| کد مطلب: ۱۰۳۹۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

سندرم «اوتاهارا»؛ علل و درمان

سندرم اوتاهارا يک اختلال نادر سيستم عصبي است که با علامت تشنج مشخص مي‌شود. اين اختلال معمولا در نوزادان به‌ويژه در سه ماهه اول تولد، به‌صورت تشنج‌هاي صرعي بروز مي‌کند. نام ديگر اين اختلال آنسفالوپاتي صرعي نوزادي است. تشنج‌ها معمولا قبل از سه ماهگي شروع مي‌شوند. اين اختلال در نوزادان تاخير در رشد و تکامل ديده شده و آزمايش‌هاي سيستم عصبي، حتي قبل از شروع تشنج‌ها هم طبيعي نيستند. مشکلات حرکتي و ذهني با افزايش تشنج‌ها به سمت بدترشدن پيش مي‌روند. اين سندرم در پسران و دختران به‌صورت يکسان ديده مي‌شود. انواع مختلف تشنج‌ها در اين سندرم ديده مي‌شود؛ ولي تشنج‌هاي تونيک (همراه با انقباض بازوها يا زانوها) را در اين سندرم بيشتر مي‌توان ديد. تشنج‌ها فقط چند ثانيه طول کشيده و مي‌توانند به تنهايي يا خوشه‌اي اتفاق بيفتند. معمولا تشنج‌ها يکطرف بدن را بيشتر درگير مي‌کنند و در خواب و بيداري اتفاق مي‌افتند. انواع ديگري از تشنج‌ها که در سندرم اوتاهارا اتفاق مي‌افتند؛ شامل تشنج‌هاي کانوني، آتونيک، ميوکلونيک و تونيک‌کلونيک منتشر است. نوزادان مبتلا به سندرم اوتاهارا، ممکن است اسپاسم نوزادي را هم تجربه کنند.

علل بروز

علت بروز سندرم اوتاهارا، معمولا ناهنجاري مغز يا يک جهش ژني برجسته است. بيماري‌هاي متابوليک کمتر موجب اين سندرم مي‌شوند. در بعضي از موارد هم دليل واضحي يافت نمي‌شود.

تشخيص

تشخيص اين سندروم براساس يافته‌هاي باليني (علائم و نشانه‌هايي که نوزاد دارد) و نوارمغز است. نوارمغز مهم‌ترين آزمايش تشخيصي سندرم اوتاهارا است. M.R.I مي‌تواند به تشخيص ناهنجاري‌هاي مغز که علت اين سندرم هستند، کمک کند. آزمايش‌هاي خون و ادرار براي تشخيص بيماري متابوليک، لازم است انجام شوند. تشنج‌ها در سندرم اوتاهارا معمولا مقاوم به درمان هستند. گاهي جراحي در کودکاني که تشنج‌هايشان از يک کانون در مغز شروع مي‌شود، مي‌تواند يک انتخاب باشد. در صورتي‌که تشنج‌ها به درمان دارويي مقاوم هستند و کودک کانديد عمل جراحي هم نيست؛ ممکن است رژيم کتوژنيک براي درمان در نظر گرفته شود. پيش‌آگهي اين بيماري خيلي رضايت‌بخش نيست و کودکان مبتلا در صورتي‌که کانديد عمل جراحي هستند، لازم است خيلي زود و پيش از بروز مسائل جدي در رشد و تکامل، روند درماني را طي کنند.

گياهان خانگي به کاهش اضطراب کمک مي‌کنند

در حالي‌که مشکلات سلامت روان را نمي‌توان با فراواني درختچه‌ها حل کرد، اما ايجاد فضاي‌سبز در داخل خانه مي‌تواند براي سلامتي روزانه ما شگفتي ايجاد کند. در يک مطالعه بيش از نيمي از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که وقتي در گوشه و کنار داخل خانه آنها فضاي‌سبز وجود داشته باشد، بهره‌وري بيشتري دارند و 60 درصد ادعا کردند که به‌طورکلي احساس شادي بيشتري مي‌کنند. به‌علاوه، بيش از دو سوم گفتند که وجود گياهان در داخل خانه تاثير مثبتي بر سلامت روان آنها دارند. «جيمز.وانگ» گياه‌شناس توضيح داد: وجود گياهان سبز در داخل خانه به بهبود خلق‌وخوي افراد کمک مي‌کند، زيرا سبزي رنگ آنها مي‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و احساس ارزشمندي را بهبود بخشد. وانگ گفت: به‌عنوان يک گياه‌شناس، مجذوب شواهد علمي رو به افزايشي هستم که نشان مي‌دهد وجود گياهان در اطراف انسان در داخل خانه مي‌تواند به‌طور قابل‌توجهي سلامت رواني و جسمي را بهبود بخشد. به‌نظر مي‌رسد که تأثير گياهان خانگي در چند سطح به هم مرتبط است و بهترين موضوع اين است که تنها عارضه جانبي اين درمان داشتن يک خانه زيباست. نتايج نظرسنجي از 2000 بزرگسال همچنين نشان داد که محيط کاري مناسب نيز بايد شامل مجموعه‌اي از گياهان 40درصد و همچنين رنگ‌هاي روشن 32 درصد و لوازم‌التحرير تزئيني 27 درصد باشد.

کسب آرامش

بيش از نيمي از شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجي ابزار داشتند که وجود فضاي‌سبز در محل کارشان مهم است. اين موضوع به‌دليل کسب آرامش از گياهان 62 درصد و برخورداري از مسئوليتي براي مراقبت به منظور ايجاد احساس رضايت از خود 44 درصد است. تقريبا سه چهارم بزرگسالان شرکت‌کننده در اين مطالعه به‌طور متوسط ​​​​5 گياه خانگي در خانه خود به‌دلايلي از جمله دادن رنگ سبز به خانه و کمک به بهبود کيفيت هواي داخل خانه، داشتند که البته اين رقم رو به افزايش است. 36 درصد ديگر به سادگي گفتند که گياهان به آنها شادي مي‌بخشد، در حالي‌که حدود يک سوم (34 درصد)، گياهان را يک عامل درماني و يک چهارم گفتند که وجود گياهان به کاهش سطح استرس آنها کمک مي‌کند. برخي از گياهان خانگي حتي به‌عنوان بخشي از خانواده تلقي مي‌شوند، تقريبا يک چهارم 23 درصد از افرادي که در نظرسنجي شرکت کردند اعتراف کردند که با صحبت با گياهان خانگي خود سعي در برقراري ارتباط با آنها داشتند و يک پنجم آنها گفتند که براي گياهانشان موسيقي مي‌گذاشتند. آمارها ثابت مي‌کنند، داشتن گياهان در خانه به بهبود خلق‌وخو و بهره‌وري کمک مي‌کند. بر کسي پوشيده نيست که خارج‌شدن از منزل و محاصره‌شدن در طبيعت اغلب به بهبود سلامت روان و کاهش سطح استرس کمک مي‌کند؛ بنابراين آوردن طبيعت خارج از منزل به داخل خانه تاثير به‌سزايي دارد. به‌خصوص هنگام کار، کاري که بسياري از ما حدود دو سال گذشته در جريان همه‌گيري کرونا در داخل خانه انجام داديم، به‌وضوح مشخص شد که مردم در هنگام کار دوست دارند که گياهي در کنار خود داشته باشند؛ اين کار نه تنها به بهره‌وري آنها کمک مي‌کند بلکه خلق‌وخوي آنها را نيز تقويت مي‌کند.

گياهان در محل کار

محققان دانشگاه هيوگو در ژاپن در مطالعه ديگري با تکرار اهميت وجود فضاي‌سبز در محيط کار فوايد اين کار را ثابت کردند و نشان دادند که مشاهده گياهان به اندازه کافي بر تقويت خلق‌وخو و بهره‌وري کارمندان تاثير دارد. محققان در اين مطالعه تغييرات استرس رواني و فيزيولوژيکي را قبل و بعداز گذاشتن گياه سبز بر روي ميز کار بررسي کردند. هر شرکت‌کننده يکي از گياهان بونساي، کاکتوس سان‌پدرو، گياهان شاخ و برگ، کوکداما يا اچوريا را انتخاب کرد و آن را در نزديکي رايانه شخصي يا مانيتور يا ميز خود قرار داد و تاثيرات آن به روش‌هاي مختلف مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار