| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد

گفتماني تحت عنوان پارلمان آب

روزنه‌هاي جديد و اميدهاي تازه براي احياي زاينده رود

گفتماني تحت عنوان پارلمان آب

آرمان ملي: مدت زمان زيادي‌ست که چالشي ميان استان چهارمحال بختياري و اصفهان و خوزستان بر سر بحث انتقال آب و تقسيم آن وجود دارد. بايد گفت که در مواجه با اين چالش، صحبت از جنگ آب مي‌شود. در چنين فضايي اگر گفتماني تحت عنوان پارلمان آب ايجاد شود مي‌تواند چاره ساز باشد. اين گفتمان مي‌گويد که بياييد با هم در رابطه با مباحث مرتبط با آب گفت‌وگو کنيم. به همين منظور فراخواني جهت مشارکت در پارلمان آب به منظور گفت‌وگو با ساير گروداران زاينده رود در اصفهان توسط فعالان محيط زيست، کشاورزي و تشکل‌هاي منابع طبيعي، منتشر شده. در واقع، در حال حاضر، ساختاري که همه ذي نفعان را مشارکت بدهد وجود ندارد. اهميت بيانيه مذکور در اين است که دارد آلترناتيو معرفي مي‌کند يعني مي‌گويد که گفت‌وگوها بايد در قالب پارلمان آب، شکل بگيرد. بايد گفت که تالاب گاوخوني 12 زيرحوضه دارد و از ديگر نقاط قوت اين بيانيه اين است که اصفهان را نه به عنوان يک کليت يکدست که بخش هاي مختلفي از يک حوضه آبريز ديده و همه زيرحوضه‌هاي مختلف از جمله پلاسجان، ايزدخواست، دستکن، وشار شهرضا و... را هم مشارکت داده است. مسئولان دعوا را تقليل مي دهند به يک بخش در حالي که ما حتي در يک بخش هم طيف‌هاي مختلفي داريم که در بحث زاينده رود ذي نفع‌اند.جرج لوکاچ در کتاب آگاهي طبقاتي مي‌گويد هر ايده‌اي اگر قرار است به واقعيت تبديل شود احتياج به نهاد واسطي دارد حالا آن نهاد واسطي که مي‌تواند در منازعه آب واسطه باشد همين پارلمان آب است. تا به حال، ساختارهاي گفت‌وگويي از بالا به پايين بوده اما اين اولين چارچوب براي گفت‌وگويي از پايين به بالاست که سعي دارد همه ذي‌نفعان در آن، صدادار بشوند. بايد ديد وزارت نيرو و مسئولان حاضرند وارد اين گفت‌وگو بشوند يا خير؟

متن فراخوان به اين شرح است؛

احتراما متعاقب گفت‌وگوي انجام شده با مديران شرکت مديريت منابع آب ايران در رابطه با بحران زاينده رود؛ مقرر شد نمايندگاني از طرف استان چهارمحال وبختياري وارد عرصه شفاف سازي منابع و مصارف زاينده رود در بخش‌هاي مختلف محيط زيست، شرب، صنعت، کشاورزي شوند. در اين گفت‌وگو تاکيد ما کمک به پايداري رودخانه‌ها و حيات تالاب گاوخوني در حوضه زاينده رود گرديد. لذا با توجه به حضور ذي‌نفعان متعدد و با دقت نظر در اين نکته که همه مردم دو استان ذي‌نفعان زاينده رود هستند؛ هيچ جرياني نمي‌تواند مدعي نمايندگي داشته باشد. در نهايت همه نهادها از جمله وزارت نيرو به نوعي بهره‌بردار از رودخانه مي‌باشند و از نظر ما حتي وزارت نيرو نمي‌تواند نماينده آحاد مردم در بحث صيانت از رودخانه‌ها و متولي آب باشد به هر حال با توجه به لزوم شفافيت و علني بودن گفت‌وگوها با شروط و ساختار ذيل ما در اين گفت‌وگو‌ها مشارکت مي‌کنيم ؛ در غير اين صورت گفت‌وگو‌ها را موثر ندانسته و آن را رقابت ناکارا براي بي‌رمق کردن محيط زيست نحيف و رودخانه زاينده رود مي‌دانيم. ساختار و ارکان پيشنهادي پارلمان آب به منظور گفت‌وگو با وزارت نيرو و نمايندگان بخش‌هاي مختلف استان اصفهان به اين شرح‌اند؛ نماينده بخش - شرب شهري و روستايي، نماينده بخش عشاير و دامداران و نمايندگان بخش - کشاورزي، قسمت سامان، قسمت کوهرنگ - زاينده رود، قسمت کوهرنگ - ˜ÇÑæä æ ÞÓãÊ ˜ÇÑæä. åãäíä äãÇíäÏå ÈÎÔ ÕäÚÊ¡ äãÇíäÏå ÈÎÔ ãÍíØ ÒíÓÊ¡ äãÇíäÏå ãÈÇÍË ãÑÈæØ Èå ãÈÇÍË ÇäÊÞÇá ÂÈ¡ ÏÈíÑÎÇäå (ÌãÚ ÂæÑí äÞØå äÙÑÇÊ ÓÇíÑ Ðí äÝÚÇä æ ãäÊÞÏÇä)¡ ÔæÑÇåÇí ãÔæÑÊí æãÌãÚ Úãæãí.

شروط :

1 - گفت‌وگوها شفاف و علني است و نتايج آن به اطلاع عموم چه حين جلسه به صورت آنلاين و چه پس از آن خواهد رسيد

2 - گفت‌وگوها صرفا در خصوص مباحث مورد توافق طرفين خواهد بود

3 - رعايت قواعد و قوانين محيط زيستي جزو اصول پذيرفته شده هر دو طرف خواهد بود.

4 - دبيرخانه وظيفه دارد نگاه‌هاي انتقادي را جمع آوري ؛ دسته بندي و در اختيار مجمع عمومي و نماينده گروه‌هاي مذاکره کننده قرار دهد.

5 - مجمع عمومي مرکب از همه ذي‌نفعان و ذي‌مدخلان مشارکت کننده است

6 - براي مشارکت در ساختارهاي اين پارلمان آب هيچگونه محدوديتي وجود ندارد.

7 - پس از انجام هر نشست مشترک مجمع عمومي برگزار و نظرات جمع بندي مي‌گردد.

8 - پيشنهاد مي‌گردد از 11 زير حوضه ديگر گاوخوني نمايندگاني از بخش‌هاي مختلف در اين گفت‌وگوها شرکت داشته باشند؛ کمپين مردمي حمايت از زاگرس مهربان، نظام صنفي کشاورزان کوهرنگ، خانه کشاورز استان چهارمحال و بختياري، ‌اتحاديه ايلات کوچنده ايران، تشکل زيست محيطي وحدت سبز فرخ‌شهر، انجمن نواي آب و محيط زاگرس، تشکل همياران طبيعت کارون و هلن (کوه) و سمن مشايخ بختياري .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار