| کد مطلب: ۱۰۴۲۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد

این روزهای رئیسی

آرمان ملي- حميد شجاعي: سازمان ملل متحد آوردگاهي است که دولت‌ها در آن رويکرد سياست خارجي و تعامل بين‌المللي خود را مطرح مي‌کنند و از طرفي با ليست ديدارهايشان به خود امتياز مي‌دهند. اما طي 43 سال گذشته و به عبارت بهتر از ابتداي پيروزي انقلاب تاکنون ايرانيان خاطرات زيادي از سازمان ملل دارند؛ از اولين حضور شهيد رجايي در مجمع عمومي، سرنگوني هواپيماي مسافربري توسط آمريکا، جنگ ايران و عراق، گفت‌و‌گوي تمدن‌ها، تا سخنراني‌هاي جنجالي احمدي‌نژاد، روحاني و برجام و صلح هرمز تا لغو صدور ويزاي ديپلمات‌هاي ايراني، نيويورک همواره نقاط عطفي را رقم زده است. از ابتداي انقلاب تاکنون روساي جمهور و نمايندگاني از کشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل شرکت و سخنراني کرده‌اند. با اين وجود در يک نگاه کلي به نظر مي‌رسد که هر کدام از روساي جمهوري کشورمان حداقل يک‌ بار در جلسات مجمع عمومي سازمان ملل در شهريور و يا مهرماه هر سال شرکت کرده‌اند، شرايط اول انقلاب اسلامي و سال‌هاي بعد از جنگ، باعث شد که در برخي از سال‌ها ايران حضور کمرنگ‌تري در اين مجمع ساليانه داشته باشد. اولين مقام رسمي که به سازمان ملل رفت شهيد محمد علي رجايي، نخست وزير وقت ايران بود که در سال 59 به اين سازمان رفت و در شوراي امنيت نيز سخنراني کرد. پس از وي مقام معظم رهبري در سال 66 به سازمان ملل رفت و به سخنراني پرداخت. اما شايد کمترين حضور به مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني برسد که حضور کمرنگي در سازمان‌هاي بين‌المللي داشته است. هر چند که با توجه به شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي شايد اين تصميم از سر مصلحت انديشي‌هايي اتخاذ شده باشد. اما بر خلاف اين دوران حجت‌الاسلام سيد محمد خاتمي، رئيس دولت اصلاحات ديپلماسي فعالي را در سازمان ملل دنبال کرد و در سال 2001 بود که طي سخنراني خود در سازمان ملل پيشنهاد نامگذاري اين سال به عنوان گفت‌وگوي تمدن‌ها را داد و با اکثريت آرا تصويب شد. با اين حال اما رکورد حضور روساي جمهور ايران در سازمان ملل به نام محمود احمدي‌نژاد است که به‌ عنوان رئيس‌جمهور ايران در تمام 8 سال دوران رياست‌جمهوري‌اش به سازمان ملل رفت و در مجمع عمومي آن سخنراني کرد. طرح هلوکاست و اجراي دانشگاه کلمبيا از اتفاقاتي است که حضور او در نيويورک رقم زده است. پس از وي حجت‌الاسلام حسن روحاني حد فاصل سال‌هاي 92 تا 98 در سازمان ملل حضور يافته و سخنراني کرد. جهان عاري از خشونت، تلاش براي دستيابي به برنامه جامع مشترک، وعده الگوسازي از برجام براي حل منازعات منطقه‌اي و طرح صلح هرمز نکات و طرح‌هايي بودند که روحاني در جريان سفرهايش به نيويورک و سخنراني در سازمان ملل مطرح کرد. حال بايد ديد سيد ابراهيم رئيسي که سال گذشته به دليل شيوع کرونا موفق به حضور در سازمان ملل نشد در اولين حضور خود در مجمع عمومي چه نکات و مطالبي را بيان خواهد کرد.

سفر به نيويورک

رئيس‌جمهور صبح دوشنبه به منظور شرکت در هفتادوهفتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد و در راستاي تامين منافع ملت ايران تلاش براي تحقق «نظم عادلانه بين‌المللي از طريق چندجانبه گرايي اقتصادي» صبح دوشنبه عازم نيويورک شد. آيت‌ا... سيد ابراهيم رئيسي در اين سفر علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، با تعدادي از سران کشورهاي شرکت کننده در اين نشست نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد و ديدارهاي جانبي ديگري نيز خواهد داشت. وي اخيرا در گفت‌وگويي با خبرنگار CBS آمريکا در مورد احتمال ديدار با بايدن در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک گفته: «فکر نمي‌کنم ديدار با بايدن فايده‌اي داشته باشد. نه.»

همراهان رئيس‌جمهور

هر چند که طي چند وقت اخير موضوع ممانعت از صدور ويزا براي رئيس‌جمهور کشورمان از سوي دولت آمريکا مطرح بود اما به هر جهت ويزاي رئيس‌جمهور صادر شد و رئيسي نخستين سفر خود را به نيويورک انجام خواهد داد. حال پرسش اينجاست که رئيس‌جمهور چه کساني را همراه خواهد برد. در ميان روساي جمهور ايران در اين خصوص شايد محمود احمدي‌نژاد رکورددار باشد چرا که در هر سفر جمعي از اطرافيان، آشنايان و اقوام را با خود به سفر مي‌برد. اما به نظر نمي‌رسد که رئيسي چنين کند و با کاستن از هزينه‌هاي غيرضروري از جيب بيت المال اطرافيان کمتري را با خود به نيويورک ببرد. حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه، علي باقري معاون سياسي وزير خارجه، محمد جمشيدي معاون سياسي دفتر رياست‌جمهوري و وحيد جلال‌زاده رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس رئيس‌جمهور را در اين سفر همراهي مي‌کنند. در همين راستا مشاور تيم مذاکره‌کننده ايران در مذاکرات وين در صفحه توييترش نوشت: با توجه به اينکه دکتر علي باقري، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران قرار است همراه رئيس‌جمهور باشد، فرصت خوبي براي تروئيکاي اروپا/ اتحاديه اروپا خواهد بود تا آمريکا را ترغيب کنند تا به گونه‌اي هدفمند، معدود مسائل باقي‌مانده را حل‌وفصل کند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار