| کد مطلب: ۱۰۴۲۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد

اخبار کوتاه

‌خبر جدید از کالابرگ الکترونیکی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌ اجرای کالابرگ الکترونیک فراهم نیست گفت: البته برخی از دولتمردان گفتند که در شهریور ماه برای اعطای کالابرگ آماده هستند و دولت تا امروز گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است البته مطابق نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است و برخط نیست. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همان مقطع، گزارش‌هایی به ما ارائه شد که نشان داد بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند و برای مثال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان بورس و بسیاری از مجموعه‌ها باید اطلاعات خود را به این پایگاه ارائه دهند، اما این کار را انجام ندادند و علاوه بر این، اطلاعات بخش عمده‌ای از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها به پایگاه رفاه جامع ایرانیان به صورت آفلاین یا غیربرخط ارائه شده است، یعنی ارتباط برخط وجود ندارد و داده‌های آنان مربوط به ۶ ماه تا دو سال قبل است. او با اشاره به اینکه فرمول محاسباتی دهک بندی خانوارها برای دریافت یارانه کاملا اشتباه است، ادامه داد: فرمول محاسبه دهک‌بندی‌ها باید بازنگری شود و شاخص‌های ارزیابی برای بررسی دهک‌ها باید بر اساس داده‌های واقعی باشد و نباید صرفا مبنای درآمدی، ملاک عمل قرار گیرد برای مثال، فردی به بنده مراجعه کرده است و می‌گوید خودم معلم و همسرم نیز شاغل است و یارانه ما حذف شده است. وی توضیح داد که درست است من و همسرم هر دو شاغل هستیم، اما دو فرزند معلول داریم و درآمد ما با هزینه‌هایمان همخوانی ندارد. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس تصویب کرد که اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند، موظف است مابه‌التفاوت آن را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد، به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد. از اینکه این قانون اجرا نمی‌شود، از دولت گلایه داریم و به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیک فراهم نیست البته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که به روز کردن اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان را آغاز کرده‌اند و صحبت آنان این است که در شهریور ماه برای اعطای کالابرگ آماده هستند. اگر این اتفاق بیفتد، ما حتما از دولت تقدیر و تشکر می‌کنیم.

دلار از مرز حساس عبور کرد

نرخ دلار در معاملات پشت خطی روز گذشته از مرز حساس ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و به روی پله نهم کانال ۳۱ هزار تومان ایستاد این درحالی است که قیمت دلار عصر روز پنجشنبه گذشته از نیمه کانال ۳۱ هزار تومان بالا رفت و تا محدوده ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان پیشروی کرد. این قیمت در مقایسه با عصر چهارشنبه تقریبا ۳۵۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد همچنین نرخ دلار در معاملات پشت خطی روز گذشته از مرز حساس ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و به روی پله نهم کانال ۳۱ هزار تومان ایستاد. عده‌ای از معامله گران معتقد بودند عبور اسکناس آمریکایی از مرز ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان موجب شد خریداران بیشتری وارد بازار شوند و از نگاه این دسته از فعالان در صورتی که نرخ دلار امروز در بالای موقعیت یاد شده قرار بگیرد این امر ممکن است شجاعت بیشتری را به بازیگران جدید ارزی برای قرار گرفتن در موقعیت خرید بدهد و به تبع آن نرخ دلار به کانال ۳۲ هزار تومان هم حرکت کند همچنین عده‌ای از بازیگران به رفتار بازار ساز اشاره می‌کردند. به گزارش اقتصاد نیوز به باور این دسته از بازیگران ارزی بازارساز به راحتی حاضر نیست که مرز ۳۲ هزار تومان را از دست بدهد و حداقل در هفته گذشته در نزدیکی این مرز فشار فروش بیشتر شد و دلار به صورت موقت عقبگرد کرد اما با این حال قیمت دلار در هرات و سلیمانیه هم آرایش صعودی به خود گفته و همین امر ممکن است بر قدرت معامله‌گران دلار در بازار تهران بیفزاید.

خبر خوش برای بازنشستگان

پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در این ماه از ۲۰ شهریورماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود همچنین حقوق‌های برخی از بازنشستگان در تاریخ‌های بیست و پنجم و بیست و ششم شهریورماه پرداخت نشده است که قاعدتا پرداخت این حقوق‌ها نیز به روز‌های بعد از تعطیلات موکول شده است. از قرار، بازنشستگانی که قرار بوده حقوق خود را در روز‌های تعطیل بگیرند و به دلیل یک اختلال بانکی این اتفاق نیفتاده، روز بیست و هفت شهریور حقوق خود را دریافت کردند.

صد متری‌های بی‌مشتری!

واحد‌های مسکونی بالای ۱۰۰ متر در مردادماه امسال تنها ۲۸ درصد از معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند و سهم واحد‌های بالای ۲۰۰ متر فقط ۲. ۱ درصد بود و در شرایطی که حدود ۶۵ درصد واحد‌های عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران را آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ متر تشکیل می‌دهند، سهم این خانه‌ها از معاملات قطعی فقط ۲۸ درصد است. به گزارش ایسنا، آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ متر تحت تاثیر کسادی معاملات مسکن در شهر تهران دچار رکود در رکود شده‌اند. اگرچه به لحاظ فاصله گرفتن توان طرف تقاضا با سطح عمومی قیمت‌ها در بازار مسکن، واحد‌های متوسط و کوچک متراژ، کم‌مشتری هستند، اما آپارتمان‌های با متراژ بیش از ۱۰۰ متر گرفتار وضعیت بدون مشتری شده‌اند. مرداد امسال از ۷۸۲۵ معامله مسکن در تهران، سهم آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ متر ۲۲۳۵ فقره و واحد‌های بالای ۲۰۰ متر فقط ۱۶۶ فقره بود. این نشان می‌دهد شانس فروش واحد‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر در مقایسه با آپارتمان‌های کوچک‌تر تقریبا یک به سه است. بررسی‌ها گویای آن است حدود ۶۵ درصد واحد‌های عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران را خانه‌های با متراژ بیش از ۱۰۰ متر تشکیل داده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار