| کد مطلب: ۱۰۴۰۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

تحقق وعده‌ها عامل ترمیم اعتماد عمومی

آرمان ملي- حميد شجاعي: دولت سيزدهم به يک‌سالگي خود نزديک مي‌شود و در اين ميان از مردم عادي گرفته تا رسانه‌ها، تحليلگران و کارشناسان عملکردهاي دولت در حوزه‌هاي مختلف را مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهند. اين در حالي است که شايد يکي از مهم‌ترين مسائلي که نسبت به عملکرد دولت مي‌توان در خصوص آن صحبت کرد بحث ارتباط دولت با مردم و نحوه تعامل با جامعه و حل و فصل مشکلات است. مساله‌اي که در حوزه‌هاي مختلف بسيار مي‌توان در مورد آن به بحث نشست. اما در يک نگاه اجمالي مي‌توان ارتباط دولت با مردم را بيشتر در حوزه اجتماعي و اقتصادي بررسي کرد و به نوع نگاه جامعه به دولت پرداخت. آنچه مسلم است دولت سيد ابراهيم رئيسي با وعده‌هاي بسيار اقتصادي روي کار آمد و کسر قابل توجهي از جامعه را نسبت به تغيير وضع موجود به شرايط مطلوب اميدوار کرد. اما هرچه از زمان انتخابات و پس از آن استقرار دولت به جلو آمديم به وضوح مشاهده کرديم که به رغم تلاش‌هاي دولت در راستاي تحقق وعده‌ها اما در عمل تحولي صورت نگرفت. جالب اينکه تغيير به نفع مردم شعاري بود که رئيسي چه در انتخابات و چه پس از آن در دولت خود از آن استفاده کرد و در سخنراني‌هاي خود مدام بر اين نکته تاکيد مي‌کرد که عملکرد دولت به گونه‌اي خواهد بود که تغيير را به نفع مردم رقم بزند. با اين حال نگاهي به وضع مردم در حوزه‌هاي مختلف و شنيدن نظراتشان به وضوح نشان مي‌دهد که هنوز تغييري حداقل به نفع مردم رخ نداده است. در حوزه اقتصادي که دولت به گفته خود با برنامه وارد شده بود شاهديم که از مرداد ماه گذشته به رغم تلاش‌هاي دولت تاکنون شرايط اگر بدتر نشده باشد تغييري نکرده است. بحث افزايش قيمت‌ها در بازارهاي مختلف به ويژه مايحتاج عمومي مردم و عدم نظارت درست دولت موجبات نارضايتي و کاهش اعتماد مردم را فراهم آورده و حتي بعضا حاميان و پايگاه رأي رئيس‌جمهور نيز از اين وضع ناراضي‌اند. از سوي ديگر در حوزه سفرهاي استاني شاهد تلاش بسيار دولت بوده‌ايم و به اذعان سخنگوي دولت اين دولت تنها دولتي است که توانسته طي يک سال به هر سي و يک استان کشور سفر کند و پيگير مسائل و مشکلات آنها باشد. حال پرسش اينجاست عملکرد دولت در حوزه سفرهاي استاني حرکتي درست و بسيار قابل قبول؛ اما چه ميزان از دستورات و مصوبات در اين سفرها اجرايي و عملياتي شده است؟ مساله آب خوزستان و فقر زدايي در سيستان و بلوچستان که در سفرهاي استاني به آن تاکيد شده بود به کجا رسيد؟ پاسخ به اين پرسش‌هاست که مي‌تواند سفرهاي استاني دولت را معنا و مفهوم پذير مي‌کند.

از فضاي مجازي تا گشت ارشاد

از طرف ديگر در حوزه اجتماعي نيز مسائلي چون فضاي مجازي و گشت ارشاد موضوعات مبتلا به جامعه در ارتباط با دولت بوده است. رئيس‌جمهور در دوران انتخابات وعده اينترنت رايگان براي اقشار کم برخوردار را به مردم داد اما از آن زمان تاکنون نه تنها از تحقق اين وعده خبري نبوده بلکه شاهد افزايش قيمت تعرفه‌هاي اينترنتي و مهم‌تر از آن مطرح شدن طرح صيانت از فضاي مجازي و کاهش سرعت اينترنت بوده‌ايم. طرحي که به اذعان عده‌اي از کارشناسان و صاحب نظران احتمال اجراي آن باعث شده تا کسب و کار مردم در فضاي مجازي با مخاطره روبه‌رو شود. هرچند که اين طرح هنوز به تصويب و اجرا نرسيده اما طرح آن نيز باعث ايجاد التهاب در جامعه شده است. از سوي ديگر گشت ارشاد براي مديران يکي ديگر از وعده‌هاي رئيس‌جمهور بود. در هر صورت دولت تلاش‌هايي براي ايجاد ارتباط خوب و موثر با مردم و اقداماتي براي اخذ رضايت مردم انجام داده اما آنطور که بايد و شايد نتوانسته رضايت جامعه را با خود همراه کند. چه اينکه امروز تنها با رسيدن به يکسالگي دولت حاميان دولت نيز بعضا به منتقدين تبديل شده‌اند. به نظر مي‌رسد دولت براي احياي سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي بايد ابتدا مطالبات مردم ر ا احصاء کند و با ايجاد فضاي باز در راستاي حل مشکلات و مطالبات مردم بر‌آيد تا هم بتواند اعتماد عمومي را بازيابي کند و هم ارتباط مثبت و موثري با مردم داشته باشد.

موانع زيرساختي در حل مشکلات مردم وجود دارد

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص ارتباط دولت با مردم اظهار داشت: دولت همواره سعي کرده که با مردم ارتباطات نزديکي داشته باشد و به همين دليل سفرهاي استاني خود را به صورت مرتب تنطيم و انجام داده است. تمايز سفرهاي استاني آقاي رئيسي و احمدي نژاد نيز اين است که آقاي رئيسي به صورت تبليغاتي به سفرهاي استاني نمي‌رود بلکه نيتش اين است که مشکلات مردم را از نزديک ببيند و دولت خود را در مواجهه با مردم قرار دهد و زماني که مسئولان با مشکلات مردم رو در رو مي‌شوند بيشتر و بهتر مي‌توانند در حل و فصل آنها موفق شوند. اسماعيل گرامي‌مقدم به «آرمان ملي» گفت: اين اقدام اوليه صورت گرفته اما موانع زيرساختي در حل و فصل مشکلات مردم وجود دارد. به دليل اينکه اتفاقاتي که در فضاي مجازي مي‌افتد و کسب و کار مردم محدودتر مي‌شود و در مساله گشت ارشاد دولت مي‌توانست نقش مثبتي ايفا کند. قائم مقام حزب اعتماد ملي افزود: شايسته بود دولت به شعارهايي که در زمان تبليغات انتخاباتي مي‌داد جامه عمل بپوشاند. هرچند که برخي وعده‌ها مثل ساخت سالي يک ميليون مسکن معلوم است که به سختي محقق خواهد شد. دولت بايد در سال‌هاي باقي مانده تلاش کند که اعتماد مردم را به دولت تقويت کند. وي ادامه داد: مادامي که مناسبات دولت و ملت تنظيم نشود بازگشت اين اعتماد هم سخت خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار