| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

ديابت نوع 2 را بيشتر بشناسيد

ديابت نوع2 يکي از بيماري‌هاي خطرناک است که افراد بسياري در سراسر جهان به آن مبتلا هستند، پزشکان مي‌گويند: داشتن رژيم غذايي مناسب به کاهش اين بيماري کمک مي‌کند. ديابت مي‌تواند يک بيماري موذي باشد. علائم اين بيماري ممکن است بسيار خفيف باشد و حتي به چشم نيايد. پزشکان براي کمک به مردم در تشخيص علائم نکاتي را بيان کرده‌اند. پزشکان با بيان اينکه غربالگري سالانه ديابت بسيار مهم است، مي‌گويند: غربالگري ديابت از طريق آزمايش خون معمولي انجام مي‌شود. با انجام آزمايش، ديابت را مي‌توان در مراحل اوليه تشخيص داد و با دارو درمان کرد. نشانه‌هاي اوليه ديابت نوع2 عبارتنداز: تکرر ادرار، افزايش تشنگي، گرسنگي مفرط، خستگي، کمبود انرژي، تاري ديد، زخم يا کبودي‌هايي که دير التيام مي‌يابند، کاهش‌وزن بي‌دليل، درد، بي‌حسي يا گزگز در دست‌ها يا پاها.

ديابت نوع 2 چيست؟

ديابت نوع2 يک بيماري جدي است که در آن انسوليني که پانکراس توليد مي‌کند نمي‌تواند جلوي قندخون را بگيرد يا لوزالمعده نمي‌تواند انسولين کافي بسازد. اين بدان معني است که سطح گلوکز قندخون بالا مي‌رود. وجود قند بيش از حد در جريان خون خطرناک است، زيرا مي‌تواند به رگ‌هاي خوني آسيب برساند. علاوه بر اين، خون با اکسيژن کمتري به اندام‌هاي حياتي مانند قلب مي‌رود. هنگامي‌که اندام‌هاي حياتي اکسيژن و مواد مغذي مورد نياز خود را دريافت نکنند، عملکردشان ضعيف‌تر مي‌شود. سرويس سلامت ملي انگليس تاييد مي‌کند که ديابت نوع2 مي‌تواند منجر به بيماري قلبي نيز شود. نه تنها اين، بلکه مشکلات ديگري همچون آسيب عصبي، مشکلات پا مانند زخم و عفونت، از دست‌دادن بينايي، سقط جنين و مرده‌زايي، مشکلات کليوي و ساير مشکلات را مي‌تواند به‌همراه داشته باشد.

راهکار کنترل

سرويس سلامت ملي انگليس مي‌گويد: بيشتر مردم براي کنترل ديابت نوع2 خود به دارو نياز دارند. با انجام معاينات منظم در مطب پزشک مي‌توان از هر گونه عارضه جلوگيري کرد. پزشکان معمولا در صورت تشخيص سطح قندخون بالا در يک فرد، متفورمين تجويز مي‌کنند. در موارد جدي‌تر، اگر متفورمين براي موثر نباشد، ممکن است نياز به تزريق انسولين باشد. علاوه بر دارو، داشتن يک رژيم غذايي سالم و متعادل و ورزش منظم براي کمک به مديريت قندخون توصيه مي‌شود. کاهش‌وزن مي‌تواند، کاهش سطح قندخون را براي بدن آسان‌تر کند.

کم‌کاري تيروئيد، علل و درمان

يکي از بيماري‌هايي که علائم آن واضح نيست، اما بسياري از افراد به آن مبتلا هستند، کم‌کاري تيروئيد است. پزشکان خستگي اوايل صبح را يکي از علائم اين بيماري اعلام کردند. به گزارش اکسپرس، کم‌کاري تيروئيد به‌طور گسترده‌اي به‌عنوان يک بيماري مخفي توصيف مي‌شود، زيرا به ندرت علائم يا نشانه‌هاي واضحي را نشان مي‌دهد. يکي از علائم اين بيماري که اغلب در صبح بروز مي‌کند، يک علامت تقريبا جهاني از کم‌کاري تيروئيد است. غده تيروئيد بالاي استخوان‌هاي ترقوه قرار دارد و در آنجا هورمون‌هايي ترشح مي‌کند که عملکردهاي کليدي مانند متابوليسم را تنظيم مي‌کنند. در صورت عدم درمان، اين بيماري مي‌تواند نحوه انتقال اعصاب اطلاعات به مغز، نخاع و بدن را تغيير دهد. با اين حال، درک علائم هشداردهنده ممکن است منجر به درمان به موقع قبل از تجربه هريک از اين اثرات طولاني مدت شود. پزشکان اظهارداشتند که کم‌کاري تيروئيد يک وضعيت کمبود هورمون تيروئيد و معمولا ناشي از تيروئيديت هاشيموتو خودايمني است. پيامدهاي طولاني‌مدت کم‌کاري تيروئيد شامل: بيماري‌هاي قلبي‌وعروقي و افزايش عوامل خطر قلبي‌وعروقي از جمله کلسترول بالا است. علائم اين بيماري گسترده است، اما بيشتر بيماران از بي‌حالي، تمرکز ضعيف و يبوست رنج مي‌برند. خستگي اما يک علامت تقريبا جهاني کم‌کاري تيروئيد است. خستگي بي‌حس کننده استخوان ممکن است يکي از نشانه‌هاي قابل توجه کمک کاري تيروئيد باشد. خستگي مي‌تواند به آرامي ايجاد شود يا به‌طور ناگهاني بروز کند، به‌طوري‌که صبح‌ها به‌سختي بتوان سر خود را از روي بالش بلند کرد. طبق گفته پزشکان اين بيماري همچنين ممکن است با ايجاد احساس سردي در بدن يا ايجاد درد ماهيچه‌ها و مفاصل، خواب را به‌طور قابل‌توجهي مختل کند. برخي از افراد مبتلا به کم‌کاري تيروئيد نيز در طول روز احساس خواب‌آلودگي شديدي مي‌کنند، تا جايي‌که بيدارماندن برايشان سخت است.

ساير علائم

شايع‌ترين علائم کم‌کاري تيروئيد که در وبسايت سرويس سلامت ملي انگليس ذکر شده، عبارتنداز: خستگي، حساسيت به سرما، افزايش وزن، يبوست، افسردگي، حرکات آهسته. در يک مطالعه اوليه که در مجله تحقيقات تيروئيد منتشر شد، دانشمندان تاثيرات اين بيماري بر اشتها را روشن کردند. ميل به کربوهيدرات‌ها که سيگنال‌هاي بدن مبني بر کم‌بودن انرژي را منعکس کنند، ممکن است منجر به افزايش وزن در کم‌کاري تيروئيد شود. اختلال عملکرد تيروئيد مي‌تواند عواقب باليني قابل توجهي بر اشتها و وزن بدن داشته باشد. سرويس سلامت ملي انگليس توضيح مي‌دهد که خوشبختانه، اين وضعيت اغلب قبل از اينکه علائم جدي‌تر ظاهر شوند تشخيص داده مي‌شود. از کم‌کاري تيروئيد نمي‌توان پيشگيري کرد، بنابراين بهترين راه براي کاهش تاثير اين عارضه بر زندگي اين است که مراقب علائم هشداردهنده باشيد. اگر علائم را تجربه کرديد، بايد با يک پزشک مشورت کنيد که احتمالا سطح هورمون شما را با آزمايش خون آزمايش مي‌کند. سرويس سلامت ملي انگليس مي‌گويد: اين آزمايش که تست عملکرد تيروئيد ناميده مي‌شود، سطح هورمون محرک تيروئيد (TSH) و تيروکسين (T4) در خون را بررسي مي‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار