| کد مطلب: ۱۰۳۹۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد

کارزار درخواست رفع فیلتر تلگرام راه افتاد

آرمان ملي - ياسمين طالقاني: روز گذشته برخي سايت‌هاي خبري نوشتند: «ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي کشور، گفت: تمامي اعضا با رفع فيلتر تلگرام موافق هستند، اما چون فيلترينگ با دستور قوه قضائيه صورت گرفته الزاما دستور رفع فيلتر نيز بايد از سوي قوه قضائيه صادر شود. »او افزود: «مکاتبات جديدي صورت گرفته و اميدواريم که نتيجه مثبت بگيريم. متأسفانه آسيب‌هاي اجتماعي حاصل از فيلترينگ و گرايش جوانان و نوجوانان به استفاده از فيلتر شکن بسيار بيشتر از قبل زمان فيلترينگ بوده. بسياري از کسب و کارهاي مبتني بر تلگرام نيز به شدت آسيب ديده‌اند. اميدواريم تا پايان ماه صفر فيلترينگ تلگرام برداشته شود.» کمي بعد مرکز ملي فضاي مجازي اعلام کرد: رفع فيلتر پيام‌رسان تلگرام کذب است. مرکز ملي فضاي مجازي ديروز با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام کرد: با توجه به انتشار خبري با عنوان «تلگرام رفع فيلتر مي‌شود» در رسانه‌هاي کشور، صراحتا به اطلاع مي‌رساند اين خبر صحت نداشته و تکذيب مي‌شود. براساس گزارش روابط عمومي مرکز ملي فضاي مجازي، در صورتي که تصميم جديدي درخصوص فعاليت پيام‌رسان‌ها در کشور اتخاذ شود، از طريق سايت رسمي مرکز ملي فضاي مجازي در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت.

کارزار رفع فيلتر

نکته قابل تامل آنجاست که خواسته رفع فيلتر تلگرام از ديروز آغاز شد. در اين مورد خطاب به عيسي زارع‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و اعضاي محترم شوراي عالي فضاي مجازي آمده است: «پس از فيلتر شدن پيام‌رسان تلگرام و محدودسازي بسيار زياد براي دسترسي به پروکسي‌هاي داخلي اين اپليکيشن، ميليون‌ها کاربر ايراني اين پيام‌رسان به استفاده از وي‌پي‌ان‌ها رو آورده‌اند و خطر سرقت اطلاعات آن‌ها بسيار بالاست. هيچ پيام‌رسان ديگري نتوانسته امکانات اين اپليکيشن را ارائه دهد و همچنان تلگرام بالاي 30ميليون کاربر در ايران دارد. . ما خواستار رفع فيلتر اين پيام‌رسان هستيم.»

وزير آشنا به تلگرام

لازم به ذکر است وزير ارتباطات پيش از جلوس بر اين جايگاه از تلگرام استفاده مي‌کرده چنانکه مي‌گويد: «از زماني که وزير شده‌ام، از تلگرام استفاده نمي‌کنم، اينترنت بدون فيلتر هم ندارم و روي سيم‌کارت گوشي، تبلت و رايانه‌ام، از اينترنت معمولي استفاده مي‌کنم، مثل باقي مردم. حضور مديران وزارت ارتباطات در توئيتر و ساير شبکه‌هاي فيلترشده هم يک تصميم شخصي است، نه سازماني و ما محدوديتي برايشان ايجاد نکرديم. اما مساله جدي اين است که اسناد و مدارک دولتي هم‌اکنون در پيام‌رسان‌هاي خارجي جابه‌جا مي‌شوند و اين بايد سامان پيدا کند، چون به ضرر مردم تمام خواهد شد.»

تلگرام و توييتر رفع فيلتر مي‌شد اگر...

در مرداد سال گذشته معاون مطالعات فرهنگي مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح کرد: در حکمراني فضاي مجازي دو رويکرد وجود دارد يکي بحث لايه زيرساختي است که فيلترينگ به آن باز مي‌گردد و يکي لايه خدمات ابزاري است که تنظيم‌گري به آن باز مي‌گردد. از بحث فيلترينگ کشورهاي مختلف عبور کرده و به تنظيم‌گري رسيده‌اند. هدف ما در اين طرح نيز تنظيم‌گري است و رويکرد اصلي ما تنظيم‌گري است ما بر فيلترينگ تمرکزي نداريم. ما ضوابطي را براي فعاليت پلتفرم‌ها چه در داخل و چه در خارج پيش‌بيني کرده‌ايم. پلتفرم‌هايي که بخواهند فعاليت خود را آغاز کنند بايد در چارچوب اين ضوابط حرکت کنند. فياضي در ادامه تاکيد کرد: اما در بحث پلتفرم‌هاي پرطرفدار نظير تلگرام يا اينستاگرام که اکنون کاربران زيادي وجود دارد در ابتدا ديده شده که ضوابط ما را بپذيرند و چه بسا اگر اين ضوابط را پذيرفتند شاهد رفع فيلتر تلگرام و يا توييتر باشيم. اما اگر نپذيرفتند نيز تا زماني که يک پلتفرم جايگزين براي آن تعيين نشود مسدود نخواهند شد. سپس دولت يکسال فرصت دارد که اپليکيشن جايگزين را تهيه کند و اگر در طول اين يکسال نيز اقدامي صورت نگيرد با دولت برخورد مي‌شود، اما باز بحث محدود سازي حتي بعد از يکسال نيز مطرح نيست. ما به دنبال تامين حقوق کاربران و حفظ حريم خصوصي آنان هستيم. معاون مطالعات فرهنگي مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در هيچ جاي اين طرح براي کاربران جرم انگاري نشده است. تنها در يک جاي اين قانون براي افراد حقيقي يا حقوقي که اطلاعات شخصي مردم را منتشر کنند جرم انگاري شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار