| کد مطلب: ۱۰۴۲۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد

واکنش افکارعمومی به حضور مسئولان در خارج از کشور


دوتابعیتی‌بودن فرزندان و خانواده‌های برخی از مسئولان موضوعی که مدت‌هاست در رسانه‌ها و افکارعمومی مطرح شده، موضوعی که پیش‌تر به‌عنوان یکی از نقاط ضعف اصلاح‌طلبان از سوی جناح رقیب مطرح می‌شد. قرن‌نو نوشت، این روزها دوتابعیتی‌شدن در میان فرزندان برخی از مسئولان کشور حاشیه ساز شده است به طوری که دیگر صدای رئیس‌جمهور هم درآمده و آقای رئیس‌جمهور به مسئولان هشدار داده است که اگر فرزندان آن‌ها مهاجرت کردند، خودشان هم باید ایران را ترک کنند. مهدی عرفاتی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر به مسئولان هشدار داد که مراقب گشت ارشاد مدیران باشند.
افشاگری درباره فرزندان مقامات دولتی
اما همزمان با این هشدار افشاگری‌ها درباره فرزندان برخی مسئولان به‌راه افتاد و در رأس آن حضور فرزند انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در کانادا حاشیه‌ساز شد. خزعلی گرچه حضور فرزندش در کانادا را رد نکرد اما توجیهاتی که او برای این موضوع مطرح کرد بیشتر حاشیه‌ساز شد. او تأکید کرد مهاجرت پسرش دائمی نبوده و در راستای پروژه‌ای دانش‌بنیان است. اما خبرهایی که در ادامه از فعالیت پسر او منتشر شد حاشیه‌ها‌ را بیشتر کرد. همزمان با این حواشی، حضور برخی دیگر از نوه‌های آیت‌ا... خزعلی و فرزندان کبری خزعلی در خارج از کشور هم به رسانه‌ها درز کرد. بنا به روایت‌های منتشرشده از سوی مهدی خزعلی، فرزندان کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا حضور دارند. وی این را هم گفت که پسر انسیه هم که در کانادا صاحب شرکت است در زمینه وی‌پی‌ان فعالیت می‌کند؛ «می‌دانید که ثبت شرکت در کانادا هزینه بیش از صدمیلیارد ریال دارد؟ این درست نیست که والدین کسی در ایران موافق فیلترینگ باشد؛ اما در خارج از این کشور در زمینه وی‌پی‌ان کار کند.»
رطب‌خورده کی منع رطب کند؟
این افشاگری موج جدیدی از انتقادات به دولتی که مدعی مخالفت با دوتابعیتی‌هاست به‌راه انداخته است؛ به‌طوری که حسین دهباشی در توئیتی خطاب به انسیه خزعلی درباره حضور فرزندش در خارج از کشور نوشت: بچه‌هاتون برای دانش‌بنیان‌هاشون چرا آمریکا و کانادا می‌روند، چرا چین و روسیه نمی‌روند. البته انتقادات تنها منحصربه خواهران خزعلی نمی‌شود؛ بلکه روایت‌های مشابهی نیز درباره برخی دیگر از مسئولان مطرح است. به‌عنوان نمونه پس از معرفی محمدهادی زاهدی وفا توسط رئیس‌جمهور به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت رفاه به مجلس مشخص شد که وی در سال‌های ۷۱ تا ۷۳ و ۸۰ تا ۸۲ در کانادا حضور داشته و دخترانش فاطمه و زهرا نیز در همین ادوار در کانادا متولد شدند. تحصیل دختر زاکانی، شهردار تهران در سوئیس و به‌دنیا آمدن نوه وی در زوریخ نیز از نمونه‌های دیگر دوتابعیتی‌بودن فرزندان برخی مسئولان است. حضور وزیر ارتباطات در استرالیا نیز چند وقت پیش حاشیه‌ساز شد، اما چرا رطب‌خورده منع رطب می‌کند؟ این سؤالی است که این روزها می‌شود از این طیف از اصولگرایان پرسید؛ طیفی که در روزهای نه‌چندان دور و حتی همین روزها حضور فرزندان برخی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در خارج از کشور و داشتن دوتابعیت را مصداق ضدِوطن بودن و اشرافی‌گری می‌دانستند؛ اما گویا آن حضور در خارج با این حضور در خارج فرق دارد. شعارهای تندی که آن روزها از سوی این طیف از اصولگرایان علیه چهره‌های اصلاح‌طلب و خانواده‌های آنها داده می‌شد، این روز‌ها به‌شدت مورد توجه مردم قرار دارد و مردم می‌پرسند آیا نیاز نیست که واکنشی درخور به این شرایط داده شود؟
سؤال افکارعمومی از مسئولان
برخی از مسئولان بهانه حضور خانواده‌هایشان در خارج از کشور را تحصیل و کار عنوان می‌کنند؛ البته تحصیل در کشور‌های دیگر و استفاده از پیشرفت علمی و دانش‌آموزی ایرادی ندارد؛ اما مساله این است که آیا این امکانات برای همه مردم کشور فراهم است؟ آیا همه فرزندان این کشور می‌توانند این شرایط را داشته باشند که محل تحصیل و زندگی خود را انتخاب کنند یا این انتخاب منحصربه برخی از مسئولان و خانواده‌های آن‌ها می‌شود؟ از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی و ارزش پول ملی در برابرش ارز رایج در سایر کشور‌ها و نرخ برابری ریال و دلار، سؤال این است که این مسئولان چگونه هزینه تحصیل و اقامت فرزندانشان را می‌پردازند؟ شاید هم فرزندان این مسئولان نوعی ژن برتر دارند که می‌توانند بورسیه گرفته و به‌راحتی در کشورهای غربی آن هم لاکچری زندگی کنند؟ بنابراین شاید برخی از مسئولان کشور سعی می‌کنند که با فراهم‌کردن شرایط تحصیل فرزندانشان در کشور‌های غربی، مدیریت خود را به‌نوعی تثبیت کنند تا در آینده فرزندان‌شان با ارائه مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر خارجی، در پست‌های مدیریتی حضور و همچنین با شرکت‌هایی که تأسیس می‌کنند، حقوق خاصی را برای خود ایجاد کنند؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار