نکاتی در مورد اختلال روانی در کودکان
محمد نریمانی روانشناس
غربالگری سلامت روان کودکان و نوجوانان نباید محدود به افراد دارای علائم اختلالات روانی شود و باید شامل همه دانشآموزانی شود که استعداد لازم برای ابتلا به مشکلات روانی و رفتاری دارند. اگرچه اولویت در شناسایی و رسیدگی به کودکانی است که از مشکلاتی مانند وسواس، اضطراب، ترس مرضی، پرخاشگری یا بیشفعالی رنج میبرند، اما نباید از کودکانی که ممکن است در آینده دچار مشکلات روانی و رفتاری شوند، غافل ماند. شاید فرد الان دچار استرس شدید ناشی از بیماری کرونای خود یا حتی درگذشت عزیزانش شود، اما پیامدهای روانشناختی آن نظیر «روان زخم پس از سانحه» ماهها یا سالها بعد خودش را نشان میدهد، یا کودکی که بهواسطه قرنطینه از همسالان خود دورمانده و گوشهگیر و منفعل شده است، سالها بعد ممکن است دچار افسردگی یا اختلالات رفتاری شود. اگر همین حالا دانشآموزان منفعل را شناسایی کنیم و جرأتورزی را به آنها آموزش دهیم، احتمال اینکه در آینده به افسردگی یا مجموعهای از مشکلات رفتاری مبتلا شوند، کاهش مییابد. شاید بیشترین آسیب روانی ناشی از همهگیری متوجه کودکان شده باشد، زیرا مکانیسمهای دفاعی لازم در مقابل استرس و اضطراب آنگونه که باید در این گروه سنی شکل نگرفته است.
ارسال نظر