| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد

« چرا مواد غذایی گران می‌شود؟

‌قيمت مواد غذايي از ابتداي سال تاکنون چنان در حال افزايش است که در برخي موارد حذف هر يک از محصولات و خوراکي‌ها از سبد خانوار‌ها اجباري شده است و تأمين اقلام سفره مردم، يک نياز اوليه است که نبايد به دغدغه تبديل شود، گراني و افرايش قيمت‌ها ، نه تنها زندگي را براي مردم سخت کرده، بلکه توانايي خريد و امرار معاش را نيز با مشکل روبه‌رو کرده است. نکته مهم اين است که با توجه به وضعيت اقتصادي مردم، قيمت مواد غذايي باز هم گران مي‌شود؟!هنوز تأمين ارز مورد نياز خريد نهاده دام وطيور و واردات برخي محصولات و مواد اوليه جهت توليد در صنايع غذايي کشور براي فعالان اين صنايع در مشکل ساز شده است، از اين رو پيش‌بيني تعيين قيمت مواد غذايي و کالاي اساسي در نيمه راه سال جاري بسيار سخت به نظر مي‌رسد اين در حالي است که قيمت مواد خوراکي هر ماه نسبت به ماه قبل‌تر گران مي‌شود. شايد از ابتداي سال تاکنون در برخي ماه‌ها شيب افزايش نرخ تورم کمي کاهشي شده است، اما وضعيت قيمت مواد غذايي همچنان آشفته است همچنين کارشناسان بر اين موضوع هم نظرند، حذف ارز 4200 توماني منجر شده قاچاق کالا‌هاي اساسي به خارج از کشور کُند شود، اما در مقابل با افزايش ناگهاني قيمت‌ها در بخش توليد، تقاضا به دليل عقب ماندن توان مالي مردم از گراني ها، بسيار کاهش يافته است و در همين ماه جاري مرکز آمار ايران گزارشي در رابطه با متوسط قيمت کالا‌هاي خوراکي منتخب در مناطق شهري را منتشر کرد که نشان مي‌دهد تورم نقطه‌اي 12 ماده غذايي به بالاي 100 درصد رسيده است و طبق آخرين گزارش مرکز آمار از تورم اقلام اساسي، داستان تلخ، اما واقعي کوچک شدن سفره خانوار را روايت مي‌کند؛ موضوعي که طي يکسال اخير بار‌ها برآن تأکيد شده، اما تا کنون برنامه‌اي براي کاهش سرعت اين روند از سوي دولتمردان طراحي و اجرا نشده است در حالي که هزينه خريد بسياري از کالا‌ها تا دو يا سه برابر افزايش يافته، دستمزد‌ها آن‌چنان تغييري نداشته و همين موضوع باعث افت قدرت خريد مردم در اين يکسال اخير شده است.گزارش مرکز آمار از تورم مرداد 1401 نشان مي‌دهد اين شاخص نسبت به ماه مشابه سال گذشته در گروه خوراکي‌ها 81٫2 درصد رشد داشت. در بازه ماهانه و سالانه نيز نرخ تورم خوراکي‌ها به ترتيب اعداد 1٫4 و 57٫4 درصد را نشان مي‌دهد و نرخ تورم نقطه‌اي در مرداد ماه 1401 به عدد 52.2 درصد رسيده است؛ يعني خانوار‌هاي کشور به طور ميانگين 52.2 درصد بيشتر از مرداد 1400 براي خريد يک مجموعه کالا‌ها و خدمات يکسان هزينه کرده‌اند همچنين حذف يارانه‌ها از برخي کالا‌هاي خوراکي موجب جهش قيمت در اين ماه شده و از اين کانال تورم را افزايش داده است.

حبوبات

با افزايش بيش از 120 درصدي قيمت حبوبات در ماه‌هاي اخير، نرخ انواع بسته‌بندي و شرکتي اين محصولات نيز در آخرين نرخ نامه سازمان ميادين ميوه و تره‌بار تغيير کرد.تغيير قيمت هر کيلو حبوبات تنها در يک ماه، کاهش تقاضاي خريد را به همراه داشته است.

روغن

آمار رسمي منتشر شده از سوي دولت نشان مي‌دهد، قيمت روغن مايع با افزايش 327.5 درصد، روغن‌نباتي جامد 285.8 درصد، در ماه‌هاي اخير رکورددار گراني در ميان کالا‌هاي ديگر بوده است. اين در حالي است که در خرداد سال جاري عليرضا شرفي مديرعامل شرکت تعاوني فرآوري روغن و دانه‌هاي روغني گفته، افزايش قيمت اين محصول باعث شد ميزان تقاضا براي خريد روغن حدود 30 تا 40 درصد کاهش پيدا کند.

برنج

به طوري که بررسي قيمت‌ها در بازار نشان مي‌دهد بازار برنج ايراني ديگر جايي براي اقشار ضعيف و بخش بزرگي از قشر متوسط جامعه را ندارد. برنج ايراني درجه يک 188.4 درصد، برنج خارجي درجه يک 56.5 درصد افزايش قيمت را در اين مدت نشان مي‌دهد. البته به گفته فعالان صنفي، امسال بيش از 40 درصد تقاضاي خريد برنج کم شده است.

گوشت

قيمت گوشت گوسفند در تيرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته 36.8 درصد، گوشت گاو يا گوساله 51.1 درصد، مرغ 103.7 درصد گران شده است اين در حالي است که طبق اظهار نظرمهدي ميرزا امين، عضو هيات رئيسه اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي؛ ميزان خريد گوشت از سوي مصرف‌کنندگان قابل توجه نيست و خريد‌ها در شهريورنسبت به ماه گذشته حدود 15 تا 20 درصد کاهشي شده است و اين کاهش مصرف نسبت به سال گذشته حدود 100 درصد ريزش کرد.

لبنيات

از ابتداي سال همزمان با افزايش بيش از 100 درصدي قيمت محصولات لبني، ميراسلام تيموري رئيس هيأت‌مديره انجمن صنايع لبني اعلام کرد: با افزايش قيمت لبنيات بعد از اصلاح يارانه کالا‌هاي اساسي مصرف اين محصولات در کشور 15 تا 20 درصد کاهش‌يافته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار