| کد مطلب: ۱۰۴۲۳۱۳
لینک کوتاه کپی شد

«پادشاه» رکورد «آقاتختی» را شکست

آرمان‌ملي: حسن يزداني، دارنده مدال طلاي المپيک و جهان در رقابت‌هاي جهاني کشتي آزاد مقابل «تيلور» براي پنجمين‌بار قرار گرفت و در حالي تن به شکست داد تا با کسب مدال نقره پرافتخار‌ترين کشتي‌گير تاريخ کشورمان باشد.

پيش‌بيني اتحاديه جهاني

اتحاديه جهاني کشتي در فاصله 10 روز مانده به مسابقات کشتي قهرماني جهان با انتشار پستي از حسن يزداني نابغه کشتي ايران با اشاره به احتمال رويارويي وي با «ديويد تيلور» آمريکايي در رقابت‌هاي بلگراد نوشت: نابغه کشتي آزاد ايران و جهان در مسابقات جهاني بلگراد به‌دنبال کسب چهارمين طلاي خود در پيکارهاي جهاني است. يزداني پيش از اين در مسابقات پاريس 2017، نورسلطان 2019 و اسلو 2021 موفق به کسب نشان طلاي قهرماني جهان شده بود. يزداني همچنين در پيکارهاي جهاني 2015 و 2018 توانست مدال نقره و برنز را کسب کند. حسن يزداني با کسب مدال طلاي المپيک 2016 «ريو»« خود را به جامعه کشتي معرفي کرد و در المپيک 2020 توکيو نيز کمتر از 20ثانيه با مدال طلا فاصله داشت که مغلوب تيزهوشي «ديويد تيلور» شد. يزداني و تيلور تاکنون چهاربار برابر هم قرار گرفتند که نتيجه آن سه پيروزي براي تيلور و يک پيروزي سهم يزداني بوده است. بلگراد پنجمين دوئل اين 2 آزادکار قدرتمند کشتي جهان است.

شکست يزداني

حسن يزداني دارنده مدال طلاي المپيک و جهان براي پنجمين‌بار در مسابقات جهاني کشتي آزاد مقابل ديويد تيلور از آمريکا قرار گرفت. در وزن 86 کيلوگرم حسن يزداني پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتيجه 10 بر صفر مقابل ايوان ايچيزلي از مولداوي به برتري دست يافت. وي در دور سوم و مرحله يک چهارم نهايي با نتيجه 11 بر صفر سباستين جزيرزانسکي از لهستان را مغلوب کرد و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. وي در مرحله نيمه‌نهايي با نتيجه 10 بر صفر بوريس ماکويف دارنده مدال نقره جهان از اسلواکي را از پيش‌رو برداشت و به ديدار فينال راه يافت. وي در ديدار پاياني به مصاف ديويد تيلور قهرمان المپيک و جهان از آمريکا رفت که اين مبارزه پنجمين مبارزه 2 کشتي‌گير محسوب مي‌شود. يزداني که از سوي اتحاديه جهاني کشتي لقب «پادشاه» را دارد در تايم اول با نتيجه 2 بر يک شکست خورد. در تايم دوم برتري با تيلور بود و او اين مسابقه را 7 بر يک برد تا طلاي ديگري براي کشورش کسب کند. يزداني در اين مسابقات به مدال نقره رسيد‌.

پيام «تيلور»

اتحاديه جهاني کشتي با انتشار گزارشي در اين خصوص نوشت: تيلور با دقت در آخرين مبارزه خود مقابل حسن يزداني پيروز شد و انتقام باخت در مسابقات جهاني سال گذشته را گرفت. ديويد تيلور درباره اين پيروزي، اظهارداشت: اين اولين‌باري است که من واقعا با نيت مهم وارد رقابت با يزداني شدم و آن را دنبال مي‌کردم. يزداني يکي از موانع من و مدال طلا در المپيک پاريس است. وي گفت: من به شما مي‌گويم که چرا امسال براي من خيلي سخت بود چون بارها به بازنشستگي فکر کردم. نمي‌دانستم مي‌خواهم اين کار را انجام دهم يا خير. وي افزود: از کودکي در هر کاري که مي‌خواستم انجام دهم تلاش مي‌کردم در اوج باشم. قهرمان المپيک‌شدن؛ معتقدم اگر در مسابقات جهاني شرکت نمي‌کردم 8 هفته بعد، احتمالا کارم تمام بود. من و يزداني هر دو در رقابت شماره يک هستيم. همان‌طور که مي‌دانيد من جادوگر هستم، در فينال در اوج بودم و از اين بابت حس بسيار خوبي دارم. اين کشتي‌گير آمريکايي يادآور شد: ما به دو کشتي‌گير برتر تمام دوران تاريخ تبديل خواهيم شد. ما در تمام مدت براي هل‌دادن همديگر مي‌جنگيم و من از يزداني تشکر مي‌کنم، اما قهرمان‌شدن احساس خوبي دارد. تيلور در پاسخ به اين سوال که او براي يزداني چه پيامي دارد، پاسخ داد: «باختن بد است. تو بهتر مي‌شوي، من هم بهتر مي‌شوم و سال آينده دوباره باهم روبه‌رو مي‌شويم. مي‌دانم که تو آنجا خواهي بود، من هم آنجا خواهم بود. اجازه بده يک نمايش ديگر براي طرفداران بگذاريم. چيز ديگري به آنها بدهيم که به‌خاطر بسپارند. من آنجا خواهم بود، مي‌دانم که شما هم خواهيد بود. بياييد به جنگ برويم.»

رکورد

حسن يزداني با برتري مقابل بوريس ماکائوف از اسلواکي به فينال وزن 86 کيلوگرم رقابت‌هاي قهرماني جهان در صربستان صعود کرد تا با قطعي‌کردن مدالش، پرافتخارترين کشتي‌گير ايران شود. «ايرنا» نوشت: يزداني با فيناليست‌شدن تعداد مدال‌هاي جهاني و المپيک خود را به عدد 8 رساند و از با عبور از جهان پهلوان تختي که 7 مدال جهاني و المپيک داشت، مرد شماره‌يک کشتي ايران در تعداد مدال شد. يزداني 2 مدال المپيک و 6 مدال قهرماني جهان را در کارنامه‌اش ثبت کرده است، مدال نقره قهرماني جهان 2015 در لاس‌وگاس، مدال طلاي قهرماني جهان 2017 در پاريس، مدال برنز قهرماني جهان 2018 در بوداپست، مدال طلاي قهرماني جهان 2019 در نورسلطان و مدال طلاي قهرماني جهان در 2021 اسلو، 5 مدال جهاني يزداني تا قبل از مسابقات قهرماني جهان در صربستان است، او تعداد مدال‌هاي جهاني‌اش را به عدد 6 رساند. طلاي المپيک 2016 ريو و نقره المپيک 2020 توکيو هم دو مدال المپيک حسن يزداني است تا در کنار 6 مدال جهاني، او با 8 مدال پرافتخارترين کشتي‌گير کشورمان شود. يزداني پس از شکستن رکورد جهان پهلوان تختي و حميد سوريان گفت: من دنبال رکورد نيستم و اميدوارم بتوانم بهترين کشتي را بگيرم و دل مردم را شاد کنم. وي درباره کشتي‌هايش هم اظهارداشت: «ما روي نقاط ضعف و قوت کار کرده‌ايم و ان‌شاءا... بهترين کشتي‌ام را بگيرم. قطعا حريف هم با آمادگي بالايي آمده و اميدوارم با کمک خدا و دعاي مردم، بتوانم کشتي خوبي بگيرم و دل مردم را شاد کنم.» پس از يزداني، در رده دوم پرافتخارترين کشتي‌گيران ايران، جهان پهلوان تختي و حميد سوريان قرار دارند، مرحوم تختي 4 مدال جهاني (2طلا و 2 نقره) و 3 مدال المپيک (يک طلا و 2 نقره) کسب کرده است، سوريان هم 6 طلاي جهاني و يک طلاي المپيک را به‌دست آورده است. عبدا... موحد و عليرضا حيدري هم هر کدام با 6 مدال جهاني و المپيک در رده سوم پرافتخارترين کشتي‌گيران کشورمان هستند. موحد 5 طلاي جهاني و يک طلاي المپيک و حيدري هم 5 مدال جهاني (يک طلا، سه نقره و يک برنز) و يک مدال بزنز المپيک دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار