| کد مطلب: ۱۰۴۰۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد

وزیر جهاد، وزیرتولیدکنندگان است یا مصرف‌کنندگان؟

آرمان ملي: بي‌آبي، نبود تجهيزات مناسب و مدرن کشاورزي، از بين رفتن پوشش گياهي و خاک، واردات بي‌رويه محصولات استراتژيک کشاورزي، تخلف‌هاي تشکل‌ها و عدم حمايت از توليد داخل و کشاورز باعث شده که در سال‌هاي اخير وضعيت کشاورزي با بحران روبه‌رو شود و بهره‌برداري‌هاي نامناسب از منابع طبيعي نيز باعث بحران سيل و از بين رفتن بسياري از محصولات کشاورزي در سالجاري شد. کارشناسان معتقدند وزارت کشاورزي به جاي تمرکز بر توليد بر مصرف تاکيد دارد و به جاي آنکه وزير توليدکنندگان و صنعتگران باشد وزير مصرف کنندگان شده است اين درحالي است که حجم تخلفات در ارائه يارانه‌هاي دولتي و دخالت دولت در امور کشاورزي نيز به مشکلي بزرگ تبديل شده است. گذشته از آن صادرات محصولات ايراني به خارج نيز به دليل افت کيفيت سرنوشتي جز برگشت خوردن نداشته و باعث شده تا درآمدهاي ارزي را کاهش دهد اما روزگذشته رئيس‌جمهور در ديدار با وزيرکشاورزي بر توليد غذاي سالم و باکيفيت و ارزان بر پايه توليد داخل تاکيد کرده و خواستار اصلاح الگوي کشت، اصلاح مصرف آب، تکميل زنجيره‌هاي ارزش، تشکيل صنايع تبديلي در استان‌ها و قطب‌هاي کشاورزي شده‌اند.

ساختار وزارت کشاورزي واردات محور است

حميدرضا نامي، رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان ادوات و تجهيزات کشاورزي دراين خصوص به «آرمان ملي» گفت: ساختار وزارت کشاورزي کاملا واردات محور است و گويا مهم نيست چه برسر توليدات محصولات داخلي مي‌افتد همچنين اتفاق‌هاي وحشتناکي که براي خاک افتاد و هيچ‌کس هم پاسخگو نيست .اين مقام مسئول در ادامه افزود: رئيس‌جمهور اگر دنبال تغييرات در اصلاح کشت و ساختار وزارت جهاد کشاورزي است بهتر است مسئولاني را بر سر کار بگذارد که به توليد اعتقاد کامل داشته باشد نه آنکه به جاي توليد صرفا محصولات استراتژيک از اوکراين، روسيه و ديگر کشورها وارد شود. موضوع ديگر اينکه با تخلفات در اين باره مقابله شود. نامي بيان کرد: مشکل توليد با بايد و نبايد حل نمي‌شود و در شرايطي که آب کافي نداريم و خاک نيز از بين رفته است نمي‌توان کاري از پيش برد و به يقين مي‌توان گفت که سهم عقب ماندگي در سال‌هاي اخير بيشتر به واسطه دخالت دولت‌ها در همه امور بوده و اتفاقاتي که براي محصولات مختلف ازجمله سيب زميني، پياز و ديگر محصولات کشاورزي در ماه‌هاي گذشته رخ داد را همه شاهد بوديم. رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان ادوات و تجهيزات کشاورزي ادامه داد: وظيفه وزير جهاد کشاورزي اين است که به توليدات کشاورزي نظارت کند نه به مصرف جامعه شهري و نتيجه اين شده است که کشاورزان در سال‌هاي اخير زمين‌هاي خود را فروخته ويلاسازي کرده و درنهايت براي تامين مصرف داخل مجبور به واردات از کشورهاي همسايه مانند روسيه باشيم. او افزود: درحال حاضر محصولات استراتژيک مانند گندم نزديک 14 ميليون تن مصرف داريم که از اين ميان 5 ميليون تن آن در داخل توليد مي‌شود و دوسوم ديگر آن به وسيله واردات تامين مي‌شود و آقاي وزير پاسخگو باشند که اولا وضعيت مکانيزاسيون کشور در چه حالي است و دوم آنکه وزيرکشاورزي وزيرتوليدکنندگان است يا وزير مصرف کنندگان؟ محور صحبت‌هاي رئيس‌جمهور در وزارت جهاد کشاورزي رئيس‌جمهور ديروز در بازديد از وزارت جهاد کشاورزي محورهاي مهمي را براي بهبود فعاليت‌هاي اين وزارتخانه در بخش کشاورزي تاکيد کرد و سيدرضا ساداتي نژاد وزير جهاد کشاورزي نيز به نکاتي که رئيس‌جمهور در جريان بازديد از وزارت جهاد کشاورزي عنوان کرده اشاره کرد. ساداتي‌نژاد گفت: رئيس جمهور همچنين توليد غذاي سالم و باکيفيت و ارزان بر پايه توليد داخل را بسيار مهم خواند و تاکيد کرده اصلاح الگوي کشت به زودي توسط وزارت جهاد کشاورزي اجرا شود و همچنين اصلاح مصرف آب، تکميل زنجيره‌هاي ارزش، تشکيل صنايع تبديلي در استان‌ها و قطب‌هاي کشاورزي تاکيد شده است. ساداتي نژاد همچنين افزود: در اين بازديد رئيس‌جمهور به توسعه شهرک‌هاي گلخانه‌اي اشاره کرده تا توليدات سبزي و صيفي در اين بستر توليد شود، همچنين به گفته وزير جهاد کشاورزي، رئيس‌جمهور به جايگزيني خوراک دام، توليد دانه‌هاي روغني و سلامت محصولات کشاورزي تاکيد بسيار داشته است و تاکيد رئيس‌جمهور انجام پروژه‌ها با همکاري مردم است.

برگشت خوردن محصولات کشاورزي ايران از کشورهاي ديگر

مدتي پيش نيز برخي از کشورهاي خارجي که خواهان خريد محصولات کشاورزي‌مان بودند اما ديگر علاقه‌اي به اين کار نداشته و برخي از محصولات‌مان به کشور بازگردانده شد که علت اين اتفاق هم استفاده بيش از حد کشاورزان از سموم بيان شده و موضوعي که اگر درست باشد قطعا سلامت مردم کشورمان نيز در خطر است از همين‌رو بايد مسئولان پاسخگو باشند که چرا نظارتي بر سلامت و کيفيت محصولات کشاورزي توليد شده در کشور و محصولات صادراتي نيست اما محصولاتي که برگشت خورده‌اند شامل فلفل از روسيه و کيوي از هند حالا هم عنوان مي‌شود که ترکمنستان سيب‌زميني‌هاي ايران را برگشت داده‌اند و اين مساله ضررهاي زياد مالي را دربردارد.

واردات بذر ارز زيادي را از کشورخارج مي‌کند

علي سليماني رئيس مرکز تحقيقات اصلاح و توليد بذر دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان درخصوص مشکلات حوزه کشاورزي گفت: مهم‌ترين بخش حوزه کشاورزي را مي‌توان در دو حوزه خلاصه کرد که بخش اول آب، زمين و خاک است زيرا کمبود آب باعث مي‌شود سطح کشت اراضي کاهش پيدا کرده و اگر کيفيت خاک کاهش پيدا کند حتي درصورت بارش‌ها و آب فراوان باز هم با مشکلات زيادي روبه‌رو مي‌شويم، حوزه دوم مشکلات نيز درخصوص نهاده‌هاي کشاورزي است و در نهاده‌هاي کشاورزي نيز در ابتدا بذر مهم بوده چراکه براي توليد بايد بذر باکيفيت بالا داشته باشيم و ساير نهاده‌ها مانند کود، آفت‌کش و... نيز درصورت وابستگي به واردات، متاثر از تغييرات ارزي خواهد بود و اين تاثير نيز خود را در قيمت تمام‌شده نشان مي‌دهد. او ادامه داد: بايد بتوانيم محصولات اصلي را خود توليد کنيم به همين دليل در مرکز تحقيقات اصلاح و توليد بذر به توليد بذرهاي هيبريدي اقدام کرده‌ايم البته ساير گياهان مانند غلات و دانه‌هاي روغني در کشور توليد مي‌شوند اما ساير صيفي‌جات مانند خيار، گوجه و ملون‌ها متأسفانه در کشور توليد نمي‌شوند. او توضيح داد: اگر اين محصولات در فضاي باز کشت شوند منابع آبي کشور هدر مي‌رود ولي اگر اين محصولات در گلخانه توليد شود مشکل کمبود آب نيز نخواهيم داشت و مصرف آب در گلخانه به‌مراتب کمتر از فضاي باز خواهد بود. سليماني اظهار کرد: واردات بذر نشان مي‌دهد عدد بزرگي ارز از کشور خارج مي‌شود و اين ضرورت وجود دارد که اين بذرها در کشور توليد شود، چراکه به نصف قيمت بذر خارجي مي‌توان بذر ايراني باکيفيت بسيار خوب توليد کرد و توليد اين بذرها در کشور مي‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگيري کرده و باعث صرفه‌جويي شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار