| کد مطلب: ۱۰۴۲۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

دعوت از سرمایه‌داران ایرانی؛ مهم‌ترین اقدام رئیس‌جمهور در نیویورک

علی اکبر فرازی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:
دعوت از سرمایه‌داران ایرانی؛ مهم‌ترین اقدام رئیس‌جمهور در نیویورک
آرمــــان ملی - حمید شجاعی: سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در اوج تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد؛سفری که بدون شک تلاش‌های زیادی برای ناکام جلوه دادن آن صورت می‌گیرد، اما اگر تهران از برنامه‌ریزی و استراتژی خاصی در این سفر برخوردار باشد، می‌تواند زمینه‌های خروج توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام را بر اساس رایزنی‌های این نشست ایجاد کند. کارشناسان معتقدند با عضویت ایران در شانگهای دستان رئیسی در واشنگتن باز است و روسیه و چین نیز بیش از گذشته بر رفع بحران دیپلماتیک تهران تأکید خواهند کرد. از این منظر ابراهیم رئیسی در نیویورک تلاش خواهد کرد قفل دیپلماسی تهران را در واشنگتن باز کند زیرا فرصت خوبی ایجاد شده است و دولت هم از ابتدا اعلام کرده که به دنبال گسترش روابط دیپلماتیک خود با کشور‌های دوست و حل پرونده هسته‌ای تهران است. «آرمان ملی» در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور به واشنگتن با علی اکبر فرازی، دیپلمات پیشین به گفت‌وگو پرداخته است. فرازی معتقد است اگر برنامه‌های جدی برای سفر رئیس‌جمهور به نیویورک چیده شده باشد او باید در وهله اول به مساله آذربایجان ورود کرده و خط و نشانی جدی در این حوزه در سازمان ملل متحد برای برخی کشورها از جمله ترکیه بکشد. همچنین رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر حل پرونده هسته‌ای تهران باید با ایرانی‌های سرمایه‌دار در آمریکا دیدار کرده و از آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کند.
سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل با اهدافی از جمله توسعه روابط بین‌المللی تهران صورت گرفته است. این سفر تا چه میزان می‌تواند برای تهران مفید باشد؟
سفر آقای رئیس‌جمهور به نیویورک در شرایط خاصی در حال انجام است. تحولات گسترده‌ای در منطقه و محیط پیرامونی ایران در حال وقوع است. تلاش‌ها برای احیای برجام ادامه دارد و همه نگاه‌ها به برجام است و همه‌ امیدواریم که برجام به سرانجام خوبی برسد اما از سوی دیگر تحولاتی در شمال شرقی مرز‌های ایران در حال وقوع است که در این تحولات ترکیه نقش بارزی ایفا می‌کند، اسرائیل نقش اطلاعاتی در این تحولات دارد و روس‌ها هم آنقدر در قضیه اوکراین غرق هستند که کمتر به این موضوع ورود می‌کنند. از این رو مسئولان ایران باید به سرعت بیشتری به این قضیه ورود کنند و قبل از اینکه لازم باشد به صورت سخت‌افزاری به این مسأله ورود پیدا کنیم با مذاکره با طرف‌های مختلف از جمله با طرف روسی در سازمان ملل به راه حل مشترکی برسند و اجازه ندهند ترکیه و ناتو با محوریت آذربایجان قطب‌بندی جدیدی را ایجاد کنند که از یک طرف حاکمیت انرژی شمال را به دست بگیرند که در این صورت ترکیه محتاج انرژی، خود دلال بزرگ انررژی خواهد شد و از طرف دیگر ترکیه عضو ناتو و آذربایجانی که قصد دارد عضو ناتو شود، مرز ایران را مخدوش کنند. البته همان طور که مقامات تهران گفتند مرز‌های ایران خط قرمز تهران است اما به صرف گفتن مسأله حل نمی‌شود و باید مواظب بود که تحرکات در مرز‌های شمالی اجرایی نشود زیرا تحرکات اجرایی در حال وقوع در مرز است و به نظر می‌رسد ارمنستان نیز چندان مخالفت جدی با این قضیه ندارد. از این رو تهران باید مواظب باشد که مرز‌ها دچار تغییر نشود.
رئیس‌جمهور چه اقدامی باید در سازمان ملل انجام دهد تا خط و نشان ایران جدی گرفته شود؟
رئیس‌جمهور باید در فرصت جدی فعلی با تمامی طرفین این قضیه وارد مذاکره شود و تعارفات معمول را کنار بگذارد. اردوغان استاد تعارفات معمول در حوزه بین‌الملل است. اما در جای خود می‌داند کجا به‌طور جدی ورود کند. از این رو رئیس‌جمهور باید به جد این مسأله را در حاشیه سازمان ملل مطرح کند.
گره کور تمامی این مشکلات مسأله برجام است. برجام تا چه میزان می‌تواند به محور مذاکرات رئیس‌جمهور در نیویورک تبدیل شود؟
اگر قبل از این دولت و یا حتی در ماه‌های اولیه دولت رئیسی به برجام بازگشته بودیم قطعاً شرایط مساعد‌تری داشتیم. برخی اخبار از حل مسأله پادمان با آژانس خبر می‌دهند. از این رو‌ امیدواریم در سازمان ملل متحد نیز بتوانیم به سمت حل برخی مشکلات باقی مانده حرکت کنیم و هر چه زودتر مسأله‌های باقی مانده حل و برجام احیا شود. رؤسای جمهور ایران همواره دیدار‌هایی با ایرانیان حاضر در آمریکا دارند. این دیدار بسیار مهم است. بنده به عنوان فردی که در آمریکا تحصیل کرده و چندین ماموریت دیپلماتیک در سازمان ملل متحد انجام داده‌ام به خوبی از تأثیرات چنین دیدار‌هایی باخبرم اما از زمان دولت‌های نهم و دهم سطح این دیدار‌ها پایین آمده است. البته اینکه رئیس‌جمهور با دانشجویان و جوانان ایرانی در آمریکا دیدار داشته باشد پسندیده است اما ‌امیدواریم این بار برنامه‌ای برای رئیس‌جمهور تنظیم شود که رئیس‌جمهور جدا از اینکه با ایرانیان ساکن در آمریکا دیدار می‌کند، ملاقات ویژه‌ای با نخبگان ایرانی و سرمایه‌داران ایرانی داشته باشد تا درد دل این ایرانی‌ها شنیده شود و آن‌ها سرمایه‌های خود را به داخل ایران منتقل کنند. دعوت از این افراد به ایران نقطه عطف حضور رئیسی در نیویورک باشد و سرمایه‌گذاران ایرانی ساکن در آمریکا به ایران دعوت شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار