| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد

تغييرکابينه مشکلات را حل نمي‌کند

ناصر قوامي در گفت‌وگو با «آرمان ملي»:

تغييرکابينه مشکلات را حل نمي‌کند

آرمان ملي- احسان اسقايي: دولت سيزدهم، کاهش رانت، کاهش تورم و افزايش رشد اقتصادي را نشانه‌اي از پيروزي در انجام وعده‌هايش معرفي کرده. از قرار معلوم اين دولت قصد دارد به مسير خود ادامه دهد. مسيري که به نظر مي‌رسد پرچالش است و رئيس دولت سيزدهم اگر مي‌خواهد اين مسير را با موفقيت طي کند، بايد در درجه اول اصلاحاتي در درون کابينه خود و حلقه مشاوران رئيس‌جمهور انجام دهد تا بتواند از چالش‌ها عبور کرده و قطار کشور را به مقصد برساند. ناصر قوامي، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است: « ابراهيم رئيسي هرچند در تلاش است تا شرايط کشور را بهبود ببخشد اما با اين ترکيب کابينه بعيد است بتواند از پس مشکلات برآيد. از اين رو شاهد افزايش قيمت‌ها و کاهش ‌اميد مردم به بهبود وضعيت اقتصادي هستيم.»

رئيس دولت سيزدهم در تحقق وعده‌هاي خود که در جريان انتخابات به مردم داد و رأي اخذ کرد، تا چه ميزان موفق بوده است؟

رئيس جمهور از يک انتخابات نه چندان رقابتي به کرسي رياست قوه مجريه رسيد. از سوي ديگر اين کابينه کم تجربه است. رئيس‌جمهور اگر مي‌خواهد پيروز در تحقق وعده‌هايش باشد، بايد مشاوران خود همچنين برخي اعضاي کابينه را تغيير دهد. اکنون زماني براي فرصت‌سوزي نيست. با کابينه فعلي ابراهيم رئيسي نمي‌تواند وعده‌هاي خود را محقق کند و در انتخابات آينده دست خالي خواهد ماند.

چرا فکر مي‌کنيد که آقاي رئيسي در انتخابات بعدي دستاوردي نخواهد داشت؟

به اين علت که به رغم اينکه وي وعده داد معيشت مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد اما مشاهده مي‌کنيم که نه مسأله پرونده هسته‌اي حل شد و نه مسأله معيشت مردم بلکه ارزش پول ملي نيز کاهش يافت و اکنون مي‌توان مدعي شد گراني بيش از دوران دولت گذشته است که نفت هم نمي‌توانست صادر کند اما به قول خود رئيس‌جمهور اکنون صادرات نفت ايران به خوبي افزايش يافته است. سؤال اين است که در نتيجه اين افزايش صادرات نفت چرا وضعيت اقتصادي مردم بهتر نشده است؟

آقاي رئيسي تأکيد دارند که تورم در روندي کاهشي قرار گرفته و به زودي از مشکلات فعلي هم عبور خواهيم کرد.

برنج در زمان روحاني کيلويي چند بود؟ من ديگر يادم نيست اما امروز برنج کيلويي 130 هزار تومان است. روغن حلبي 90 هزار تومان بود اکنون روغن 4.5کيلويي400 هزار تومان است. بسياري از اجناس با رشد قيمت روبه‌رو شده است. در برابر البته دولت همه اين موارد را به گردن دولت قبلي مي‌اندازد. نرخ تورم دولت قبل مشخص است. دولت فعلي چه کاري براي کاهش تورم انجام داده است؟ اينکه دولت کنوني مشکلات را بر گردن دولت قبل مي‌اندازد، از نظر مردم قابل پذيرش نيست. دولت فعلي رسانه‌ها را در زير چتر خود دارد. صدا و سيما به خوبي اخبار اقدامات دولت آقاي رئيسي را منعکس مي‌کند اما واکنش‌هاي مردم مدنظر دولت نيست.

دولت مي‌گوييد از نيرو‌هاي جوان در پست‌هاي کليدي استفاده کرده تا بتواند تمام وقت در حل مشکلات مردم بکوشد. اين مورد تا چه ميزان درست است؟

با تغييرات در دولت و يا آنچه جوان گرايي ناميده شده، مشکلي حل نخواهد شد. اينکه کابينه اصلاح شود و فردي کم تسلط‌تر در مسند مديريت بنشيند، مشکلات حل نخواهد شد. اکنون زمان آن است که از مديراني که 40 سال تجربه داشتند استفاده کرد تا از مشکلات مردم کم کرد. از سوي ديگر چارچوپ فعلي نگاه به شرق دارد و اين نگاه اگر در کنار نگاه به ساير کشور‌هاي دنيا نباشد، موجب دوري کشور‌ها جز کشور‌هاي شرقي از ايران خواهد شد. دولت بايد چاپلوسان را از خود دور کند. در خاطر دارم فردي در دولت آقاي روحاني معاون وزير شد که در روستايش هم حاضر نبودند به وي کاري بسپارند. فقدان تجربه و تخصص نيرو‌هاي دولت موجب خواهد شد، دولت نتواند کار‌هاي معمول خود را پيش ببرد.

يعني همه مشکلات به دولت آقاي رئيسي باز مي‌گردد؟

خير چارچوب همين است که مشاهده مي‌کنيم. اگر بهترين اقتصاددان در اين ساختار قرار بگيرد، نمي‌تواند اصلاحات واقعي را ايجاد کند. حل مشکلات فعلي نيازمند تصميمات واقعي است و اين تصميمات بايد در تعامل ارکان نظام با يکديگر اتخاذ شود. در غير اين صورت دولت نمي‌تواند به دستاوردي برسد. مجلس فعلي نيز در مسيري نيست که بتواند به طرق قانوني درصدد اصلاح کابينه باشد و افراد با تجربه را حفظ و افراد بي‌تجربه را با با تيغ استيضاح از کابينه دور کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار