| کد مطلب: ۱۰۴۲۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

کلید احیای روابط ایران با کشورهای منطقه

گرچه دولت تلاش دارد روابط منطقه‌اي را گسترش داده و اقتصاد آسيب‌ديده از تحريم‌ها را با اين روابط احيا کند اما نکته مهم آن است که احياي اين روابط هم ارتباط مستقيم به رفع تحريم‌ها پيدا کرده است. سيدابراهيم رئيسي طي روزهاي اخير در سفري به سمرقند در اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي حضور يافت. حاشيه اين سفر اما ديدارهايي بين رئيسي و سران برخي کشورهاي شرکت‌کننده صورت گرفت.

بن‌بست در روابط نفتي

نارندرا مودي، نخست‌وزير هند و ابراهيم رئيسي، رئيس‌جمهور ايران در حاشيه اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي در سمرقند، توافق هسته‌اي ايران ـ که رسماً به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته مي‌شود را بررسي کردند. اين در حالي است که از سرگيري مبادلات نفتي بين دهلي‌نو و تهران در بن‌بست باقي مانده است.

ستون روابط دوجانبه ايران و هند

در بيانيه مطبوعاتي وزارت امور خارجه هند آمده است: «رئيس‌جمهور ايران، نخست‌وزير را در جريان وضعيت مذاکرات برجام قرار داد... در اين ديدار سران دو کشور در مورد بسياري از موضوعات مهم در رابطه با روابط دوجانبه بحث و تبادل‌نظر کردند و تمايل خود را براي تقويت بيشتر روابط ابراز کردند.» در اين بيانيه مطبوعاتي هيچ نکته‌اي در مورد خريد نفت خام يا حتي امنيت انرژي که سنگ‌بناي روابط دوجانبه هند و ايران بوده است، ذکر نشده است. با اين حال، به گفته ويني کواترا، معاون وزير امور خارجه هند، امنيت انرژي همچنان به‌عنوان ستون کليدي در روابط دوجانبه باقي مانده است.

چرا فقط روس‌ها؟

ايران بر اين باور است که اگر هند مي‌تواند تحريم‌هاي شديد غرب را که براي خريد نفت از روسيه تحميل شده است ناديده بگيرد، پس مي‌تواند همين کار را با نفت ايران انجام دهد. از سوي ديگر رهبران دو کشور هند و ايران به‌همراه شوکت ميرضيايف، رئيس‌جمهور ازبکستان، در تلاش براي تبديل بندر چابهار به قطب اصلي ارتباط بين هند، آسياي مرکزي و فراتر از آن، در مورد بندر چابهار ايران گفت‌وگو کردند.

برجام کليد احياي روابط منطقه ايران

گرچه حاميان دولت تلاش دارند با بزرگنمايي پيوستن ايران به شانگهاي، فضا را براي کنار گذاشتن هميشگي برجام و مذاکرات فراهم سازند؛ اما رايزني‌هاي صورت‌گرفته در حاشيه اجلاس شانگهاي حکايت از آن دارد که گسترش روابط ايران با کشورهاي منطقه و ازسرگيري دوباره برخي روابط محدودشده يا قطع‌شده، نزديکي زيادي به رفع تحريم‌ها و تعيين تکليف برجام دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار