| کد مطلب: ۱۰۳۹۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد

کمک 120 میلیاردی صنایع مس به «تراکتور»!

آرمان‌ملي: در حالي‌که باشگاه «تراکتور» يک باشگاه خصوصي عنوان مي‌شود در طي ماه‌هاي گذشته از کمک 120 ميلياردي شرکت «صنايع ملي مس» برخوردار شده است!

کمک

«تسنيم» هفته گذشته نوشت: شرکت صنايع ملي مس از باشگاه تراکتور حمايت مي‌کند و امسال، دو کمک 60 ميليارد توماني (مجموعا به مبلغ 120 ميلياردتومان) به باشگاه تراکتور پرداخت کرده است. اين در شرايطي است که يکي از تيم‌هاي زيرنظر اين شرکت يعني مس‌رفسنجان، در دو سال گذشته در ليگ‌برتر حضور داشت و امسال نيز مس‌کرمان توانست به اين مسابقات صعود کند. مس شهربابک، ديگر تيم زيرنظر صنايع ملي مس هم در ليگ دسته اول به ميدان مي‌رود. باشگاه‌هاي مس‌کرمان و مس‌رفسنجان، هنوز از فصل گذشته به بازيکنان و مربيان تيم‌هاي خود بدهکار هستند و درصدي از قرارداد آنها را براي فصل جديد پرداخت نکرده‌اند.

موضع مجلسي‌ها

سال گذشته پس از بحث‌هاي «زنوزي» مبني بر واگذاري مالکيت تراکتور، صحبت‌هايي در خصوص انتقال تراکتور به مس‌سونگون يا کمک به اين باشگاه مطرح شد که با واکنش بهارستان‌نشينان مواجه شد! آذرماه سال گذشته حجت‌الاسلام دکتر حسين جلالي پيرامون جلسه که به دعوت نيکزاد، نايب‌رئيس مجلس از وزير صمت و مديرعامل شرکت‌هاي مس و ايميدرو با حضور جمعي از نمايندگان تبريز براي حمايت مالي شرکت مس از تيم تراکتور در مجلس برگزار شد، اظهارکرد: با توجه به اطلاعات قبلي در خصوص اين جلسه، حضورم را موجب ايجاد تنش دانستم، اما از نظارت و کنترل جلسه دور نبودم و از قبل اطلاعات لازم را در اختيار آقاي نيکزاد قرار داده بودم. نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس ادامه داد: ما به آقايان گفتيم مساله تراکتور ارتباطي به مس ندارد، درخواست کمک يا مالکيت بايد منتفي باشد، چراکه اولا اعتراض کارگران مس را در پي خواهد داشت که چرا حقوق ما براي حمايت از تيمي ‌صرف مي‌شود که هيچ ارتباطي به شرکت مس ندارد، ثانيا مسائل امنيتي و اختلافات قوميتي ايجاد مي‌شود که به نفع هيچ‌کس نيست. حجت‌الاسلام جلالي تصريح کرد: نکته ديگر اينکه اگر بنا باشد مس، تراکتور را بخرد، ممکن است شهرهاي ديگر هم چنين درخواست‌هايي داشته باشند. در همان مقطع از سوي ديگر احمد عليرضابيگي، نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «فارس»، در مورد مباحث مطرح شده نسبت به احتمال واگذاري باشگاه تراکتور و اينکه ظاهرا محمدرضا زنوزي اعلام کرده با تعيين قيمت کارشناسي مشکلي براي انتقال امتياز تيم تحت مالکيت خود ندارد، اظهارداشت: از واگذاري باشگاه اطلاعات دقيقي ندارم، اما موضوع مسلم اين است که تراکتور بايد تحت پشتيباني قرار بگيرد. همانگونه که شرکت ملي مس در رفسنجان و کرمان به تيم‌هاي اين استان کمک مي‌کند از وزير صمت درخواست کرديم شرکت مس سونگون هم در قالب مسئوليت‌هاي اجتماعي به تيم‌هاي آذربايجان و به‌ويژه تراکتور کمک کند. وي در مورد اينکه ظاهرا مسعود پزشکيان ديگر نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي با انتقال امتياز تراکتور مخالفت کرده، توضيح داد: در جريان اين موضوع نيستم، اما به‌عنوان نماينده آذربايجان از وزير صمت درخواست کرديم شرايطي مشابه با کمک شرکت مس به تيم‌هاي کرماني را در استان آذربايجان‌شرقي هم فراهم کند. بخش قابل‌توجهي از مس کشور از معدن مس‌سونگون تامين مي‌شود و بناست وزير هم بررسي‌هاي لازم را در اين زمينه انجام داده و به ما جواب بدهد. عليرضابيگي ادامه داد: تمام باشگاه‌هاي ليگ‌برتري به‌جز يکي دو تيم، دولتي يا خصولتي هستند و اين باشگاه‌ها به محلي براي پاره‌اي فعاليت‌ها تبديل شده که از آن به‌عنوان «فعاليت در حياط خلوت» ياد مي‌کنيم. مدام قيمت‌ها و هزينه‌ها در باشگاه‌هاي دولتي و خصولتي افزايش پيدا مي‌کند، پشتوانه اين هزينه‌ها هم اموال عمومي و دولتي مثل معادن فولاد، نفت، مس و... است. براي خريد بازيکن و امور تيم بي‌محابا هزينه‌هايي صورت مي‌گيرد و در اين شرايط بخش‌خصوصي از عهده رقابت با دولت برنمي‌آيد. نماينده مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: اينکه زنوزي اعلام کرده باشد بنا به برخي شرايط حاضر به واگذاري امتياز تراکتور است، موضوعي داخلي است و زياد در جريان نيستم. هرچند سرنوشت تراکتور براي ما مهم است. زنوزي هم به‌دليل محدوديت‌هاي موجود از عهده رقابت با باشگاه‌هاي دولتي و خصولتي برنمي‌آيد و به همين دليل ما از وزير صمت درخواست کرديم شرکت مس‌سونگون در قالب مسئوليت‌هاي اجتماعي به تراکتور هم کمک کند.

دليل عدم انتقال از نظر زنوزي

اوايل تيرماه سالجاري مالک باشگاه در خصوص عدم انتقال تراکتور صحبت کرد. محمدرضا زنوزي‌مطلق در تماس تلفني با برنامه تلويزيوني «شب‌هاي فوتبالي»، اظهارداشت: مي‌پذيرم که فصل گذشته يک فصل استثنايي و غير قابل‌قبول داشتيم. منشأ اين اتفاقات به بدشانسي و بستن تيم بد برمي‌گردد. من به سهم خودم از تمامي هواداران عذرخواهي مي‌کنم و ان‌شاءا... امسال تيم خوبي بسته خواهد شد و براي قهرماني و کسب سهميه بازي خواهيم کرد. وي با اشاره به انتخاب قربان‌.برديف به‌عنوان سرمربي تيم، افزود: برديف مربي بزرگي بوده و صاحب سبک است که رزومه خوبي هم دارد. از سردارآزمون و پدرش که براي حضور آقاي برديف در تراکتور خيلي تلاش کردند، تشکر مي‌کنم. آقاي برديف به‌خاطر نام بزرگ تراکتور و دوستي با من، براي حضور در تراکتور رغبت داشت. زنوزي ادامه داد: پس از اينکه روي اسم آقاي برديف به جمع‌بندي رسيديم، سردارآزمون به ما خيلي کمک کرد و آقاي برديف را براي حضور در ايران مجاب کرد. اين سرمربي بعداز 12 تيرماه براي نهايي‌کردن قراردادش به ايران مي‌آيد. وي با بيان اينکه مشکلات اقتصادي فوتبال تمامي ندارد، اظهارداشت: فصل گذشته به ميزان شش تيم اول ليگ‌برتر براي تراکتور هزينه کردم. يکسري بحث‌هايي همچون انتقال مالکيت تيم به مس‌سونگون مطرح بود که مي‌خواهم در اين خصوص شفاف‌سازي کنم. زنوزي خاطرنشان کرد: مشکلي بابت پرداخت هزينه‌هاي تراکتور ندارم، ولي به‌خاطر استقلال مس‌سونگون، دوست داشتم تراکتور به مس انتقال يابد. من به دوستان و همکارانم گفته بودم دوست دارم اين اتفاق بيفتد، ولي رخ نمي‌دهد. وي افزود: افراد پشت صحنه مديريت مس کشور دوست نداشتند اين اتفاق رخ دهد. تمامي درآمدهاي مس‌سونگون به‌سمت استان‌هاي ديگر مي‌رود که در صورت انتقال تراکتور به مس و تاسيس شرکت مس آذربايجان، جلوي اين اتفاق گرفته مي‌شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار