| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد

نگـــــره

رئيسي به آمريکا مي‌رود؟

جزئيات هيات همراه رئيس جمهور

روابط ايران و آمريکا تيره و تار است و آمريکا سال‌هاست که تصور مي‌کند مي‌تواند بر ايران غلبه کند. مانند تلاش براي ممانعت از حضور رئيسي در سازمان ملل، اما رئيس‌جمهور ايران قرار است براي شرکت در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورک سفر کند و اينسفر براي برخي سوالاتي ايجاد کرد و مدعي بودند آمريکا مانع سفر رئيسي به اين کشور خواهد شد اما اينکه در روزهاي اخير، موضوع ممانعت از صدور ويزا براي او، از سوي پاره‌اي از مخالفين سياسي مطرح شده بود، ولي مخالفين اين بار نيز ناکام ماندند و ويزاي رئيس‌جمهور صادر شده است. سايت خبري- تحليلي واشنگتن بيکن که يک نشريه محافظه‌کار در آمريکاست در خبري اختصاصي مدعي شده که تد کروز، سناتور ارشد جمهوري‌خواه از ايالت تگزاس با ارائه طرحي به مجلس سنا در تلاش است وزارت خارجه اين کشور را از صدور ويزا براي سيدابراهيم رئيسي باز دارد. نمايندگان تندرو کنگره آمريکا به دولت بايدن فشار مي‌آورند تا براي سفر آتي ابراهيم رئيسي رئيس‌جمهوري اسلامي ايران به نيويورک به منظور شرکت در نشست سالانه مجمع عمومي، ويزا صادر نکند. وبگاه واشنگتن فري بيکن با اشاره به تهيه طرحي از سوي تد کروز، سناتور تندرو جمهوريخواه در اين باره نوشت: کنگره در تلاش براي جلوگيري از ورود رئيس‌جمهوري ايران به ايالات متحده براي شرکت در جلسات سازمان ملل است، اما با مقاومت دولت بايدن مواجه شده است که مي‌گويد مجبور است به رئيس‌جمهوري ايران اجازه ورود به کشور را بدهد. بر اساس اين گزارش: سناتور تد کروز (از ايالت تگزاس) طرحي را به کنگره ارائه داده که بر اساس آن همه مقامات مرتبط با ايران از جمله ابراهيم رئيسي، از دريافت ويزاي آمريکا براي شرکت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل منع مي‌شوند. يا مايک پمپئو وزير امورخارجه پيشين آمريکا که همواره مواضعي به‌شدت ضد ايراني داشته است با انتشار پيامي در حساب کاربري خود در تپمپئو مدعي شد: رئيس‌جمهور بايدن بايد از صدور رواديد براي ابراهيم رئيسي، رئيس‌جمهوري ايران براي سفر به نيويورک خودداري کند.

سفر انجام مي‌شود

23 شهريور رئيس دفتر رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه رئيس‌جمهوري قصد حضور در مجمع عمومي سازمان ملل را دارد اعلام کرد که مقدمات اين امر هم انجام شده است. غلامحسين اسماعيلي در پاسخ به پرسشي درباره شايعات مربوط به صادر نشدن ويزا براي رئيس‌جمهوري جهت حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک آمريکا، تصريح کرد: اجازه دهيد توضيح موارد مربوط به سازمان ملل را براي بعد از سفر ازبکستان بگذاريم. آقاي رئيسي قصد حضور در مجمع عمومي سازمان ملل را دارد و مقدمات اين امر هم انجام شده است.

هيات همراه مشخص شد؟

به گزارش صبح ما، در همين حال، اين پرسش مطرح است که رئيس دولت ايران چه کساني را با خود به آمريکا خواهد برد؟ بنابر سنت معمول اصولگرايان در دولت احمدي نژاد، رئيس‌جمهور همواره چندين اتوبوس سياهي لشکر را با خود به سفرهاي اروپايي و آمريکايي مي‌برد. کساني که اگر مي‌خواستيد با آنها ملاقات کنيد يا بايد به رستوران و لابي هتل ويژه هيات ايراني مي‌رفتيد يا در مراکز خريد منهتن به دنبال آنها مي‌گشتيد. اکنون بايد منتظر ماند و ديد رئيسي يک هواپيما همراه، با خود خواهد برد يا دست کم او در اين گونه مسائل، شبيه رئيس دولت مهرورزان عمل نمي‌کند؟ مي توان اميدوار بود که با توجه به روحيات رئيسي مبني بر توجه به پيشرفت‌هاي درون، او سنت حضور دامادها، فرزندان و فک و فاميل خود را در سفرهاي بين‌المللي که در بين برحي اصولگرايان رايج شده است، بشکند و از هزينه‌هاي غيرضروري از جيب بيت المال بکاهد.

سفير پيشين ايران در آلمان:

بيانيه سه کشور اروپايي عجولانه بود

سفير پيشين ايران در آلمان در پيش‌بيني آينده مذاکرات احياي برجام و عدم صدور قطعنامه عليه ايران در شوراي حکام گفت: به نظر من، بيانيه سه کشور اروپايي قبل از نشست شوراي حکام، زودهنگام و عجولانه بود. يک نوع فشاري را آمريکا از طريق اتحاديه اروپا مي‌خواست به ايران وارد کند ولي موفق نشد يا بهتر بگويم آمريکا مي‌خواست سياست معروف چماق و هويج را پياده کند که نتوانست به‌خوبي پياده کند. علي ماجدي اظهار کرد: آمريکا و اروپا براين باور بودند که پيش از جلسه شوراي حکام بيانيه صادر مي‌کنيم که به آژانس از اين طريق فشار بياوريم ولي ظاهرا اين فشار تاثيري نداشت. البته در اين ميان پالس‌هايي از کشورهاي اروپايي حتي آمريکا دريافت کرديم که به دنبال بازگشت به برجام بودند. اين تحليلگر مسائل بين‌الملل بيان کرد: ولي اين پالس‌ها نبايد موجب شود احياي برجام را به تعويق بيندازيم. او در خصوص راهبرد در پيش گرفته شده از سوي تيم مذاکره کننده، ابراز داشت: اگر هر دو طرف فکر کنند مي‌توانند امتياز جديدي بگيرند بايد گفت که اين‌کار فقط به تاخير انداختن احياي برجام است. به تاخير افتادن توافق بيشتر به ضرر ما تمام مي‌شود. اينطور نيست که بگوييم اروپا به انرژي نياز دارد و ما از اين موضوع مي‌توانيم امتيازگيري کنيم و بعد از رفع تحريم‌ها از اين امتياز مي‌توانيم استفاه کنيم. ايران نمي‌تواند براي اين زمستان امتيازي از اروپا بگيرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار