| کد مطلب: ۱۰۴۰۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد

مخـالفت کسب و کار من است

آرمان ملي- حميد شجاعي: مقامات کشورمان همواره بر اين مساله تاکيد داشته‌اند که اگر منافع ملي حفظ شود، خطوط قرمز رعايت گردد و طرفين ديگر نيز به تعهدات خود پايبند باشند مي‌توان مذاکراتي موفق را در راستاي نيل به يک توافق خوب و موثر انجام داد و هميشه بر مذاکرات و توافقي که منجر به برداشته شدن تحريم‌‌هاي ظالمانه شود تاکيد داشته‌اند. همين مساله نيز باعث شد تا چه در سال 94 پس از سال‌ها و ماه‌ها مذاکره بالاخره توافق برجام منعقد شود و چه پس از آن در پي فعل و انفعالاتي که پيرامون برجام به وقوع پيوست و در نهايت آمريکا به‌طور يکجانبه و غيرقانوني از برجام خارج شد و پس از چندي تيم مذاکره کننده کشورمان براي احياي اين توافق و برداشتن تحريم‌ها به مذاکره با ساير طرف‌ها بپردازد. لذا اساسا نفس مذاکره و توافق نه امري نکوهيده و ناپسند و نه امر مذمومي است بلکه مذاکره‌اي که با نتيجه موفقيت‌آميز همراه شود کاملا هم درست و به نفع کشور است. نگاهي به اظهارات و رويکردهاي مقامات مسئول در کشورمان نيز پيرامون احياي برجام، مذاکره و توافق نيز مويد همين امر است. چنانکه آيت‌ا... رئيسي؛ رئيس‌جمهور در خصوص توافق مي‌گويد:«اگر طرف مقابل براي رفع تحريم‌ها مصمم باشد، يک توافق خوب انجام خواهد شد» يا از سويي حسين امير عبداللهيان؛ وزير امور خارجه بيان مي‌کند: «به‌دنبال يک توافق خوب، قوي و پايدار هستيم» از طرفي ديگر علي باقري کني؛ رئيس هيات مذاکره کننده ايران نيز اظهار مي‌کند: «مصمم به دستيابي به توافق خوب هستيم.» همه اين شواهد و قرائن نشان مي‌دهد که ايران خواهان دستيابي به توافق است و اساسا نفس توافق و مذاکره را رد نمي‌کند. اما توافقي که منافع ايران را تامين کند. حال اينکه در مذاکرات اخير نيز که به پايان رسيد و طرفين به متني رسيده‌اند که در صورت موافقت پايتخت‌ها بر پايه آن مي‌توانند متن توافق اصلي را بنگارند ايران همچنان تاکيد دارد که قطعا بايد مساله پادمان و موارد اتهامي غرب نسبت به ايران براي هميشه از بين برود و در آن صورت خواهد بود که احتمال توافق بالا خواهد رفت. حال در اين ميان برخي جريانات و رسانه‌ها با استفاده از اين شرايط تلاش مي‌کنند که بر پايه منويات و تفکرات خود به‌طور کل اصل مذاکره و رسيدن به توافق را مورد هدف قرار دهند. چه اينکه اين جريانات و رسانه‌ها پيش از اين نيز هر زمان که صحبت از احياي برجام، مذاکره و توافق شده است ساز مخالف خود را براي هجمه، تخريب و تخطئه مذاکرات و تيم مذاکره کننده کوک کرده‌اند. اين در حالي است که براي اين جريانات و رسانه‌ها تفاوتي هم نمي‌کند که رئيس‌جمهور چه کسي باشد؛ چه دولتي روي کار باشد يا تيم مذاکره کننده متشکل از چه افرادي باشد. به عبارت ديگر چه دولت ميانه روي حسن روحاني باشد؛ چه دولت انقلابي سيد ابراهيم رئيسي؛ چه ظريف وزير خارجه باشد؛ چه اميرعبداللهيان يا حتي عراقچي تيم مذاکره کننده را هدايت کند يا باقري‌کني براي اين جريانات تفاوتي نمي‌کند و آنها کار خود را انجام مي‌دهند. مساله اين است که دلواپسان و بعضا کاسبان تحريم در هيچ شرايطي مذاکره و توافق را خوش ندارند و به هر دليلي با اين امر مخالفت مي‌کنند.

کاسبان تحريم

يک چهره سياسي در خصوص برخي مخالفت‌ها با احياي برجام، مذاکره و توافق اظهار داشت: در مورد اين جريان‌ها و افراد هميشه واژه کاسبان تحريم به کار برده شده که خاص امروز هم نيست. يعني زماني که کشور تحريم است و به‌طور عادي وقتي نياز به حل مشکلات کشور داريم عده‌اي واسطه و دلال هستند که منافع اقتصادي کلاني را از اين شرايط مي‌برند و به همين دليل در اين شرايط به کسب و کار مي‌پردازند و کاسبان تحريم نام گرفته‌اند. محمد هاشمي به «آرمان ملي» گفت: به رغم توصيه مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهور؛ وزير خارجه و هيات مذاکره کننده بر مذاکره با رعايت حقوق ملت ايران و خطوط قرمز براي رسيدن به توافق عده‌اي اين مخالفت‌ها را از همين جهت کليد مي‌زنند. موضوع بحث سود و منافع اقتصادي است و مخالفت‌ها نيز از همين محل نشات مي‌گيرد. عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان کرد: براي اين مجموعه‌ها اصلا مطرح نيست که چه دولتي روي کار باشد و آنها کار خود را انجام مي‌دهند.

بر‌اي مخالف برجام دولت مستقر فرقي نمي‌کند

يک فعال سياسي اصولگرا در خصوص رويکردهاي مخالف با احياي برجام اظهار داشت: 2 گروه با احياي برجام مخالفند که يک گروه بزرگ و اصلي آنها کاسبان تحريم هستند که در سال‌هاي گذشته هم بودند و دنبال اين هستند که از راه دور زدن تحريم‌ها و... به منافع خود دست پيدا کنند. لذا وقتي فضاي اقتصادي شفاف باشد و تحريمي وجود نداشته باشد طبيعي است که کسب و کار آنها دچار مشکل خواهد شد و موافق نيستند. محمد مهاجري به «آرمان ملي» گفت: وقتي اين افراد در فضاي تحريم مي‌خواهند تحريم را دور بزنند پورسانت‌هاي خوب مي‌گيرند و به طرف‌هاي معامله مي‌دهند و مقابله مي‌کنند. بخش ديگري هم مخالفان ايدئولوژيک هستند. وي افزود: اساسا بايد ديد چرا گفت‌وگو مي‌کنيم؛ اگر قرار باشد که ما اعلام کنيم اين خواسته‌ها را داريم و شما اجرا کنيد ديگر گفت‌وگو نمي‌خواهد و با يک نامه انجام مي‌شود. در حالي که گفت‌وگو براي چانه‌زني، امتياز گرفتن و تسهيل در روابط و اجرايي شدن توافق است. مهاجري در خصوص عدم تغيير رويکرد مخالفان با تغيير دولت و دولتمردان تصريح کرد: براي کاسب تحريم تفاوتي نمي‌کند که دولت مستقر اصلاح‌طلب، اصولگرا يا اعتدالگراست بلکه به دنبال کاسبي خودش است. براي کسي که مخالف برجام است و منافع شخصي برايش مهم باشد هيچ تفاوتي ندارد که آقاي رئيسي روي کار باشد يا آقاي روحاني.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار