| کد مطلب: ۱۰۴۲۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد

کوتــــاه

‌احتمال بازگشت نام «آستانه» به پايتخت قزاقستان

سخنگوي رئيس‌جمهور قزاقستان از حمايت «تاکايف» در مورد تغيير نام مجدد پايتخت اين کشور از «نورسلطان» به «آستانه»، خبر داد. به گزارش فارس، «قاسم ژامرت تاکايف» رئيس‌جمهور قزاقستان از بازگشت نام «آستانه» به پايتخت اين کشور حمايت مي‌کند. در اين مورد «روسلان ژلديبايف» سخنگوي رئيس‌جمهور قزاقستان در صفحه فيسبوک خود نوشت: تاکايف نقش تعيين‌کننده «نورسلطان نظربايف» در تقويت دولت مدرن قزاقستان و تشکيل پايتخت را يک واقعيت تاريخي مي‌داند. بنابر سخنان وي، رئيس‌جمهور قزاقستان معتقد است که ساير اماکن داراي نام «نظربايف» بايد نام خود را حفظ کنند. پايتخت قزاقستان که از سال 1998 ميلادي «آستانه» نامگذاري شده بود در مارس سال 2019 ميلادي با پيشنهاد «قاسم ژامرت تاکايف» رئيس‌جمهور فعلي قزاقستان به «نورسلطان» تغيير نام کرد. پيش از آن، اين شهر از سال 1992 «اکموله» نام داشت. در آن زمان «آلماتي» پايتخت کشور بود.

طالبان درگيري مرزي با پاکستان را تاييد کرد

معاون سخنگوي طالبان تاييد کرد که درگيري مرزي ميان اعضاي اين گروه با نظاميان پاکستان رخ داده است. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، بلال کريمي، معاون سخنگوي طالبان در رشته توئيتي نوشت: قرار بود نزديک مرز ديورند تاسيسات نظامي و پاسگاه احداث نشود، اما نيروهاي پاکستان تلاش داشتند تا تاسيسات را در مجاورت اين مرز مشترک احداث کنند که نيروهاي طالبان براي تذکر و گفت‌وگو به نيروهاي اسلام‌آباد نزديک شده و طرف پاکستاني شروع به تيراندازي کرد. معاون سخنگوي طالبان ادامه داد: پس از اين حادثه نيروهاي طالبان نيز به‌سمت نظاميان پاکستان تيراندازي متقابل کردند که منجر به تلفات از هر دو طرف شده است. اين مقام طالبان گفت: اين موضوع در دست بررسي است.

ونزوئلا ضامن گفت‌وگوهاي صلح کلمبيا مي‌شود

رئيس‌جمهوري ونزوئلا اعلام کرد که دولتش در مذاکرات ميان دولت کلمبيا و «ارتش آزادي‌بخش ملي» اين کشور نقش تضمين‌کننده را ايفا خواهد کرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، نيکولاس مادورو، رئيس‌جمهوري ونزوئلا در تلويزيون کشورش اظهارکرد که درخواست گوستاوو پترو، همتاي کلمبيايي خود را براي ايفاي اين نقش پذيرفته است. در گفت‌وگوهاي قبلي ميان دولت مرکزي کلمبيا و گروه‌هاي شورشي اين کشور، چند کشور به عنوان «کشورهاي تضمين‌کننده» حضور داشتند که بر روند مذاکرات نظارت کرده و تدارکات دو طرف را تامين کردند. از زمان روي کارآمدن «گوستاوو پترو»، به‌عنوان نخستين‌ رئيس‌جمهوري کلمبيا در سال ميلادي جاري، وي عادي‌سازي روابط با ونزوئلا را آغاز کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار