| کد مطلب: ۱۰۳۹۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد

بدهی دلاری صدا و سیما به «والیبال»

آرمان‌ملي: بعد از فوتبال حالا مشکل حق‌پخش تلويزوني مسابقات به واليبال هم رسيد. رئيس فدراسيون واليبال از مطالبات اين فدراسيون از صداوسيما صحبت به ميان آورد.

هزينه‌هاي فدراسيون

مجمع عمومي و سالانه فدراسيون جهاني واليبال دوشنبه، نهم مردادماه در آکادمي ملي المپيک برگزار شد. در جريان اين جلسه و با مطرح‌شدن بحث‌هاي مالي، محمدرضا داورزني در مورد کمک‌هاي دولتي و همچنين هزينه‌هاي مالياتي گفت: سال گذشته گفتند 10 ميليارد به شما مي‌دهيم بعد نزديک المپيک آقاي نوبخت گفت 3 ميليارد به واليبال مي‌دهيم، اما کلا از 100 درصد، 65 درصد به ما دادند. هفته بعداز اينکه گفتند 3 ميليارد مي‌دهيم، نامه مالياتي آمد که 4 ميليارد ماليات بدهيد. او در مورد هزينه حضور تيم‌ملي واليبال در ليگ‌ملت‌ها افزود: تيمي که براي ليگ‌ملت‌ها فرستاديم تقريبا 58 روز خارج از ايران بود و تا زماني‌که برگشت 7ونيم ميلياردتومان براي فدراسيون هزينه داشت.‌ الان مي‌خواهيم تيم دختران را به فيليپين بفرستيم زير 35 ميليون بليت پيدا نمي‌شود. در تلاشيم منابع بهتري براي فدراسيون تهيه کنيم و اقتصادي‌تر کار کنيم اما بعضي‌ وقت‌ها هيچ‌کاري نمي‌شود کرد و الزاما بايد با پروازهاي کيش يا امارات برويم. انتظار داريم شرايط بهتري براي کمک به استان‌ها پيدا کنيم. سعي مي‌کنيم پول کمک دولت را به استان‌ها بدهيم. داورزني همچنين توضيحاتي در مورد حق‌پخش مسابقات مختلف و بدهي فدراسيون ايران به فدراسيون جهاني ارائه داد. محمدرضا داورزني در اين مورد بيان داشت: کشورهاي عضو فدراسيون جهاني واليبال بايد براي پخش تلويزيوني مسابقات به فدراسيون جهاني مبلغي را پرداخت کنند.‌ در گذشته براي بحث پخش ليگ جهاني دوستان صداوسيما 350 هزار دلار پرداخت مي‌کردند. بعداز مدتي فدراسيون جهاني به ما گفت پول واريز نکنيد چون منشأ پول ايران است و بلوکه مي‌شود. ما از حساب شما پول را برداشت مي‌کنيم. حساب ما همان پرداخت‌هايي است که از برد و باخت‌هايمان در ليگ جهاني منظور مي‌کردند. در مقطعي طلب ما از فدراسيون جهاني حدود 600 هزار دلار بود. به صداوسميا گفتيم پرداخت نکنيد و اين را به ما بدهيد. فدراسيون جهاني هم از حساب ما برداشت مي‌کند. فدراسيون جهاني ما را بدهکار مي‌کرد و اگر پول نداشتيم حساب ما را منفي محسوب مي‌کرد. مثلا زماني‌که مسابقات قهرماني جهان 2018 پخش شد صداوسيما بدون اينکه امتياز پخش را بخرد از جايي برداشته و پخش کرده و فدراسيون جهاني 150 هزار دلار از ما طلبکار شد. در مجموع اين چند سال چيزي نزديک به يک ميليون دلار به فدراسيون جهاني اينگونه بدهکار هستيم. او افزود: طلب‌هايي هم داشته‌ايم که حساب ما را شارژ کرده‌اند. تا چند سال پيش عددي از اين درآمد مربوط به برد و باخت، به بازيکنان پرداخت مي‌شد. سال گذشته 5 ميلياردتومان به بازيکنان پرداخت کرديم. صداوسيما قسمتي از مطالبات ما را پرداخت کرده، اما بدهي صداوسيما به ما هم حدود 800 هزار دلار است. سال گذشته قهرماني نوجوانان جهان را برگزار کرديم فدراسيون جهاني 100 هزار دلار حساب ما را شارژ و از بدهي‌مان کم مي‌کند.

نظر معاون وزير

معاون قهرماني وزارت ورزش‌وجوانان گفت: يکي از منابعي که بايد رشته‌هاي ورزشي به‌خصوص رشته‌هاي پرطرفدار و پربيننده با درايت بيشتر به آن بپردازند، موضوع حق‌پخش و بحث محتوا و تبليغات است. پولادگر در مورد حق‌پخش واليبال و ساير رشته‌ها ورزشي بيان کرد: نزديک به مسابقات جهاني هستيم و بهترين جايگاه هم ششمي جهان بود. براي اين تيم در اين رويداد هم آرزوي موفقيت مي‌کنم. با دوستان صداوسيما مباحثي داشتيم و موضوع حق‌پخش را بررسي کرديم. اين موضوع به‌خصوص در فوتبال خيلي قديمي است واليبال هم اينجا مهم است و بايد چيزي که از صداوسيما اخذ کند را درخواست کند. حق ورزش ما نبايد در اين زمينه ضايع شود. بايد هم براي حق‌پخش و هم محتواسازي درخواست شود. يکي از منابعي که بايد رشته‌هاي ورزشي به‌خصوص رشته‌هاي پرطرفدار و پربيننده با درايتي بيشتر به آن بپردازند موضوع حق‌پخش و بحث محتوا و تبليغات است. او در ادامه به جذب منابع مالي توسط فدراسيون واليبال اشاره و ادامه داد: از مديريت فدراسيون در زمينه جذب منابعي مالي تشکر مي‌کنم. اين در شرايطي است که دست فدراسيون‌ها در جيب دولت است که اتفاق خوبي است. اگر در تمام فدراسيون‌ها اين مديريت را ايجاد کنيم براي توسعه ورزش قهرماني وحرفه‌اي موثر است. معاون قهرماني وزارت ورزش در مورد تصويب اساسنامه جديد فدراسيون واليبال گفت: طبق اساسنامه جديد پاراالمپيک هم ديگر عضو مجمع شماست حتما از آنها دعوت کنيد.‌ پولادگر در مورد مشکلات مالي فدراسيون‌ها افزود: ماليات يک‌ اتفاق عجيب و غريبي است که در حوزه فدراسيون‌ها افتاده است. نکته اين است که بعداز چند سال گذشته يقه همه را گرفته‌اند. اميدوارم با نگاه مثبت سازمان امور مالياتي بتوانيم اين مشکل را با کمک همه فدراسيون‌ها حل کنيم.

درآمد صدا و سيما چقدر است؟

دهم بهمن سال گذشته يک مقام مسئول در وزارت ورزش‌وجوانان در گفت‌وگو با «ايسنا»، با اشاره به اينکه سازمان صداوسيما 700 تا 800 ميليارد تومان و حتي شايد بيشتر از تبليغات ناشي از پخش مسابقات ورزشي درآمد دارد، تصريح کرد: اين درحالي است سازمان صداوسيما عدد بسيار ناچيزي را از ميزان درآمد تبليغاتي پخش مسابقات ورزشي به حساب خزانه واريز مي‌کند. براساس قانون بودجه سال 1399 مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش‌وجوانان و سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران مکلف هستند درآمدهاي تبليغاتي ناشي از پخش مسابقات ورزشي را به رديف درآمدي شماره 140184 نزد خزانه‌داري کل‌ کشور واريز کنند. وجوه واريزي از محل رديف 49-530000 مندرج در جدول شماره (9) اين قانون به نسبت 30 درصد در اختيار وزارت ورزش و جوانان (براي کمک به فدراسيون‌هاي مربوطه) و 70 درصد در اختيار سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران قرار مي‌گيرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار