| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد

تاثير عجيب «شکلات تلخ» روي مغز و حافظه

محققان مي‌گويند: مصرف شکلات تلخ تاثير عجيبي روي مغز دارد و مي‌تواند فرکانس امواج مغزي را تغيير دهد و در بهبود حافظه و کاهش استرس مفيد باشد. در يک مطالعه‌ داوطلباني که يک تخته شکلات تلخ 70 درصد مصرف کرده بودند، پس از 30 دقيقه افزايش عجيبي را در فرکانس گاما در نواحي مهمي از مغز (قسمت پشتي و سمت راست مغز) داشتند که اين افزايش امواج مغزي فرکانس گاما به مدت چندين ساعت باقي مي‌ماند.

تاثير بر مغز

محققان اظهارداشتند: در واقع بهتر است افرادي که عاشق شيرينيجات هستند نيز براي حفظ سلامتي خود به سمت جايگزيني انواع و اقسام شيريني‌هاي مضر با شکلات تلخ حرکت کنند. البته منظور از شکلات تلخ يک شکلات واقعي و باکيفيت است نه محصولي که از ترکيب مواد مختلف و با استفاده از تلخ کننده مصنوعي توليد شده است! مصرف شکلات تلخ تاثير عجيبي روي مغز دارد.

جلوگيري از بيماري قلبي

شکلات تلخ سرشار از فيبر و آنتي‌اکسيدان است که به جلوگيري از آسيب سلولي ناشي از راديکال‌هاي آزاد کمک مي‌کند. همچنين ممکن است خطر بيماري‌هاي قلبي‌وعروقي و فشارخون را کاهش دهد و در عين حال جريان خون را بهبود ببخشد. با استناد به مطالعه‌اي از دانشگاه لوما ليندا در کاليفرنيا که در نشست سالانه زيست‌شناسي تجربي 2018 نيز ارائه شد، فوايد شکلات تلخ در رابطه با تاثير آن بر امواج مغزي مرتبط با حافظه و توانايي يادآوري مسائل آشکار شده است. دکتر لي برک از دانشگاه لوما ليندا همراه با تيم تحقيقاتي خود، از تکه‌هاي 48 گرمي شکلات تلخ استفاده کردند که متشکل از دانه‌‌هاي کاکائو 70 درصد تانزانيايي بودند. برک توضيح مي‌دهد: آنچه ما به آن اشاره کرديم اين بود که آنتي‌اکسيدان‌ قابليت تغيير فرکانس‌هاي مغزي شما را در اختيار دارد، يعني يک فرکانس مغزي مفيد به‌نام گاما. فرکانس گاما به‌واسطه آنتي‌اکسيدان‌ شکلات تنظيم شده، افزايش يافته و در واقع روشن مي‌شود. امواج مغزي در فرکانس‌هاي متفاوتي انتشار مي‌يابند و از اين نظر تا حدودي مشابه راديو هستند. برک اضافه مي‌کند که فرکانس گاما بالاترين فرکانس است و «با پيشرفته‌ترين سطح براي پردازش شناختي، حافظه و يادآوري در ارتباط است.»

کاهش استرس

امواج گاما به عملکرد‌هاي پيچيده‌اي مانند پردازش اطلاعات، بهبود حافظه و کاهش استرس نسبت داده مي‌شوند. اثرات مثبت روي مغز يا همان‌طور که محققان مي‌گويند افزايش انعطاف‌پذيري عصبي در نتيجه مصرف شکلات تلخ، ظرف 30 دقيقه اتفاق مي‌افتد. برک مي‌گويد: در اين مطالعه داوطلباني که يک تخته شکلات تلخ 70 درصد مصرف کرده بودند، پس از 30 دقيقه افزايش عظيمي را در فرکانس گاما در نواحي مهمي‌اي از مغز (قسمت پشتي و سمت راست مغز) نشان دادند. افزايش امواج مغزي فرکانس گاما به مدت چندين ساعت باقي مي‌ماند. تيم تحقيقات به بررسي داوطلبان آزمايش ادامه دادند و تا 2 ساعت پس از اجراي پروژه، همچنان شاهد فرکانس گاما تحريک شده هرچند به‌صورت کاهش يافته بودند. بنابراين مدت زيادي طول مي‌کشد تا اين امواج فروکش کنند. اين پژوهش مي‌تواند براي بهبود عملکرد‌هاي شناختي، به ويژه در جمعيت‌هاي سالخورده به کار رود. طبق نتايج به‌دست آمده يکي از مزاياي اصلي شکلات تلخ، تنظيم دقيق فرآيند‌هاي شناختي هنگام فرسايش آنها محسوب مي‌شود. به عقيده برک اگر واقعا بتوانيم فرکانس گاما را افزايش دهيم، به‌راستي در زندگي و به‌خصوص در زمينه تقويت فرآيند‌هاي شناختي مغز سود خواهيم برد. شکلات تلخ در محدوده 70 درصد کاکائو يا بالاتر، به‌شدت غني از ترکيبات آنتي‌اکسيداني است. از اين رو براي سلامت بدن بسيار مفيد به شمار مي‌رود. برک خاطرنشان کرد: اين خوراکي از نظر آنتي‌اکسيدان‌ حتي از گيلاس و يکسري از سبزيجات نيز پيشي گرفته است. اگر بتوانيد طعم تلخ‌تري را تحمل کنيد، مصرف درصدهاي بالاتر از کاکائو توصيه مي‌شود. جسيکا کوردينگ متخصص تغذيه در نيويورک، توضيح مي‌دهد: کاکائو 85 درصد همان چيزي است که بسياري از پزشکان و متخصصين مراقبت‌هاي بهداشتي به مردم پيشنهاد مي‌دهند. به عبارت ساده، درصد بيشتر کاکائو به معناي مصرف شکر کمتر است. به اين ترتيب حتي شکلات تلخ نيز حاوي شکر اما به مقدار بسيار محدود است. براي افرادي که به‌دنبال استفاده حداکثري از مزاياي آنتي‌اکسيداني شکلات هستند، مدل‌هاي تلخ‌تر توصيه مي‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار