| کد مطلب: ۱۰۴۲۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

کاندیدایی که به پای دولت سوخت

آرمان ملی- حمید شجاعی: شاید بدبین‌ترین حامیان و هواداران دولت روحانی نیز فکر نمی‌کردند که پس از فعل و انفعالات انتخاباتی و بررسی‌های شورای نگهبان در نهایت پس از آن همه مسائل و حواشی چهره‌هایی چون اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی رد شوند و آنها بمانند با عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده. اما شرایط انتخابات اینگونه شد و دولتیون تصمیم گرفتند در موضعی بی‌طرف از همتی حمایت نکنند. در همین راستا اخیرا کتابی تحت عنوان «بزنگاه» نوشته حسام رضایی منتشر شده که‌در آن همتی از دلایل کاندیداتوری خود و مسائل پیرامون انتخابات صحبت کرده است. این کتاب که با عنوان فرعی «جستاری تاریخی - ژورنالیستی درباره بازیگران انتخابات ۱۴۰۰» منتشر شده به ثبت و تحلیل اخبار و وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم حول پنج چهره شاخص آن یعنی سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف، علی لاریجانی، عبدالناصر همتی و سیدابراهیم رئیسی، پرداخته که علاوه بر بررسی کنشگری این پنج چهره، شامل دو مصاحبه‌ اختصاصی با محمدجواد ظریف و عبدالناصر همتی است.
ماجرای یک انتخابات
یک سال و اندی از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که در خرداد ماه 1400 برگزار شد و حواشی پیرامون آن می‌گذرد اما هنوز هم برای عده‌ای پرسش‌هایی در خصوص آن انتخابات، رد صلاحیت برخی چهره‌های شاخص همچون اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی و میزان مشارکت مردم طرح می‌شود. با این حال آنچه مسلم است صحبت در مورد برخی اتفاقات شاید بتواند پاسخ برخی پرسش‌ها را بدهد. اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز مانند سایر انتخابات‌ها شرایط خاص خود را داشت. از سویی رویکردهای حاکمیت نسبت به انتخابات و از سوی دیگر نوع نگاه مردم که شرایط حاضر در انتخابات را رقم می‌زد. اساسا جدای از سمت‌گیری‌های انتخاباتی نهادهای حاکمیتی؛ این نوع نگرش مردم به انتخابات و همچنین تاثیر عملکرد انتقادآمیز دولت روحانی و جریان حامی بود که موجبات کاهش مشارکت مردم را فراهم آورد. این در حالی است که در درون انتخابات 1400 نیز حواشی کمی شاهد نبودیم. از تلاش اکثریت قریب به اتفاق کاندیداها برای رأی آوری یک کاندیدا که عمل می‌کردند تا کاندیداهایی که خودشان به صورت مستقل آمده بودند اما رسانه‌ها و جریانات مخالف آنها را نماینده وضع موجود می‌دانستند. چه اینکه نه دولت و نه اصلاح‌طلبان به‌طور رسمی از هیچ یک از کاندیداهای مستقل حمایت نکردند. این موضوع باعث شد تا عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده نتوانند آنطور که باید و شاید در عرصه انتخابات به کنشگری بپردازند و در نهایت نیز با آرایی کمتر از آنچه تصور می‌شد از گردونه رقابت کنار رفتند و سید ابراهیم رئیسی با پیروزی بر رقبا هشتمین سکاندار دولت در ایران باشد. دولتی که امروز با گذشت بیش از یک سال با مشکلات و مسائل مختلف دست به گریبان است.
می‌توانستم انتخابات را به دور دوم بکشانم
رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به ماجرای کاندیداتوری‌اش در انتخابات بیان کرد: در یک بحث سرپایی که آقای وزیر کشور هم در آنجا حضور داشتند، به آقای دکتر روحانی عرض کردم که افراد مختلفی دارند ثبت‌نام می‌کنند و معلوم نیست چه کسی تایید و چه کسی رد بشود. ایشان همانجا گفتند: «خب! همگی بروید ثبت‌نام کنید تا ببینیم چه می‌شود.». من هم صحبت آقای روحانی را به عنوان چراغ‌سبز گرفتم و ثبت‌نام کردم. عبدالناصر همتی گفت: فردای روزی که ثبت‌نام کردم، ایشان در جلسه ستاد اقتصادی به من اعتراض کردند که چرا شما رفتید ثبت‌نام کردید؟ من هم گفتم که خودتان اجازه دادید. ایشان هم گفت، نه! ما همین‌طوری داشتیم صحبت می‌کردیم. وی با اشاره به جلسه شورای هماهنگی اقتصادی افزود: آقای روحانی گفت که نمی‌شود! شما همزمان هم می‌خواهید رئیس کل بانک مرکزی بمانید و هم کاندیدا بشوید؟ همتی به واکنش جهانگیری هم اشاره و بیان کرد: در همین جلسه، آقای جهانگیری به من گفتند که اصلاح‌طلبان اصلا شما را معرفی و تایید نکرده‌اند؛ چطور می‌خواهید وارد صحنه بشوید؟ من هم گفتم که خودم تصمیم به حضور گرفته‌ام و ان‌شاءا... شما هم کمکم می‌کنید؛ آقای جهانگیری هم صریحا گفتند که نخیر! من هیچ کمکی به شما نمی‌کنم. با همین صراحت؛ خیلی تند گفتند که من هیچ کمکی به شما نمی‌کنم. گفتم که اشکالی ندارد و خودم مسیر را ادامه می‌دهم. وی با اشاره به گفت‌وگویش در حاشیه دولت با روحانی بیان کرد: این جمله را خدمت ایشان گفتم که به صلاح شماست که من در بانک مرکزی بمانم چون اگر بمانم، حداقل مجبورم از دولت دفاع کنم اما اگر نباشم، تعهدی برای دفاع از همه دولت نخواهم داشت. جالب است که تا پایان انتخابات هیچ عضوی از دولت، از من حمایت و پشتیبانی نکردند. کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ ادامه داد: در همان روزهای اول یا دوم پس از اعلام اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده گفت‌وگویی تلفنی با حاج‌حسن‌آقای خمینی درباره انتخابات داشتم و از ایشان خواستم تا پشتیبانی کنند؛ ایشان یکدفعه همان اول برگشتند گفتند: «آقای همتی چه شد که تایید شدی؟ » من هم در جواب گفتم: «کسانی که ردصلاحیت شده‌اند باید بررسی شوند که چرا مشکوک می‌زنند و رد شدند نه کسی که تایید شده‌ است.» همتی در خصوص نظر سیدمحمد خاتمی گفت: نظر ایشان به کاندیداتوری من مثبت بود. کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد: اگر انتخابات دو هفته یا یک هفته ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند. رئیس سابق بانک مرکزی در خصوص احتمال حضورش در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: اگر احساس کنم حضورم می‌تواند به بهترشدن شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور کمک کند، حتما در صحنه خواهم بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار