| کد مطلب: ۱۰۳۹۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد

رفتن و نرسیدن

آرمان ملي- حميد شجاعي: يک سال پيش در چنين روزهايي بود که پس از برگزاري انتخابات و مشخص شدن رئيس جمهور جديد؛ مراسم تنفيذ سيد ابراهيم رئيسي به عنوان سيزدهمين رئيس جمهوري اسلامي ايران برگزار شد. شايد آن زمان بسياري از طرفداران و جريانات حامي رئيسي معتقد بودند که با روي کارآمدن رئيس‌جمهور جديد شرايط بسيار تغيير خواهد کرد و مشکلاتي که کشور در حوزه اقتصاد، سياست خارجي و... با آن مواجه است به سرعت مرتفع خواهد شد. اما هر اندازه ماه به ماه جلو آمديم کاملا مشخص شد که شرايط به آن اندازه که تصور مي‌شد نيز آسان نيست و رئيس جمهور در آزموني سخت قرار گرفته و بايد به حل مشکلاتي بپردازد که پيش از اين قولش را به مردم داده بود. نگاهي به برخي وعده‌هاي رئيس جمهور و تطابق اين وعده‌ها با شرايط فعلي کشور به وضوح نشان مي‌دهد که دولت در اين قريب به يک سال تا چه ميزان توانسته موفقيت حاصل کرده و به وعده‌هاي خود جامه عمل بپوشاند. در اين ميان شايد يکي از مهم‌ترين وعده‌هايي که شنيده شد و چندين بار نيز بر آن تاکيد رفت بحث «تغيير وضع موجود به نفع مردم» بود. قرار بود شرايطي که دولت روحاني در سال آخر خود رقم زده به نحو مطلوبي تغيير پيدا کند چنانکه مردم از اين تغييرات مثبت ميزاني از رضايتمندي را احساس کنند و حداقل در زمينه معيشت خود دچار زحمت نشوند و سفره‌شان کوچک نشود. اما نه به گواه منتقدين دولت؛ بلکه به قرائت حاميان و موافقان دولت که عده‌اي امروز انتقاداتي را نيز به دولت روانه مي‌کنند؛ دولت به رغم تلاش‌هاي شبانه‌روزي و خستگي‌ناپذير در حل مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم نتواسته آنطور که بايد عمل کند و نگاهي به افزايش قيمت‌ها فقط در مايحتاج عمومي و ضروري مردم مويد اين مساله است که نه تنها برخلاف وعده‌ها هنوز تغييري در وضع موجود به نفع مردم رقم نخورده ؛ بلکه اقدام دولت براي جراحي اقتصادي باعث سخت‌ شدن شرايط هم شده و افزايش يارانه‌ها نيز تاثير خاصي در اين شرايط نگذاشته است. چه اينکه در همين راستا «کنترل گراني و مقابله با گران‌سازي» نيز از وعده‌هاي رئيس جمهور بود که شرايط نشان مي‌دهد حداقل در 11 ماه گذشته چه ميزان به آن جامه عمل پوشانده شده است. «ساخت 4 ميليون مسکن در 4 سال» و « ايجاد يک ميليون شغل در هر سال» نيز از ديگر وعده‌هايي بود که رئيس جمهور در ابتداي کار مطرح کرده بود. اما نگاهي به اظهارات مسئولان امر همچون وزير راه و شهرسازي بيانگر اين امر است که هنوز هم ترديدهايي در اين حوزه وجود دارد. حال وعده ايجاد گشت ارشاد براي مديران، رايگان شدن اينترنت براي دهک‌هاي پايين جامعه، داشتن برنامه 7 هزار صفحه‌اي براي حل مشکلات اقتصادي و احياي برجام در جاي خود محفوظ. حال بايد ديد دولت در آستانه سالگرد يک سالگي خود چه برنامه‌ها و تدابيري براي حل مشکلات موجود در جامعه دارد.

از صحن جامعه تا بهارستان

اگر تا ماه‌هاي پيش از اين انتقادات به دولت سيزدهم از جانب اصلاح‌طلبان يا جريانات منتقد عملکردها و سياست‌هاي دولت بود وحاميان دولت انتقادات آنها را نسبت به عملکرد دولت برنمي‌تابيدند؛ امروز شرايط به نحوي شده که موافقان و حاميان دولت نيز از در انتقاد به دولت برآمده‌اند و عملکردها و اقدامات در حوزه‌هاي مختلف را مورد نقد قرار مي‌دهند. از طرفي انتقادات به دولت چند ماهي است جداي از جامعه، منتقدين، اصلاح‌طلبان ،کارشناسان و تحليلگران سمت و سوي جديدي از انتقادات را شاهد هستيم که از صحن بهارستان بلند مي‌شود و نمايندگان دولت و وزرا را مخاطب انتقادات خود قرار مي‌دهند. چه اينکه همين نمايندگان برخي وزرا را تا مرز استيضاح پيش برده‌اند. در همين راستا نيز روز گذشته مجتبي ذوالنوري، نماينده قم در مجلس در نطق ميان دستور خود خطاب به رئيس جمهور گفت:« تحرک، روحيه انقلابي و منش مردمي شما موجب تشکر است، ولي امروز حرکت دولت مثل حرکت کسي است که روي تردميل مي‌دود. مسافتي طي نمي‌شود، امروز نقطه الف و ب شما کجاست که ما ارزيابي کنيم پيشرفتي در امور اتفاق افتاده است. آقاي رئيس جمهور، يک چهارم فرصت خدمت شما گذشت، آيا يک چهارم اهدافي که بايد طي کنيد، وصول شده و به آن رسيده‌ايد؟ فرصت‌ها مثل ابر مي‌گذرد.» به نظر مي‌رسد عملکرد دولت به نحوي بوده که مجلس هم راستا و همسو نيز ديگر به جاي حمايت از در انتقاد وارد مي‌شود .

عملکردها با وعده‌ها همسو نيست

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد يکساله دولت سيزدهم اظهار داشت: شايد بتوان از اين عملکرد يک ساله افق سه ساله را نيز پيش بيني کرد. نقطه ضعف دولت در واقع بي‌برنامگي دولت است. البته در حيطه اقتصادي به تعبير خود دست به جراحي اقتصادي زدند اما تا جايي که من فکر مي‌کنم هيچ چشم‌اندازي از اين برنامه خود ندارند. محمود صادقي به«آرمان ملي» گفت: به نظر مي‌آيد هماهنگي لازم در مجموعه دولت وجود ندارد و همين کناره‌گيري يا کنار گذاشتن يکي از وزرا ظرف کمتر از يک سال و در مرز استيضاح قرار گرفتن چندين وزير از طرف مجلس همسو نشان مي‌دهد که دولت از يک تيم کارآمد و منسجمي برخوردار نيست. دبيرکل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها افزود: آنچه در عرصه اقتصادي شاهد بوديم بر خلاف آنکه گفته مي‌شد فقط 3 تا 4 قلم از اجناس گران خواهند شد اما شاهد گراني چند برابري همه کالاها و خدمات هستيم که اين هم ناشي از فقدان برنامه بود. عضو فراکسيون اميد در مجلس دهم بيان کرد: در عرصه فرهنگي نوعي بي برنامگي ديده مي‌‌شود. بر خلاف اينکه آقاي رئيسي در تبليغات انتخاباتي گفتند گشت ارشاد را براي مسئولان مي‌گذاريم اما هنوز کمتر از يک سال از دولت گذشته که گشت ارشاد در جامعه فعال شده است. صادقي ادامه داد: طرح‌هايي مثل طرح صيانت نيز نشان مي‌دهد که بر خلاف وعده‌ها در مورد توسعه زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات گفتند عملکردها اصلا با اين شعار همسو نيست. وي تصريح کرد: دولت نتوانسته چشم انداز اميدوار کننده‌اي در عرصه سياست داخلي، اقتصاد و روابط بين الملل ايجاد کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار