| کد مطلب: ۱۰۴۰۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد

برخي براي نرسيدن به توافق زمينه‌چيني مي‌کنند

مهدي ذاکريان در گفت‌وگو با «آرمان ملي»:

برخي براي نرسيدن به توافق زمينه‌چيني مي‌کنند

امروز زمان تصميم‌گيري فرا رسيده است

آرمان ملي- پورحسين: مدير مسئول يکي از رسانه‌هاي داخلي در مطلبي عنوان کرده است که برخلاف آنچه مقامات و رسانه‌هاي غربي اعلام مي‌‌کنند و در داخل کشور توسط شماري از مدعيان اصلاحات و اعضاي دولت قبلي تکرار مي‌‌شود، تا‌کنون مذاکرات وين به هيچ نتيجه‌‌اي که تضمين‌ کننده منافع ملي کشورمان و مخصوصا تامين ‌کننده انتفاع اقتصادي ايران باشد، نرسيده است و مذاکرات درباره چهار محور اصلي، کماکان بي‌نتيجه مانده است. پادمان، لغو تحريم‌‌ها، تضمين آمريکا که تعهدات خود را نقض نمي‌‌کند و اجراي مرحله‌اي توافق که پيشنهاد يا همان حيله آمريکاست و تيم هسته‌‌اي ايران با شناخت هوشمندانه‌‌اي که از حريف دارد، به‌شدت با آن مخالفت مي‌‌ورزد. اين صحبت‌ها در حالي مطرح مي‌شود که هم طرف‌هاي ايراني و هم طرف‌هاي اروپايي به صراحت عنوان کرده‌اند که مذاکرات اخير در وين پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته است. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با مهدي ذاکريان، استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل بين‌الملل داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.

کارکرد گزارش‌هايي در جهت اينکه مذاکرات در وين به نتيجه نرسيده است در اين برهه زماني چيست؟

يک گزارش خبري در روزنامه کيهان منتشر شده است که درستي يا نادرستي آن را سخنگوي وزارت خارجه بايد عنوان کند. مواردي که در اين گزارش مطرح شده بسيار مهم هستند. مقوله ضمانت که از سوي منابع مختلف مطرح مي‌شود بحث ساده‌اي نيست و مشخصا تيم مذاکره کننده ايراني در اين خصوص حساسيت‌هاي خاصي دارند که در اين مقاله عنوان شده است هنوز در اين خصوص به ايران ضمانتي‌داده نشده است. اين گزارش مشخصا کارکرد منفي دارد و نمي‌توان از چنين اظهارنظرهايي حمايت کرد. امروز قوام سياست خارجي در اتحاد داخلي و توجه به منافع ملي است. در مذاکرات همواره اين انگيزه وجود دارد تا با به‌دست آوردن جايگاه بهتر، بتوان امتيازات بيشتري به‌دست آورد و امروز نيز در مذاکرات برجامي نيز اين انگيزه وجود دارد. صحبت‌هاي برخي مقامات بلندپايه ايراني در حوزه سياست خارجي نيز اين را نشان مي‌دهد. نکته‌اي که در اين ميان البته شايد به آن کمتر توجه مي‌شود، مساله زمان است که به سرعت از دست مي‌رود. وقتي بحث مذاکره مطرح مي‌شود يعني ما به طرف مقابل اطمينان نداريم و بايد بر سر اختلافات گفت‌وگو کنيم. نکته مهم‌تر آن است که اهرم ديپلماسي يک مسير کوتاه، عقلاني و در عين حال کارآمد و موثر براي تحقق منافع ملي است. در اين عرصه احيا يا عدم احياي برجام اصلا اهميتي ندارد اما چرا مسئولان در اين مدت گزارشي از متن مذاکراتي که انجام داده‌اند نمي‌دهند.

عدم شفاف سازي چه تبعاتي مي‌تواند در پي داشته باشد؟

امروز اينکه مسئولان سياست خارجي در خصوص مذاکرات شفاف سازي انجام نمي‌دهند يک ايراد است زيرا مردم حق دارند از منابع موثق مطلع شوند که به چه علت مذاکرات گره خورده است و چرا پيشرفتي در اين عرصه رخ نمي‌دهد. اين حق طبيعي مردم است و بايد در اين خصوص به مردم گزارش داده شود. اين روند مشخصات خوشايند نيست. امروز منافع ملي به عنوان يک محرک سبب مي‌شود تا ديپلماسي کشور فعال و سياست خارجي به سمت حل مشکلات کشور سوق پيدا کند. امروز مساله معيشت براي مردم ايران در اولويت اول قرار دارد.

چه اهدافي در وراي مطرح کردن چنين مسائلي در يک رسانه وجود دارد؟

بايد توجه داشت که مطرح کردن اين مسائل و زمينه‌هاي مشکل ساز از سوي مديرمسئول يک رسانه شايد زمينه‌چيني براي عدم توافق در وين باشد و به نظر مي‌رسد برخي در اين عرصه گام برمي دارند. اين گزارش مي‌تواند در اين راستا نگارش شده باشد که علت‌هاي عدم توافق را تشريح کرده باشد و افکار عمومي را در اين مسير قرار دهد. قطعا مذاکرات طولاني مدت به نفع کشور نيست. امروز معيشت مردم در سخت‌ترين شرايط ممکن است و اينکه با بي‌توجهي به اين مساله همچنان اقتصاد کشور زير فشار تحريم‌ها باقي بماند، مشخصا به صلاح کشور نيست. همواره گفته مي‌شد که سفره مردم را نبايد به مذاکرات گره زد. آنچه که تاکنون بايد در خصوص آن مذاکره مي‌شد، صورت گرفته است و زمان تصميم گيري فرا رسيده است. ايران بايد از فرصت استفاده کند. توافق حتي اگر کوتاه مدت باشد باز هم به نفع ملت ايران است. اين فرصت وجود دارد تا توافق‌هاي بلندمدت نيز انجام شود و به همين علت بايد هوشمندانه عمل کرد و به سمت توافق پايدارتر حرکت کرد. مي‌توان چارچوبي ترسيم کرد تا طرفين به شکلي پايدارتر به توافق رسيد اما نياز به هوشمندي و استفاده از تمامي ابزارها دارد. مشخصا شرايط در کشورهاي غربي کاملا متفاوت است زيرا آمريکا مي‌داند به‌واسطه اينکه ايران مي‌تواند در حوزه انرژي و امنيت بسيار اثرگذار باشد، شرايط را ملتهب نخواهد کرد. به همين علت آمريکا به سمتي نمي‌رود که بي‌ثباتي شکل گيرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار