| کد مطلب: ۱۰۳۹۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

تست منفی 51 داور!

آرمان‌ملي: در تست آمادگي داوران، 51 نفر در حالي رد شدند که در بين آنان داوران مشهور ليگ‌برتري ديده مي‌شود، ضمن اينکه گفته مي‌شود از نيم‌فصل دوم کمک داور ويدوئي وارد مسابقات مي‌شود.

داور مشهور رد شد؟

در بين نام ردشدگان تست آمادگي داوران نام مشهور هم ديده شد. محمدحسين زاهدي‌فر درباره ردشدنش در تست آمادگي جسماني، اظهارداشت: اين اتفاق عجيبي نمي‌تواند باشد؛ تست آمادگي جسماني معياري براي سنجش ميزان آمادگي جسماني است چيزي که کميته داوران فيفا براي معيار سنجش داوران در نظر گرفته است. در روز ابتدايي از داوران تست گرفته شد اما به‌هر دليل ممکن است داور يا ورزشکار آن روز، روز خوبش نباشد يا روزي نباشد که آمادگي جسمي، روحي و فکري خودش را جمع کند. اين داور فوتبال درباره جلسه با کميته داوران فدراسيون فوتبال، گفت: من تابع تصميمات کميته داوران هستم، اگر صلاح بر اين شد دوباره تستي گرفته شود، ما آمادگي‌مان را به‌دست آوريم در تست شرکت مي‌کنيم اگر صلاح بر اين باشد از نيم‌فصل دوم اضافه شويم که سعي مي‌کنيم آمادگي‌مان را به‌دست بياوريم.

صحبت‌هاي حيدري

بيژن حيدري در مورد اختتاميه کلاس پيش‌فصل داوران اظهارداشت: کلاس مفيدي بود. مطالب کاربردي مورد نياز داوران توسط مدرس اسپانيايي تدريس شد. آزمون آمادگي جسماني خوبي برگزار شد. آزمون تئوري هم داريم. اميدوارم دوستاني که نتوانستند تست‌ها را پاس کنند که فکر مي‌کنم منشا روحي و رواني به‌خاطر استرس تست‌ها را داشت، به‌زودي به جمع دوستان ملحق شوند تا در ادامه راه بتوانيم با هم ليگ را جلو ببريم. داور فوتبال کشورمان در خصوص اينکه 51 نفر نتوانستند امتيازات لازم را کسب کنند و آيا اين اتفاق براي جامعه داوري بد نشد در حاليکه داوران هم مانند فوتباليست‌ها بايد آمادگي بدني خود را حفظ کنند، بيان داشت: فوتباليست‌ها در طول فصل چند هفته‌اي استراحت دارند اما اين شرايط براي داوران وجود ندارد. واقعا بايد هر روز تمرين کرد و با فشار رواني هماهنگ شد. هميشه مي‌گويم يک داور فوتبال براي تست 40 تا 75 متر، در زمان تمرينش بايد براي 52 متر تمرين کند تا بتواند با فشار رواني کنار بيايد و 40 متر را پاس کند.

نظر خسروي

علي خسروي درباره مردودشدن تعدادي از داوران و کمک داوران در تست‌هاي آمادگي جسماني پيش‌فصل مسابقات فوتبال، اظهارداشت: پس از دو سال درگيري با کرونا به‌صورت جدي و استاندارد از داوران تست گرفتيم. تمام شاخصه‌ها در اين تست‌ها لحاظ شده بود، چهار فيلم‌بردار حضور داشتند و مدرسان نيز فعال بودند. با اين تست‌ها خواستيم تلنگري به داوران وارد شود، چون کرونا تأثير گذاشته بود. خسروي در مورد تعداد واقعي داوران مردودشده گفت: اطلاعات دقيق را خداداد افشاريان مي‌دهد. براي من تعداد داوران مردودشده تأمل‌برانگيز بود. برخي از داوران به‌خاطر سختي تست‌ها، شرکت نمي‌کردند که به‌خاطر آنها بغض کردم. متاسفانه دو سال کرونا روي داوران تاثير گذاشته بود.

نظر کارشناس

حيدر سليماني کارشناس داوري، درباره ردشدن داوران بين‌المللي فوتبال کشورمان مانند محمدحسين زاهدي‌فرد و مهدي سيدعلي در کلاس‌هاي داوري پيش‌فصل گفت: اين کميته با افزايش تعداد داوران، اشتباه بسيار بدي مرتکب شد و با توجه به اينکه اين داوران در هر شش هفته يکبار قضاوت مي‌کردند، تمرکز لازم را براي مسابقات نداشتند. وي با انتقاد از افزايش مجدد تعداد داوران ليگ‌برتري بيان کرد: سال گذشته 54 داور و 70 کمک‌داور در ليگ‌برتر قضاوت کردند. امسال 45 داور به اين تعداد اضافه شدند و شرايط بدتر هم مي‌شود. تعداد داوران مردودشده امسال بي‌سابقه بود و کميته داوران شانس آورد که اين تعداد داور از چرخه داوري نيم‌فصل اول کنار رفتند. 35 کمک‌داور و 20 داور در اين تست‌ها رد شده‌اند. کارشناس داوري فوتبال کشورمان درخصوص دليل اُفت داوران که منجر به مردودي آنها شد، خاطرنشان کرد: بايد بپذيريم وقتي نظارتي بر عملکرد داوران نباشد، آمادگي جسماني و انگيزه آنها پايين مي‌آيد. وقتي کميته داوران بدون تحقيق و ارزيابي از داوران دعوت مي‌کند، آنها هم بي‌انگيزه مي‌شوند. غالب داوران دعوت شده از استان‌هايي هستند که سابقه داوري در ليگ‌برتر را نداشته‌اند و حس مي‌کنم فضاي انتخاباتي روي اين موضوع تأثير مي‌گذارد. سليماني در ادامه اظهارداشت: اگر بخواهند کلاس داوري ليگ يک را برگزار نکنند، تعدادي از داوران فعلي در ليگ دسته اول قضاوت خواهند کرد که چنين اتفاقي رخ نمي‌دهد. با توجه به اينکه داوران بين‌المللي ما کلاس‌هاي VAR را نگذرانده‌اند، در مرحله دوم ليگ‌قهرمانان آسيا قضاوت نمي‌کنند و انگيزه آنها کاهش يافته است. همه اين موارد روي روان داوران تأثير مي‌گذارد.

صحبت رئيس کميته داوران

مراسم اختتاميه دوره دانش‌افزايي داوران و کمک‌داوران ليگ‌برتر با حضور دبيرکل فدراسيون، اعضاي هيات‌رئيسه فدراسيون و حاضران اين دوره در هتل استقلال تهران برگزار شد. در اين مراسم، خداداد افشاريان رئيس کميته داوران ضمن خيرمقدم به مسئولان فدراسيون و تقدير از اعضاي دپارتمان داوري گفت: تقاضايي از اعضاي هيات‌رئيسه دارم، اينکه قطار فوتبال در حال حرکت است و داوران بخش مهمي از آن هستند و نياز است قرارداد خوبي که براي اسپانسري داوران بسته شده است شامل حال داوران شود. عضو هيات‌رئيسه فدراسيون خاطرنشان کرد: افزايش چهار برابري پرداختي داوران به امضا و تصويب اعضاي هيات‌رئيسه رسيده است، اما همچنان درگير مسائل اداري آن هستيم. تقاضا دارم هر سال درصد مشخصي افزايش پرداختي داشته باشند و درگير ميزان افزايش و تصويب مجدد آن در سال‌هاي آينده نباشيم. اميدواريم با حمايت هيات‌رئيسه و طبق صحبت‌هاي وزير ورزش‌وجوانان اتفاقات خوبي براي بحث VAR به زودي رخ بدهد.

نظر وزير ورزش

حميد سجادي وزير ورزش‌وجوانان که مهمان برنامه «صف اول» در «شبکه‌خبر» بود، درباره کمک‌داورويدئويي اظهارداشت: يکي دو شرکت خوب که مي‌توانند اين سيستم را پياده کنند، مدنظر هستند تا اين کار را انجام بدهند. من دستور دادم که نظر حراستي را تا آخر هفته بدهيم. اگر به تفاهم برسيم و قرارداد با اين شرکت‌ها شرکت نهايي شود، از نيمه دوم فصل جاري کمک‌داورويدئويي را خواهيم داشت. ما به «ماجدي» در اين خصوص گفتيم که زمان را از دست ندهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار