| کد مطلب: ۱۰۳۹۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد

توصيه‌هاي وزارت بهداشت در «پساسيل»

آرمان ملي: مسئول اداره مراقبت مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير با اشاره به احتمال افزايش موارد بيماري‌هاي گوارشي به دنبال وقوع سيل، گفت: با وقوع سيل ممکن است فاضلاب به درون منابع آب آشاميدني نفوذ کرده و احتمال آلوده شدن چاه‌هاي آب هم به وجود ‌آيد؛ البته در حال حاضر شواهدي از آلودگي فاضلاب‌ها به دنبال سيل اخير نداشتيم اما اين امر محتمل است و منابع آب شرب بايد از نظر آلودگي به‌ويژه به لحاظ ميکروب وبا رصد شوند. دکتر ابراهيم قادري در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه پس از وقوع سيل معمولا يکي از اولين زيرساخت‌هايي که آسيب مي‌بيند مربوط به تامين آب شرب است، گفت: در برخي مناطق آب را از منطقه ديگري منتقل کرده و در منابع نگهداري کرده و سپس توزيع مي‌کنند و در برخي مناطق نيز آب شرب از چاه‌هاي موجود در همان منطقه تامين مي‌شود که پس از تصفيه به مصرف مي‌رسد که در هر دو حالت، سيل مي‌تواند اين منابع آب را آلوده کند. همچنين سيستم شبکه آبياري و جمع‌آوري فاضلاب نيز ممکن است در سيل‌ها دچار آسيب شوند.

احتمال شيوع بيماري‌هاي گوارشي

وي افزود: در برخي مناطق چاه‌هايي داريم که آب از آنها تامين مي‌شود و اين چاه‌ها عمدتا نزديک رودخانه‌ها هستند و زماني که سيل مي‌آيد و رودخانه طغيان مي‌کند اين چاه‌ها تخريب شده يا آلودگي وارد چاه مي‌شود؛ بنابراين ما در هنگام وقوع سيل‌ها بسيار نگران شيوع بيماري‌هاي انگلي، روده‌اي و گوارشي هستيم. از اين رو اولين اقدام اساسي تامين آب آشاميدني سالم در مناطق سيل‌زده است که يا به شکل تحويل آب آشاميدني بطري و يا با تانکر اين اقدام صورت مي‌گيرد. او ادامه داد: در صورتي که حتي دسترسي به آب تانکري يا بسته بندي سخت باشد، بايد از يک منبع، آب تميز آب گرفته و جوشانده شود. البته روش‌هاي ديگري هم وجود دارد که همکاران ما در آن محيط‌ها به مردم آموزش مي‌دهند که بتوانند محلول کلر تهيه کرده و با حجم خاصي به آب اضافه کنند که تاحدودي آب بهداشتي شود اما اين روش تنها براي کوتاه مدت قابل انجام است.

از چه غذاهايي استفاده کنيم؟

مسئول اداره مراقبت مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت تصريح کرد: مشکل ديگر که پس از وقوع سيل رخ مي‌دهد دسترسي به غذاي بهداشتي است. وقتي زيرساخت‌هاي منطقه‌اي نابود مي‌شود يا شبکه برق رساني مختل مي‌شود سبب مي‌شود تا غذاها فاسد شوند و نگهداري غذا سخت مي‌شود که به دنبال آن مردم در معرض مسموميت غذايي قرار مي‌گيرند. اين موضوع هم اهميت زيادي دارد. مردم در اين شرايط بايد از غذاهايي استفاده کنند که امکان فاسد شدن ندارد و يا از غذاهاي کنسروي استفاده کنند. همچنين در صورت امکان مي‌توانند غذا را به صورت تازه تهيه و طبغ کنند. وي در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه پيش از اين با افزايش موارد وبا در کشور مواجه بوديم، آيا ممکن است طغيان سيل هم عاملي براي افزايش موارد وبا شود؟، توضيح داد: طي افزايش موارد اخير وبا، آلودگي به صورت بومي نبود و موارد شناسايي شده‌، وارده از ساير کشورها بودند، اما زماني که فاضلاب‌هاي ما به هر دليلي آلوده شود ممکن است که موارد وبا به‌ويژه در شهرهاي مرزي هم بروز کند. با وقوع سيل ممکن است فاضلاب به درون منابع آب آشاميدني نفوذ کرده و احتمال آلوده شدن چاه‌هاي آن مناطق هم به وجود خواهد آمد. او تاکيد کرد: اين امر هم مي‌تواند عاملي براي گسترش وبا باشد اما در حال حاضر با توجه به اينکه شواهدي از آلودگي فاضلاب‌ها نداشتيم به نظر نمي‌رسد که فعلا با افزايش موارد وبا روبه‌رو شويم اما اين امر کاملا محتمل است. بايد مراقب باشيم که منابع آب شرب، چاه‌ها و همچنين فاضلاب‌ها در مناطق سيل‌زده مرزي (در شرايطي که کشورهاي همسايه مواردي از وبا دارند) از نظر کلي و در صورت لزوم از نظر وبا نيز رصد شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار