| کد مطلب: ۱۰۴۰۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد

لزوم پیگیری مصوبات استانی و گزارش به مردم

آرمان ملی- حمید شجاعی: «دولت مردمی» نامی بود که از پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آیت‌ا... رئیسی برای دولت خود انتخاب کرده بود و پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست وی نیز این نام بر روی دولت‌گذارده شد. دولتی که قرار بود مبتنی بر نام خود قرار بوده همواره با مردم و برای مردم کار کند. این در حالی است که بسیاری نمود بیرونی این رویکرد دولت را در سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیات همراه می‌بینند و معتقدند که رئیس‌جمهور و دولتیون مردمی بودن خود را اینگونه در سفرهای استانی نشان می‌دهند. این در حالی است که عده‌ای بر این باورند که سفرهای استانی رئیس‌جمهور با هیات همراه خود جدای از نقاط مثبت و ثمرات؛ نقاط منفی نیز دارد که باید آنها را کم کرد. قدر مسلم هیچ‌کس با سفرهای استانی مخالف نیست و این رویه در دولت‌های گذشته نیز انجام شده است. چنانکه در دولت سازندگی مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی، دولت عدالت و مهرورزی محمود احمدی‌نژاد و در دولت تدبیر و امید حسن روحانی این رویه انجام می‌گرفته و تمامی روسای جمهور برای اطلاع از وضعیت استان‌‌ها سفرهایی را به استاني‌های مختلف داشته‌اند. لذا رویکرد رئیس‌جمهور؛ رئیسی در سفرهای استانی رویکردی صحیح است؛ اما مساله مهم اینجاست که هدف از این سفرها چیست یا به عبارت دیگر رئیس‌جمهور و دولت با این سفرها می‌خواهند چه دستاوردی داشته باشند؟ در وهله اول پاسخ این است که مسئولان در سفرهای استانی به دنبال حل مشکلات استان‌ها و مناطق هستند و همانظور که می‌دانیم در هر سفر استانی چندین و چند دستور و مصوبه نیز تصویب می‌گردد. اما اگر با دیده‌ای عمیق‌تر و ژرف اندیشانه به موضوع نگاه کنیم به این پرسش می‌رسیم که صرف سفرهای استانی با هزینه‌های مخصوص به خود در شرایط نه چندان مساعد اقتصادی فعلی نشان دهنده مردمی بودن دولت است یا اینکه اگر تصمیماتی در راستای بهبود شرایط مردم آن استان و منطقه اتخاذ شود و مردم در عمل ببینند که وضعیت زندگی‌شان یا منطقه و استانشان به لحاظ مختلف بهتر شده است. اتفاقا نکته در همینجاست که با وجود تلاش بی‌شائبه دولت در جهت خدمت رسانی به مردم و حل مشکلات تاکنون چه میزان از مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور به انجام رسیده و اساسا از عملکردها و انجام پروژه‌ها و مصوبات گزارشی هم به مردم داده می‌شود؟ اینها نکات مهمی است که اگر به درستی بدان‌ها پرداخته شود شاهد خواهیم بود که سفرهای استانی هدفمند و با برنامه و دستاورد‌های بهتری انجام خواهد شد.
لزوم هدفمندی سفرهای استانی
سفرهای استانی روسای جمهور نیز مثل سایر موارد با موافقان و منتقدانی روبه‌رو است و حامیان به دلایلی با این گونه سفرها موافقند و منتقدین نیز به عللی دیگر این سفرها را با توجه به شرایط و موقعیت به صلاح نمی‌دانند. آنچه مسلم است بسیاری از حامیان دولت بر این باورند که حضور میدانی رئیس‌جمهور در کنار مردم، حاکی از اهتمام دولت بر مواجهه مستقیم با مسائل و حل آن‌هاست و در یک کلام، از بازگشت دولت به مردم سخن می‌گویند. دیگر اینکه مقامات دولتی با حضور در آن استان، گزارش‌های مسئولان محلی هر منطقه از استان مقصد را بدون واسطه و از خود آنها می‌شنوند. اما در مقابل منتقدین و مخالفین معتقدند که این فرایند برای دولت هزینه‌زاست و در عصری که ارتباطات و اطلاع‌رسانی به پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست یافته، نیازی به حضور فیزیکی مسئولان محلی در تهران و یا دولتمردان در استان‌های مختلف نیست تا از کمبود‌ها و اعتبارات ضروری مطلع شوند و در جریان این مشکلات قرار گیرند. قدر مسلم حضور رئیس‌جمهور در بین مردم باعث دلگرمی می‌شود؛ اما به‌دنبال این حضور باید مشکلات مردم حل شود. نگاهی به مصوبات سفر‌های استانی نشان می‌دهد که حداقل طی این سفر‌ها، بیش از 200مصوبه تصویب شده که هنوز معلوم نیست چند درصد از مصوبات در مقام اجرا و عمل قرار گرفته است. مسلما رئیس‌جمهور یا سایر مقامات می‌توانند به‌طور سر زده به برخی استان‌ها بروند و در جریان پیگیری اجرای مصوبات خود قرار بگیرند تا اینگونه سفرهای استانی نیز معنادارتر شود. از طرفی گرچه رئیس‌جمهور گفته که دور دوم سفرهای استانی نحوه متفاوتی خواهد داشت اما عده‌ای از کارشناسان و صاحب‌نظران بر این باورند که به‌جای صرف زمان و هزینه برای دور دوم سفر‌های استانی، بهتر است تا مقام اجرایی کشور در سیستمی پویا، روند کلی اجرای هریک از این پروژه‌ها دنبال کنند و در هر مورد از مسئولان مربوطه مثل استانداران سؤال کند تا روند امور و نتیجه نهایی مشخص گردد.
مٌسکن مطلوب
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با ضرورت سفرهای استانی اظهار داشت: در جهت پیوند رئیس‌جمهور و مردم این سفرها بد نیست اما اگر این تبدیل به تحمیل هزینه‌ها و آمد و شد‌های پر خرج در شرایط اقتصادی که کشور با کسری بودجه روبه‌رو است نقض غرض است. فیاض زاهد به «آرمان ملی» گفت: سازمان برنامه و بودجه برای این تاسیس شده که آمایش دقیقی از وضعیت توسعه، موانع پیشرفت و اشکالات موجود را در اختیار مسئولان قرار دهد. نمایندگان مجلس و مجمع نمایندگان به صورت ادواری با دولت جلسه دارند و به نمایندگی از مردم مشکلات را پیگیری می‌کنند. وی افزود: ضمن اینکه وقتی دولتمردان سفر می‌کنند و با کسری بودجه طرف هستند، منابع تامین پروژه‌های جدید و امکان تمام کردن پروژه‌های قدیمی را ندارند و هزاران پروژه نیمه تمام روی دست دولت مانده چه دردی را دوا می‌کند. بله یک مسکن مطلوب است که رئیس‌جمهور به آن استان رفته است. اما رئیس‌جمهور باید بداند که هر یک ساعتش بسیار اهمیت دارد. این استاد دانشگاه بیان کرد: اداره این کشور در این شرایط حساس و بحرانی نیازمند تمرکز و نگاه درست به موضوع حکمرانی است. زاهد تصریح کرد: به نظر من آقای رئیسی توجه خود را به این نکته جلب کند که سفر خوب است می‌تواند موجب پیوندهای عاطفی شود و عِده وعده را کم کند و هزینه‌ها را کاهش دهد و تیم همراه را به حداقل برساند. کشور نیازمند طرح‌های میان مدت و بلند مدت برای توسعه و برداشتن موانع سرمایه‌گذاری است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار