اینطور است که پرونده نقل‌وانتقالات را می‌بندند و اگر ادامه داشته باشد، حکم‌های سنگین‌تری مانند کاهش امتیاز یا سقوط به دسته پایین‌تر را وضع می‌کنند. درباره تیم‌های ملی یک پرونده مربوط به زیمباوه بود که چندین سال قبل دستمزد مربی خود را پرداخت نکرد و بعد از گذشت چند سال، این تیم از مسابقات کنار گذاشته شد.
نظر تاج
مهدی تاج در حاشیه مجمع هیات فوتبال مازندران در مورد کمک فدراسیون به این هیات برای ساخت ساختمان هیات فوتبال اظهارداشت: امروز اتفاق خوبی افتاد، کادر هیات‌رئیسه این هیات با انتخاب نماینده باشگاه‌ها، نماینده‌ هیات‌ها و نواب رئیس تکمیل شد. این لازمه توسعه بود، زیرا باید کادر تکمیل می‌شد تا رئیس هیات بتواند با همکارانش کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش ببرد. وی در مورد برنامه‌هایش برای توسعه زیرساخت‌ها در استان‌ها عنوان کرد: در زمان ریاست محمد دادکان در فدراسیون فوتبال کار شروع شد و زمین‌هایی برای هیات‌های فوتبال گرفتیم. ساختمان‌ خیلی از هیات‌ها در زمان خودش و سایر روسای فدراسیون مثل من، کفاشیان، صفایی‌فراهانی و عزیزی‌خادم ساخته شد. من هم باید این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه بدهم. بسیاری از استان‌های ما اکنون ساختمان خوب و در خور ندارند. همین الان استان خوزستان و... مشکل دارند. به ویژه باید در مورد استان‌های برخوردار که ویترینی در فوتبال کشور دارند، تلاش کنیم این اتفاق بیفتد. ان‌شاءا... از دو روز دیگر کار ساخت ساختمان هیات مازندران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع می‌کنند و خودشان امیدوار هستند که دو ساله آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل بدهند. وی در خصوص نامه اخیر فیفا برای پرداخت طلب «ویلموتس» توضیح داد: در این نامه سوالات متعددی وجود دارد. در آن آمده اگر اعتراضی داریم اعلام کنیم و ما هم اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوشتیم. اعتراض ما این است که اساس پرونده «ویلموتس» به‌دلیل تحریم ما بوده که نتوانستیم به موقع پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کنیم. در شرح رای هم به صراحت به این موضوع اشاره شده است، همچنان هم تحریم هستیم و می‌خواهیم فیفا تحریم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بردارد و پول‌های ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهد تا بتوانیم روند عادی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار