| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد

مواضع دوگانه برخي اصولگرايان در پرونده برجام و مهاجرت به خارج

در روزهاي اخير، ماجراي حضور فرزند انسيه خزعلي و افشاگري‌هاي برادرش، در فضاي رسانه‌اي داغ شده است. قرن نو نوشت: ماجرايي که برخي آن را با ماجراي حضور فرزند ابتکار در آمريکا مقايسه مي‌کنند که تا مدت‌ها سوژه انتقاد اصولگرايان بود اما اين روزها يا سکوت کرده‌اند يا نقد جدي به معاون رئيسي نمي‌کنند. اين جمله نه يک ادعاي صرف که يک واقعيت در رفتار برخي طيف‌ها و چهره‌هاي سياسي است. آنقدر که نگاه‌ها به يک موضوع واحد وقتي رئيس‌جمهور روحاني يا خاتمي باشد تا وقتي رئيسي يا احمدي نژاد باشد کاملا متفاوت مي‌شود. شاخص‌ترين موضوع طي روزهاي اخير که تفاوت رفتار راست‌گرايان سياست را نشان داد در ماجراي مذاکرات برجام و مهاجرت فرزندان برخي مسئولان به خارج از کشور بود.

مواضع دوگانه در برجام و مذاکرات وين

هر چند که برجام در دولت روحاني به امضا رسيد اما، با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌اي سال 2015، معادلات دولت روحاني به هم ريخت و نتوانست آنطور که بايد از شرايط سخت اقتصادي و تحريم‌هاي حداکثري بربيايد. همين بهانه‌اي شد براي برخي اصولگرايآنکه با شديدترين و تندترين ادبيات بر او بتازند و کار تا جايي پيش رفت که حتي او را به اعدام تهديد کردند. مانند مجتبي ذوالنوري، نماينده مردم قم که در توئيتي خطاب به رئيس‌جمهور وقت نوشت: جناب روحاني....... با منطق شما، رهبر انقلاب بايد دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزيز راضي شود. اما از سوي ديگر اعتراف مي‌کردند اگر مذاکره کنندگان اصولگرايان باشند اشکالي ندارد. مانند حميدرضا ترقي، فعال سياسي اصولگرا که در گفت‌وگويي با جماران بيان کرده بود: اگر مذاکره کننده‌ها اصولگرا باشند مذاکره اشکالي ندارد، مذاکره در صورت ضرورت به وسيله کساني که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذناپذير باشند، مي‌تواند اتفاق بيفتد. مانند تيم مذاکره کننده هسته‌اي نباشد که دو نفوذي آمريکا داخلش باشد و مسائل امنيتي و اقتصادي ما را تحت تاثير قرار دارد. در چنين شرايطي ميتوان از مذاکره استفاده کرد. مگر ما در جاهاي ديگر نظير همين مذاکره با چين ضرر کردهايم؟ اين مذاکرات منطقي صورت گرفته و توافقاتي در حال انجام است. مذاکراتي که برد- برد باشد ملاک است و طرف چيني هيچ گاه به دنبال اين نبوده که برد و باختي در مذاکره اتفاق بيفتد. حال، يک سال از رفتن دولت روحاني و روي کارآمدن دولت سيزدهم مي‌گذرد. لحن و کلام اصولگرايان تغيير کرده و آناني که روحاني را تهديد به مرگ مي‌کردند، خود حامي مذاکرات شدند. آنچنان که مجتبي ذوالنوري، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از آن جمله افراد است. او در واکنش به اينکه شما پيش از اين برجام را آتش زديد، خاطرنشان کرد؛ «آتش زدن برجام به اين دليل بود که آقا فرموده بودند اگر آنها پاره کنند ما آتش مي‌زنيم، آقاي ترامپ وقتي رفت بيرون يعني پاره کرد آيا حرف رهبري بايد زمين بماند؟! ما وظيفه داشتيم به عنوان سرباز نظام و ولايت، امر آقا را اجرايي کنيم، همين کار را هم کرديم. الان هم آن شرايط پيش بيايد باز همين کار را خواهم کرد و از هيچ حمله و انتقادي هم نگران نيستم. نماينده مردم قم همچنين گفت: «بنده هم آن زمان که عراقچي به وين مي‌رفت و هم الان به جد طرفدار مذاکره بوده و هستم، چون ما هزينه برجام را داده‌ايم، حالا آنها بايد بدهي‌شان را به ما پس بدهند. با قطع مذاکره نه‌تنها بدهي‌شان به ما از بين مي‌رود بلکه ما محکوم مي‌شويم که ايران نمي‌خواهد تن به مذاکره بدهد لذا ما براي يک توافق قيمتي به مذاکره مي‌رويم.

از معصومه ابتکار تا انسيه خزعلي

در روزهاي اخير، ماجراي حضور فرزند انسيه خزعلي و افشاگري‌هاي برادرش، در فضاي رسانه‌اي داغ شده است. ماجرايي که برخي آن را با ماجراي حضور فرزند ابتکار در آمريکا مقايسه مي‌کنند. هرچند که آن روزها صداي انتقاد اصولگرايان از مهاجرت فرزند ابتکار بلند بود، اين روزها با يک چرخش 180 درجه‌اي، سعي به توجيه ماجراي فرزند خزعلي دارند. مانند، محمدصادق کوشکي، فعال سياسي اصولگرا در واکنش به حاشيه‌هاي فرزند انسيه خزعلي، معاون رئيس‌جمهور به رويداد 24 گفت: «اگر مسئولان و فرزندانشان براي اين سفرها از اموال شخصي خود استفاده کرده باشند، مشکلي نداشته و به لحاظ حقوقي قابل پيگرد نبوده و هيچ اعتراضي هم وارد نيست. اميدواريم که مسئولان با پول بيت‌المال فرزندانشان را به خارج از کشور نفرستاده باشند. يا عباس سليمي نمين که مي‌گويد؛ «مگر بد است يک کسي براي کسب علم به کشور ديگري سفر کند؟! نبايد اين نخبه‌ها و نوابغ را در اين بحث‌هاي عوام‌فريبانه بيندازيم که چرا بايد فرزند فلان مسئول در آمريکا يا هر کشور ديگري حضور داشته باشد؛ اصلا چه اشکالي دارد؟ نبايد مسئولان و فرزندانشان را در اين بحثهاي عوام‌فريبانه بيندازيم چون کاملا کار اشتباهي است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار