دیدگـــــاه
روايت معاون وزيرصمت از لوازم خانگي
آرمانملي: بهرغم رکوردزنيهاي توليدکنندگان ايراني همچنان بازار لوازم خانگي ايراني خالي از مشتري است و حتي پرداخت تسهيلات بانکي هم نتوانست تحرکي در اين بازار بهوجود آورد، بهگونهاي که گويا مشتريان منتظر بازگشت برندهاي خارجي ازجمله الجي و سامسونگ ماندهاند تا بارديگر با بازار آشتي کنند. معاون وزير صمت درخصوص بازارلوازم خانگي گفت: قيمتها بايد بهگونهاي باشد که کالاها قابليت صادرات پيدا کنند؛ در صورت گراني نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست ميرود. محمدمهدي برادران در مورد تغيير قيمت لوازم خانگي، با بيان اينکه در حال حاضر بازار لوازم خانگي رقابتي است، اظهارکرد: برخلاف اينکه گاهي اوقات قيمت مواد اوليه افزايش مييابد اما توليدکنندگان کمترين افزايش قيمت را نسبت به ساير صنايع اعمال کردهاند. بازار رقابتي است و فعالان اين حوزه در همين بازار در حال کار هستند و مشکل خاصي هم وجود ندارد. معاون صنايع عمومي وزير صمت افزود: توليد و عرضه اجناس با کمترين مشکل در حال انجام است و حتي اخيرا برخي از توليدکنندگان بزرگ براي فروش کالاهاي خود تخفيفاتي نيز در نظر گرفتهاند؛ بهعنوان نمونه يکي از توليدکنندگان بزرگ يخچالهاي سايد خود را با تخفيف و در حجم انبوه به بازار عرضه کرده است. توليدکنندگان ديگر هم طرحهاي خاص براي ارائه کالا با تخفيف دارند تا سهم بازار را بگيرند. او در مورد اينکه آيا ستاد تنظيم بازار مصوبهاي براي افزايش قيمت لوازم خانگي دارد يا خير، گفت: ستاد تنظيم بازار بهدنبال افزايش قيمت لوازم خانگي نيست و مصوبهاي در اين زمينه نداشتهايم و حتي در برخي موارد که ما اجازه افزايش قيمت داديم، بهدليل رقابتيبودن بازار خود توليدکنندگان تمايلي به افزاشي قيمت نداشتند، زيرا تا يک حدي ميتوان قيمت را بالا برد و مردم نميتوانند هزينه کنند. معاون صنايع عمومي وزير صمت بيان کرد: قيمتها بايد بهگونهاي باشد که بتوان بازار هدف صادراتي تعريف و کالاها را به کشورهاي ديگر نيز صادر کرد. در حال حاضر تلاش ما بر اين است که قيمتها بهگونهاي باشد که کالا قابليت صادرات پيدا کنند و در کشورهاي منطقه حضور فعالي داشته باشيم. اگر قيمتها غيرمنطقي افزايش يابد بازار داخلي را هم از دست ميدهيم چه برسد به بازارهاي خارجي، بنابراين روال عادي است و افزايش قيمت لوازم خانگي بهصلاح نيست.
آییننامه واردات خودرو
چه تاثیری در قیمتها دارد؟
آرمانملی: آییننامه واردات خودرو که چندی پیش تدوین شده بود اینک به موعد مقرر نزدیک شده و قرار است از فردا نهایی شود بهطوریکه در این آییننامه شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت، حجم موتور و عوارض تعیین شده برای واردات مشخص خواهد شد حال باید دید این مساله قادرخواهد بود یخ بازار خودرو را ذوب کند چرا که بازار خودرو مدتی زیادی است که یخ زده و هر از گاهی چند خودرو کاندیدای تغییر قیمتی میشوند و این روند ماههاست که بر بازار خودرو حاکم است. براساس مشاهدات میدانی بازار پژو ۲۰۶ تیپ دو بدون تغییر ۳۰۲ میلیون تومان معامله شد ۲۰۶ تیپ ۵ فول هم در مدل ۱۳۹۹ بدون تغییر ۳۶۰ میلیون تومان قیمت خورد و پژو ۲۰۷ دندهای سقف پانور اما با ۲ میلیون افزایش ۴۰۹ میلیون تومان معامله میشود. نسخه اتوماتیک با سقف شیشهای و در مدل ۱۴۰۰، با ۳ میلیون افزایش ۶۲۸ میلیون تومان معامله شد. نسخه دندهای با سقف فلزی و مدل ۱۴۰۱ بدون تغییر بود و در بازار ۴۰۲ میلیون تومان معامله میشود. همچنین پژو ۴۰۵ در نسخه بنزینی بدون تغییر ۲۹۳ میلیون قیمت خورد. این خودرو در نسخه دوگانهسوز هم بدون تغییر بود و قیمت ۳۰۸ میلیون تومانی به ثبت رساند. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۱ دیروز بدون تغییر ۳۷۵ میلیون تومان معامله شد. این خودرو در مدل ۱۴۰۱ و با موتور XU7، هم تغییری در قیمت خود نداشت و ۳۱۹ میلیون تومان معامله میشود و پارس ELX-TU5، خودروی جدید ایران خودرو بدون تغییر در بازار بدون تغییر ۴۲۷ میلیون تومان قیمت خورد و پژو ۲۰۰۸ هم بدون تغییر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله شد و سمند LX در مدل ۱۴۰۱ بدون تغییر ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. این خودرو با موتور EF7 تغییری نداشت و ۳۳۲ میلیون تومان معامله شد. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ بدون تغییر ۴۰۳ میلیون تومان قیمت خورد و این خودرو در نسخه توربو اتوماتیک هم بدون تغییر بود و در بازار با ۱ میلیون کاهش ۵۰۷ میلیون تومان معامله میشود و تارا اتوماتیک بدون تغییر ۵۹۵ میلیون تومان معامله میشود. نسخه دندهای بدون تغییر ۴۶۰ میلیون تومان معامله میشود. همچنین رانا پلاس بدون تغییر ۳۰۰ میلیون تومان معامله میشود و این خودرو در نسخه با سقف شیشهای هم بدون تغییر بود و ۳۳۰ میلیون تومان قیمت خورد. پراید ۱۱۱ بدون تغییر ۲۰۶ میلیون تومان معامله شد و نسخه ۱۳۱ بدون تغییر ۱۸۵ میلیون تومان قیمت خورد. پراید وانت یا همان ۱۵۱ در بازار بدون تغییر ۱۸۳ میلیون تومان قیمت خورد همچنین کوییک اتوماتیک پلاس در مدل ۱۴۰۱ بدون تغییر ۳۱۵ میلیون تومان معامله میشود و نسخه ساده و دندهای این خودرو بدون تغییر ۲۱۰ میلیون تومان معامله شد و ساینا EX با ۳ میلیون کاهش ۲۱۰ میلیون تومان معامله میشود، همچنین تیبا هاچبک بدون تغییر ۲۰۷ میلیون قیمت خورد. نسخه صندوقدار هم تغییری در قیمتش نداشت و ۲۰۲ میلیون تومان قیمت خورد و قیمت شاهین در مدل ۱۴۰۰ بدون تغییر همچنان در بازار بدون تغییر ۳۵۵ میلیون تومان اعلام میشود. قیمت مدل ۱۴۰۰ بدون تغییر ۳۶۴ میلیون تومان معامله شد.
ارسال نظر