| کد مطلب: ۱۰۳۹۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد

تالاب هامون کاملا خشک است

آرمان ملي: در پي وقوع سيلاب در نقاط مختلف کشور طي روزهاي اخير، مدير کل دفتر حفاظت و احياي تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست از آبگيري20 تا 30 درصدي تالاب جازموريان خبر داد و در عين حال گفت: تالاب هامون کاملا خشک است و هورالعظيم و گاوخوني وضعيت خوبي ندارند. آرزو اشرفي‌زاده به تالاب‌هاي آبگيري شده از سيل اخير اشاره کرد و گفت: براساس تصاوير ماهواره‌اي تالاب جازموريان حدود 20 تا 30 درصد آبگيري داشته است و همچنان سيلاب‌ها در حال ورود به تالاب‌هاي ساحلي استان هرمزگان، هستند و اين تالاب‌ها نسبت به بقيه تالاب‌ها بيشتر متاثر از اين بارندگي‌ها بوده‌اند.

خشکي کامل تالاب هامون

وي به وضعيت تالاب هامون اشاره کرد و گفت: باوجود ورود آب به بالادست حوضه هيرمند و پشت سد کمال خان، تالاب هامون هيچ آبگيري از رودخانه هيرمند در افغانستان نداشته و در حال حاضر 100 درصد خشک است. سال گذشته نيز به دليل ايجاد انحراف در مسير رودخانه هيرمند، تالاب هامون از اين رودخانه آبگيري نکرد. اشرفي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا اضافه کرد: سازمان حفاظت محيط زيست علاوه بر معاهدات جاري بين دو کشور در بحث آب آشاميدني و کشاورزي، پيگيري براي جريان يافتن آب از مسير طبيعي هيرمند به جهت حفظ حيات تالاب هامون را خواستار شده است چراکه حيات تالاب هامون به سيلاب‌ها وابسته است. وي به پيگيري‌هاي وزارت امور خارجه و وزارت نيرو در زمينه خشکي تالاب هامون اشاره کرد و افزود: مراجع ذي‌ربط در حال پيگيري براي طي کردن آب از مسير طبيعي خود هستند تا بتوانيم آب مناسبي از اين اکوسيستم مشترک بين دو کشور داشته باشيم. در غير اين صورت ايران و افغانستان ناگزير از تحمل تبعات ريزگرد ناشي از خشکي تالاب هامون هستند. اميدواريم با همکاري دولت افغانستان اين تالاب زنده بماند و به حيات و کارکرد خود ادامه دهد.

وضــع نامســــــاعد تالاب هورالعظيم

مدير کل دفتر حفاظت و احياي تالاب‌ها در سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه درباره وضعيت تالاب هورالعظيم در پي وقوع سيلاب‌هاي اخير گفت: تالاب هورالعظيم نيز وضعيت خوبي ندارد. حدود 50 درصد از حقابه هورالعظيم از سمت ايران داده شد اما از سمت عراق به علت خشکي گسترده اين اتفاق نيفتاد. اخيرا شاهد آتش‌سوزي ناشي از اين خشکسالي در بخش عراقي هورالعظيم نيز بوده‌ايم. به دنبال همکاري براي اطفاي حريق هورالعظيم در بخش عراقي هستيم. وي اضافه کرد: در صورت تداوم شرايط فعلي در هورالعظيم، اواخر تابستان و در فصل پاييز وضعيت بدتري را شاهد خواهيم بود و امکان دارد بخش ايراني هورالعظيم به کانون ريزگرد تبديل شود چراکه امسال حوضه کرخه هم وضعيت مناسب آبي ندارد.

آبگيــري ناچيــــــز تالاب گاوخوني

اشرفي‌زاده به آبگيري تالاب بين‌المللي گاوخوني از 6 تا 7 مردادماه بر اثر بارندگي‌هاي اخير اشاره کرد و توضيح داد: سهم آبگيري اين تالاب بسيار ناچيز بوده است چراکه هيچ سيلاب و روان‌آبي از شاخه زاينده‌رود و در محل ايستگاه هيدرومتري شاخ کنار وارد تالاب گاوخوني نشده است همچنين بر اساس پايش‌هاي ميداني، مقدار کمي روان‌آب از سمت گردنه ملا احمد نايين و از طريق آبراهه مجاور کوه سياه وارد شمال تالاب شده که موقت و حجم آن بسيار کم بوده است. وي افزود: به دليل نبود امکانات، سنجش و تعيين ميزان دقيق آب ورودي به گاوخوني ميسر نيست اما شايد حدود 10 هزار متر مکعب بوده است. اشرفي‌زاده در ادامه اظهار کرد: در اين مدت دو سيلاب کوتاه‌مدت چند ساعته از سمت شرق و ارتفاعات قلعه خرگوشي در استان يزد وارد شرق تالاب شده است که به دليل نبود تجهيزات اندازه گيري، حجم دقيق آن نيز مشخص نيست. وي با توجه به اينکه از سمت جنوب و از طريق رودخانه واز آبي از سمت شهرستان ايزدخواست به‌علت وجود سد به پايين دست سرازير نشده است، توضيح داد: مگر اينکه روان‌آبي از آبراهه‌هاي پايين دست به سمت تالاب جريان يافته باشد که به‌علت شرايط بسيار سخت‌گذر دسترسي به جنوب تالاب، ورود احتمالي سيلاب و حجم آن مشخص نشده است. اشرفي‌زاده تاکيد کرد: در سطح تالاب گاوخوني هيچ‌گونه بارندگي ثبت و گزارش نشده است. وي به بررسي‌هاي بيشتر و تکميلي ميداني براي برآورد احجام وارد شده به تالاب اشاره کرد و گفت: بررسي اين موارد در حال انجام است. ضمن آنکه تصاوير ماهواره‌اي که تا چند روز آينده قابل دسترس خواهد بود، اطلاعات بيشتر و درک بهتري از نمايه‌ها و شاخص‌ها از ميزان سيلاب وارد شده به تالاب از شاخه‌هاي غير زاينده‌رود و زيرحوضه مشروط به اينکه هوا ابري نباشد، محقق مي‌کند و نتايج آن نيز در هفته آينده مشخص خواهد شد. مدير کل دفتر حفاظت و احياي تالاب‌ها در سازمان حفاظت محيط زيست افزود: در مجموع بر اساس بررسي‌هاي اوليه ميداني و اطلاعات تکميلي، ميزان آبگيري يا افزايش رطوبت تالاب گاوخوني موقتي، بسيار محدود و لکه‌اي است که ناشي از بارندگي‌هاي اخير کمتر از يک درصد حداقل احجام ميزان نياز آبي ساليانه تالاب، تخمين زده مي‌شود که موجب تاخير در خشک شدن کامل تالاب ناشي از عدم دريافت حقابه‌ها و در نتيجه غبار خيزي آن مي‌شود. اشرفي‌زاده در پايان با اشاره به کارکرد تالاب‌ها توضيح داد: يکي از کارکردهاي آن‌ها حفظ و نگه داشتن آب سيلاب و جلوگيري از بروز خسارت‌هاي آن است همچنين يکي ديگر از کارکردهاي اصلي تالاب احياي آب‌هاي زيرزميني است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار