| کد مطلب: ۱۰۴۲۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

مرد آرام کابینه خداحافظی می‌کند؟

خداحافظی آخرین بازمانده دولت روحانی از دولت رئیسی روزگذشته رخ داد. ستاری در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم و با حکم حسن روحانی به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری منصوب شد و از آن زمان تاکنون در این سمت فعالیت می‌کند. زمزمه‌های برکناری و استعفای ستاری پیش از این و با روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز مطرح شده بود و همزمان با آن بسیاری از فعالان دانش بنیان درخواست داشتند این جایگاه مهم علمی و فناوری با تمدید حکم ستاری یا صدور حکم فرد جایگزین آن از سوی رئیس‌جمهور تعیین تکلیف شود. اکنون پس از گذشت ۱۵ ماه از فعالیت دولت سیزدهم، مجددا زمزمه استعفای معاون علمی و فناوری مطرح شده و پیگیری حاکی از آن است که وی به تازگی استعفای خود را به رئیس‌جمهور تقدیم کرده اما تا این لحظه تأیید یا عدم تأیید استعفای وی به‌صورت رسمی مطرح نشده است. سورنا ستاری دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی مکانیک را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال ۱۳۸۷ عضو هیات علمی و هم اکنون دانشیار این دانشگاه است.
نگاهی به عملکرد ستاری
سورنا ستاری فرزند منصور ستاری است. او در سال ۱۳۸۴، به عنوان مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت انتخاب شد، اما یک سال بعد از سمتش استعفا داد. ستاری در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۲ با حکم حسن روحانی به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری منصوب شد. او در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۲ با حکم بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به عنوان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت منصوب گردیده بود که پس از انتصاب به سمت معاونت علمی رئیس‌جمهور در بیست و نهم همان ماه جای خود را به حمیدرضا کاتوزیان داد. حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت یازدهم و دولت دوازدهم در تاریخ بیست و پنجم مردادماه ۱۳۹۶ در زمان مذاکرات مجلس برای رأی اعتماد به وزرا، ستاری را دوباره به عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کرد. ستاری درباره کودکی خودش می‌گوید: « من در زمان جنگ ایران و عراق ۷ تا ۸ سال داشتم و همه چیز را درک می‌کردم. زمانی که پدرم به شهادت رسیدند ۲۲ ساله و دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف بودم و تمام دوران کودکیم را در این پایگاه‌های نظامی گذراندم و به نوعی فرزند پایگاه هستم. «سورنا» نام مستعار پدرم بود که به عنوان نام خودم انتخاب کرد. در مجلات مختلف، مقالات و ترجمه‌هایی از ایشان با نام‌های مختلف از قبیل منصور ستاری، م ص، سورنا و… به چاپ می‌رسید و دلیلش هم این بود که می‌گفتند اگر همه مقالات از یک نفر باشد خوب نیست. سورنا ستاری، مدارج کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی مکانیک را در دانشگاه صنعتی شریف گذراند. از سال ۱۳۸۷ عضو هیات علمی این دانشگاه و همچنان به‌عنوان دانشیار مشغول تدریس و تحقیق در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف است. وی که پژوهش‌هایی در حوزه انرژی‌های نو و کارایی انرژی داشته، عضو هیات علمی و سرپرست گروه مدیریت و بهینه‌سازی انرژی پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف است.
عدم تحصیل در آمریکا به خواست پدر
سورنا ستاری عنوان کرده اگرچه توانست از سوی دانشگاهی در آمریکا بورس تحصیلی بگیرد، اما به خواست پدرش منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آمریکا نمی‌رود و در دانشگاه صنعتی شریف ادامه تحصیل می‌دهد. او در این‌باره می‌گوید: «بعد از گذراندن دوره کارشناسی‌ام چون در دانشگاه شریف شاگرد اول دوره لیسانس شده بودم، بورس دانشگاهی در آمریکا را گرفته بودم و تقریباً تمام کارهایم را انجام داده بودم و در آخر شاید صحبت من با پدر ۵ دقیقه هم طول نکشید که ایشان گفتند: «نرو، چون اگر بروی ممکن است برنگردی و این نه به نفع تو و نه به نفع من است.»
انتخابات ریاست‌جمهوری دهم
ستاری در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸، طی نشستی که در دانشگاه شریف برگزار شد، از میرحسین موسوی حمایت نموده و دولت محمود احمدی‌نژاد را مورد انتقاد قرار داد. وی همچنین در این نشست بیان نمود «از سهمیه شاهد برای ورود به دانشگاه استفاده نکرده‌است.» سورنا ستاری در سال ۱۳۹۲ با پیروزی حسن روحانی در انتخابات دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران، حکم معاونت خود را در عرصه علم و فناوری و همچنین ریاست بنیاد ملی نخبگان را دریافت کرد. ستاری جوان‌ترین عضو کابینه یازدهم بود و نگاه جدی و مخالفت سرسختانه او با اقتصاد مبتنی بر منابع نفتی و خام فروشی به خوبی در جامعه شناخته شد.
ادامه کار در دولت دوازدهم
حسن روحانی با انتخاب دوباره و روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور دولت دوازدهم، او را برای چهار سال دیگر به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری معرفی کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار