| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد

مرگبارترین بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا

محققان می‌گویند: آلودگی هوا می‌تواند باعث بروز برخی بیماری‌های مرگبار شود. آلودگی هوا یکی از رایج‌ترین آلودگی‌های محیطی است که در بسیاری از موارد غیرقابل اجتناب است. زمانی‌که فرد در معرض آلودگی قرار می‌گیرد و این شخص بیماری‌ زمینه‌ای نیز دارد، موجب عوارض جانبی بیشتری در او می‌شود. در ادامه به رایج‌ترین بیماری‌هایی که براثر آلودگی هوا بروز می‌کنند، می‌پردازیم:

آسم، متداول‌ترين بيماري است که به‌دليل آلودگي هوا ممکن است ريه‌هاي انسان را درگير کند. علامت رايج ابتلا به آسم سختي در نفس‌کشيدن در زمان انجام فعاليت‌هاي عادي روزانه است. اين بيماري به‌دلايل آلودگي‌ هوا ايجاد مي‌شود. گاز اوزون در لايه‌هاي بالايي جو بسيار مفيد بوده و جلوي اشعه مخرب آفتاب را مي‌گيرد، اما در لايه‌هاي پاييني جو که انسان زندگي مي‌کند، اين گاز بسيار سمي خواهد بود و به ريه‌ها آسيب مي‌زند.

آلودگي هوا باعث بروز بيماري مزمن انسدادي ريه مي‌شود که در آن مجاري تنفسي و کيسه‌هاي هوايي ريه دچار تغيير شکل شده و متورم مي‌شوند. برونشيت مزمن رايج‌ترين بيماري مزمن انسدادي ريه محسوب مي‌شود. افرادي که در معدن استخراج سنگ، و بنادر کار مي‌کنند در بيشترين خطر براي ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

مرگبارترين سرطان ناشي از آلودگي هوا، سرطان خون است. در حقيقت اصلي‌ترين دليل بروز سرطان خون قرارگرفتن در معرض بخار‌هاي بِنزِن است که مي‌تواند به‌راحتي فرد را به کام مرگ بکشاند. در اين حالت شمار زيادي گلبول سفيد غيرطبيعي در بدن توليد مي‌شود. رايج‌ترين علائم اين سرطان شامل: مشکلات خونريزي، کبودشدگي، احساس خستگي شديد، و تشديد خطر بروز عفونت در بدن است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار