| کد مطلب: ۱۰۳۹۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد

ایران قاطع برای توافق؛ آمریکا ناتوان در پی تحریم

آرمان ملي: هر چند که هر يک از طرفين برجام به نحوي از انحا به دنبال آن هستند تا شرايط را به نحوي فراهم آورند تا با از سرگيري مذاکرات در آينده نه چندان دور شاهد احياي برجام باشيم اما همه اينها باعث نمي‌شود که تحرکات منفي که طرفين را از دستيابي به توافق دور مي‌کند را ناديده بگيريم. در همين راستا ديگر براي همه طرفين برجام اين مساله روشن و آشکار شده که اگر تا کنون تلاش‌هاي زيادي براي احياي توافق صورت گرفته اما هيچ کدام از اين تلاش‌ها پس از هشت دور مذاکره در وين و مذاکرات دوحه به نتيجه‌اي نرسيده صرفا به دليل کارشکني‌ها و اقدامات غير سازنده آمريکايي‌ها بوده است. طرفي که از سويي براي احياي برجام ابراز اميدواري مي‌کند و از هرگونه مذاکره‌اي در اين راستا حمايت مي‌کند؛ اما همزمان رويکردهاي خصمانه خود مبني بر فشار حداکثري و تحريم را نيز ادامه مي‌دهد. لذا همين رويکرد آمريکايي‌ها بوده تاکنون اجازه احياي برجام را نداده و صرفا با اتلاف وقت احياي برجام را ماه‌ها به تاخير انداخته است. شايد اگر بحث آمريکا و تحريم‌ها در ميان نبود ماه‌ها و حتي سال‌ها پيش برجام احيا مي‌شد اما آمريکايي‌ها که خود با خروج از برجام آن را نقض کرده‌اند گويا هنوز هم دست از سياست‌‌هاي شکست خورده خود نکشيده‌اند. اينکه دولت بايدن و مردان ديپلماسي‌اش تحريم و فشار حداکثري را سياستي شکست خورده مي‌دانند اما خود نيز بر مبناي آن عمل مي‌کنند نقض غرض آشکاري است که از ديد ساير طرف‌ها و جامعه جهاني پنهان نمي‌ماند. آمريکايي‌ها فکر مي‌کنند با فشار و تحريم مي‌توانند ايران را به پذيرش آنچه در نظر دارند مجبور کنند اما واقعيت اين است که آنها خود نيز بر اين امر واقفند که اگر به سمت راه‌هاي غير سازنده بروند با پاسخ متقابل ايران مواجه خواهند شد. همان‌طور که در ماجراي صدور قطعنامه شوراي حکام ايران پاسخ قاطع و محکمي به آنها داد به نحوي که ابراز نگراني ميان همه غربي‌ها آشکار بود. لذا بهتر است که آمريکا و اروپايي‌ها به جاي محک زدن ايران تصميمات درستي براي احياي برجام بگيرند و براي رسيدن به توافق روي ميزي که به گفته جوزپ بورل بهترين توافق است تلاش کنند.

تحريم و واکنش متقابل

پس از اميدواري‌هايي که پيرامون از سرگيري مذاکرات احياي برجام به‌وجود آمده بود روز دوشنبه بازهم آمريکايي‌ها در پي سياست نخ نما شده فشار و تحريم؛ تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعمال کردند و وزارت خزانه‌داري آمريکا 6 شرکت و يک کشتي را به بهانه ارتباط با ايران در فهرست تحريم‌ها قرار داد. در بيانيه خزانه‌داري آمريکا آمده است دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي اين وزارتخانه «نهادهاي حامي شرکت‌هاي خوشه‌اي پتروشيمي ايران» را در فهرست تحريم‌ها قرار داده است. خزانه‌داري مدعي شده اقدام امروز شرکت‌هايي را هدف قرار گرفته که شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس از آن براي تسهيل فروش ده‌ها ميليون دلار نفت و محصولات پتروشيمي به شرق آسيا استفاده مي‌کند. اين در حالي است که دستيار وزير خزانه‌داري آمريکا بعد از معرفي اين تحريم‌ها مدعي شد که آمريکا به ديپلماسي با ايران متعهد است. از سوي ديگر آنتوني بلينکن وزير خارجه آمريکا نيز گفته: «ما تحريم‌هايي را عليه نهادهايي که درحال مبادله نفت خام و محصولات پتروشيمي ايران هستند، اعمال کرديم. تا زماني که ايران آماده بازگشت به اجراي کامل تعهداتش در چارچوب بازگشت متقابل به برجام شود، از اختيارات خود براي هدف قرار دادن صادرات اين محصولات استفاده خواهيم کرد.» قدر مسلم ايران همواره نشان داده که در هر شرايطي پاسخ متقابل خود به طرف مقابل را خواهد داد چنانکه بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي اظهار کرده است: «طبق قانون مجلس و به منظور حفظ منافع ملت ايران، مجموعه‌اي از وظايف را انجام داديم. يکي از کارهايي که انجام داديم راه‌اندازي 1000 دستگاه سانتريفيوژ IR6 بود و از دوشنبه شروع به تزريق گاز به اين ماشين‌ها کرديم.» وي افزود: «ما روند غني سازي را براي رفع نيازهاي کشور ادامه خواهيم داد.»

آمريکا به تحريم و فشار ادامه دهد دست‌بسته نخواهيم بود

وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: آمريکايي‌ها تصور نکنند با تحريم و فشار مي‌توانند در ميز مذاکره امتياز بگيرند. آنها بايد زياده خواهي را کنار بگذارد. ما براي رسيدن به توافق قوي، جدي هستيم. حسين امير عبداللهيان در حاشيه مراسم هفتمين دوره اعطاي جايزه حقوق بشر اسلامي و کرامت انساني گفت: مايلم در جمع شما و در رابطه با آنچه بين ما و آقاي بورل و طرف آمريکايي در موضوع مذاکرات جهت لغو تحريم‌ها رخ داد اشاره کنم. به ياد داريد که در هفته‌هاي گذشته در حالي که ما براي مرحله جديدي از مذاکرات آماده مي‌شديم، به يکباره طرف آمريکايي با هدف امتياز گرفتن در ميز مذاکره طرح قطعنامه‌اي را در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطرح کرد و قطعنامه‌اي را روي ميز گذاشت و ما متعجب شديم از اينکه در حاليکه در همان زمان و به کررات در اين ايام از طرف بايدن دائما پيام‌هايي با واسطه دريافت مي‌کنيم که آمريکا حسن نيت دارد و در بازگشت به توافق جدي است. ما پاسخ قاطع خود را به طرف آمريکايي داديم. اين اقدامات غير منطقي و اين جنون تحريم‌هاي بي‌اثر که بايدن، بلينکن و راب مالي هم به آن اشاره کردند و حتي خود بورل در متن اخير به آن اشاره داشته، هيچ تاثيري ندارد. رئيس دستگاه ديپلماسي بيان کرد: من مايلم اشاره کنم که در پاسخ به اين اقدام آمريکا نسبت به گازدهي صدها سانتريفيوژ نسل جديد از شب گذشته بر اساس تصميمي که گرفته شد اقدام کرديم. آمريکايي‌ها تصور نکنند با اين اقدامات در ميز مذاکره مي‌توانند امتياز بگيرند و زياده خواهي را کنار بگذارد، ما اهل منطق و مذاکره هستيم و براي رسيدن به توافق قوي، جدي هستيم اما اگر طرف آمريکايي بخواهد اين مسير را ادامه بدهد هرگز دست بسته نخواهيم بود.

به دسترسي مناسب نياز داريم

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در دهمين کنفرانس بازبيني پيمان عدم اشاعه هسته‌اي در نيويورک در بخشي از سخنراني‌اش به مساله بازرسي‌هاي آژانس از برنامه هسته‌اي ايران پرداخت و گفت: ما به دسترسي مناسب به گستره و عمق اين برنامه هسته‌اي نياز داريم. رافائل گروسي گفت، تنها اين موقع است که آژانس «خواهد توانست تضمين لازم و موثق بدهد که هر گونه فعاليت هسته‌اي در جمهوري اسلامي ايران در راستاي اهداف صلح‌آميز است.» وي همچنين در صفحه توييترش از «راستي‌آزمايي در ايران، امنيت و ايمني هسته‌اي در تاسيسات هسته‌اي در اوکراين، معاهده تسليحاتي استراليا، انگليس و آمريکا(AUKUS) در زمينه پيشرانه‌هاي دريايي» به عنوان مسائل مرتبط با اين کنفرانس نام برد که در ديدارش با بلينکن درباره آن‌ها به بحث و گفت‌وگو کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار