| کد مطلب: ۱۰۴۲۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

احتمال عوارض بارداری
در زنان مبتلا به میگرن
براساس یک مطالعه جدید، سابقه سردردهای میگرنی می‌تواند زنان را مستعد ابتلا به عوارض بارداری، مانند مشکلات فشارخون بارداری یا زایمان زودرس کند. دکتر «ناتالی بلو»، یکی از نویسندگان این مطالعه در موسسه سیدارس سینای لس آنجلس، گفت: «اکنون می‌دانیم که میگرن ممکن است یک عامل خطر ناشناخته برای پیامدهای نامطلوب بارداری باشد.» وی افزود: «دلیل این ارتباط‌ها همچنان نامشخص است، اما ما گمان می‌کنیم که ممکن است به مسیرهای التهاب، اختلال عملکرد رگ‌های خونی یا افزایش خطر لخته شدن خون مرتبط باشد.» برای این مطالعه، محققان از اطلاعات یک پایگاه داده موسسه ملی سلامت ایالات‌متحده استفاده کردند. آنها حدود 10 هزار داوطلب را از زمان بارداری تا زایمان دنبال کردند. عوارض نامطلوب به‌عنوان فشارخون بارداری، پره‌اکلامپسی، زایمان زودرس، زایمان نوزاد کوچک یا مرده‌زایی تعریف شد. پره‌اکلامپسی یک بیماری فشارخون بالاست که در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان ایجاد می‌شود. فشارخون حاملگی زمانی است که فشارخون یک زن در دوران بارداری بالا می‌رود. این دو مورد از شایع‌ترین اختلالات مربوط به فشارخون در دوران بارداری هستند. هر دو می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی، نارسایی قلبی و سکته را در سنین بالاتر در زنان افزایش دهند. زنان در این مطالعه هرگونه سابقه شخصی سردردهای میگرنی، از جمله قبل از بارداری، را در سه ماهه اول گزارش کردند. محققان دریافتند: شرکت‌کنندگان در مطالعه که سابقه میگرن را گزارش کرده بودند، احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلالات فشارخون بالا در دوران بارداری و همچنین زایمان زودرس خود به خودی و پزشکی داشتند.

کلسترول بالا، علائم و درمان
پزشکان می‌گویند: کلسترول بالا علائم زیادی ندارد، اما وجود علامت‌هایی در «پا» آن هم هنگام خواب ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به این بیماری باشد. اگرچه کلسترول بالا اغلب علائم هشداردهنده زیادی را نشان نمی‌دهد، اما ممکن است یک علامت در پا آن هم هنگام استراحت ظاهر شود. کلسترول بالا را اغلب «قاتل خاموش» می‌نامند، زیرا بی‌سر و صدا خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. با این حال، زمانی که ماده چرب در شریان‌ها تجمع می‌یابد، ممکن است برخی علائم ظاهر شوند. یکی از نشانه‌های این فرآیند می‌تواند هنگام استراحت فرد نمایان شود. عدم درمان کلسترول بالا می‌تواند باعث ایجاد پلاک داخل رگ‌های بدن شود. پورتال سلامت سنت لوک توضیح می‌دهد: پلاک یک ماده مومی شکل است که از کلسترول و چیزهای دیگر تشکیل شده است. هنگامی‌که فردی بیش از حد پلاک داشته باشد، شریان‌هامی‌توانند باریک شوند و جریان خون را محدود کنند. هنگامی‌که شریان‌ها به این وضع می‌رسند، پاهای فرد می‌تواند قسمت بعدی بدن باشد که تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند علامت هشدار را ایجاد کند. محدودشدن جریان خون به پاها گاهی اوقات می‌تواند منجر به وضعیتی به نام ایسکمی اندام بحرانی (CLI) شود. سرویس سلامتی ملی انگلیس توضیح می‌دهد که ایسکمی اندام بحرانی یک عارضه بسیار جدی است که می‌تواند درمان چالش برانگیز داشته باشد. یکی از نشانه‌هایی که می‌تواند این بیماری را آشکار کند، درد و سوزش شدید در پاهاست. این علامت گویا در زمان استراحت مشخص می‌شود. جدا از درد هنگام استراحت، این بیماری می‌تواند علائم دیگری را در همان ناحیه ایجاد کند. لیست کامل علائم هشداردهنده ایسکمی اندام بحرانی عبارتنداز: پوست فرد رنگ پریده، براق، صاف و خشک می‌شود، عدم درمان زخم‌ها (زخم‌های باز) روی پاها، از دست‌دادن توده عضلانی در پاها، سرد و بی‌حس‌شدن پوست انگشتان پا یا اندام تحتانی، قرمز، سیاه و متورم‌شدن و تولید چرک بدبو که باعث درد شدید در پا می‌شود. این بیماری نیاز به درمان فوری دارد، زیرا ممکن است در موارد معدودی به قطع عضو زیر زانو منجر شود. اگرچه درد پا هنگام استراحت ممکن است زنگ خطر را به صدا درآورد، اما کلسترول بالا اغلب با علائم زیادی ظاهر نمی‌شود. به همین دلیل است که پزشکان توضیح می‌دهند مطمئن‌ترین راه برای بررسی سطح کلسترول بدن آزمایش خون است. پزشک با انجام آزمایش خون می‌تواند میزان ماده چربی در گردش خون را نشان می‌دهد. خبر خوب این است که پس از تایید وضعیت، کارهای زیادی برای درمان وجود دارد. رژیم غذایی سالم کلید جلوگیری از هر بیماری به‌خصوص کلسترول بالاست. یک رژیم غذایی کاهش‌دهنده کلسترول بر کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده تمرکز دارد. سایر تغییرات سبک زندگی مانند ورزش، ترک سیگار و... مفید هستند.

آبله میمونی می‌تواند موجب
بروز التهاب مغزی شود
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که در موارد نادر، آبله میمون ممکن است عوارض عصبی جدی از جمله تشنج و التهاب مغز را ایجاد کند. این یافته براساس نگاهی به ۱۹ مطالعه انجام شده در ایالات‌متحده، بریتانیا و سراسر آفریقا است. تلاش‌های تحقیقاتی نشان داد که بیماران مبتلا به آبله میمون با خطر ۲ تا ۳ درصدی تشنج، تورم مغزی جدی (آنسفالیت) و یا سردرگمی ذهنی مواجه هستند. دکتر «جاناتان راجرز»، نویسنده این مطالعه در دانشگاه کالج لندن در بریتانیا، گفت: «آبله میمون معمولا به عنوان یک بیماری پوستی در نظر گرفته می‌شود.» وی افزود: «اما از آنجایی‌که عفونت‌های ویروسی با عوارض عصبی جدی همراه است. ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا چیزی مشابه در آبله میمون وجود دارد یا خیر.» راجرز افزود: «به‌نظر می‌رسد پاسخ مثبت باشد، نتیجه‌ای که می‌تواند نگران کننده باشد.» این مطالعات در مجموع شامل بیش از ۱۵۰۰ بیمار بود که بیش از ۱۰۰۰ نفر از آنها عفونت تأیید شده آبله میمون داشتند. این تیم تشخیص داد که افسردگی و اضطراب، مانند دردهای عضلانی، خستگی و سردرد، از علائم رایج در میان بیماران آبله میمون هستند. از نظر علائم نادرتر، نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که همه مطالعات مورد بررسی داده‌هایی در مورد انواع عوارض عصبی نداشتند. اما با ادغام داده‌ها، تیم در نهایت خطر تشنج را ۲.۷ درصد، خطر گیجی را ۲.۴ درصد و خطر ابتلاء به آنسفالیت ناتوان کننده را ۲ درصد تعیین کرد

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار