| کد مطلب: ۱۰۳۹۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد

کشور همچنان درگیر سیلاب

آرمان ملی: ایران در روزهای گذشته با وقوع باران‌های موسمی «مونسون» شاهد اتفاقات ناگواری از خشم طبیعت و خروش سیل در جای جای کشور است؛ سیلی که تاکنون حدود ۶۹ نفر را به کام خود کشانده و ۴۵ نفر همچنان در دل آب‌های خروشان و گل‌آلود مفقود هستند. اکنون استان‌های تهران، البرز، خوزستان، فارس، کرمان، مرکزی، هرمزگان، یزد، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد گرفتار سیل هستند و استان‌های لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی و اصفهان هشدار زرد برای بارندگی گرفته‌اند.

اعلام آمار خسارات جاني سيل

سازمان مديريت بحران کشور آمار جانباختگان، مصدومان و مفقودين سيل اخير را به تفکيک استان‌هاي کشور اعلام کرد. مرکز اطلاع‌رساني سازمان مديريت بحران کشور اعلام کرد: برابر آخرين آمارها در پي وقوع سيلاب در کشور دستکم 69 نفر جان خود را از دست داده، 45 نفر مفقود شده و 41 نفر مصدوم شدند که اين افراد به مراکز درماني انتقال يافتند. سيل در استان تهران بيشترين تعداد جانباخته، مفقودي و مصدوم را به خود اختصاص داده‌ است. بر اين اساس در جريان وقوع سيل در تهران 32 نفر کشته، 23 نفر مفقود و 15 نفر مصدوم شده‌اند. بيشترين خسارات نيز در فيروزکوه و امام‌زاده داوود(ع) بوده است. پس از استان تهران، خراسان رضوي، بيشترين فوتي را به خود اختصاص داده است. در اين استان هفت تن جان خود را درپي سيل از دست دادند که از اين تعداد 6 تن از اتباع کشور عراق بودند. همچنين سه تن مفقود و سه تن نيز مصدوم شدند که اين افراد نيز از اتباع کشور عراق هستند. پس از تهران و خراسان رضوي، مازندران بيشترين تعداد جانباخته را به خود اختصاص داده است. در اين استان 6نفر در پي سيل جان خود را از دست داده‌اند. 12 نفر نيز مفقود هستند که جست‌وجو براي يافتن آنها ادامه دارد. چهار تن از مصدومان سيلاب استان مازندران نيز به مراکز درماني منتقل شدند. سيستان و بلوچستان، يزد و لرستان نيز سه استاني هستند که آمار جانباختگان سيل در هرکدام از آنها پنج نفر است. در سيستان و بلوچستان نيز يک تن مصدوم و به بيمارستان منتقل شده اما درحال حاضر هيچ گزارشي از مفقودي در اين استان به ثبت نرسيده است. در استان يزد، چهار نفر نيز مفقود شده‌اند که جست‌وجو براي يافتن آنها ادامه دارد. همچنين با توجه به اينکه برخي منابع از مرگ هفت تن درپي سيل يزد خبر داده بودند، سازمان مديريت بحران کشور به ايسنا اعلام کرد که پس از انتقال اجساد فوت شدگان به پزشکي قانوني تنها مرگ پنج تن درپي سيل در استان يزد به تاييد رسيد. در هريک از دو استان کرمان و مرکزي نيز سه تن جان خود را از دست داده‌اند. هيچ يک از اين دو استان در حال حاضر گزارش مفقودي ندارند اما در هر يک از دو استان چهار نفر مصدوم شده و به بيمارستان منتقل شده‌اند.

صاعقه جان 3 تن را گرفت

در استان خوزستان نيز سه تن کشته شده‌اند که البته دليل مرگ آنها نه سيل بلکه اصابت صاعقه و رعد و برق بوده است. هفت نفر نيز در اين استان مصدوم شدند که به مراکز درماني انتقال داده شدند. در استان چهارمحال و بختياري يک مفقودي گزارش شده است، در استان سمنان شمار مفقودي‌ها دو تن بوده و يک مصدوم نيز به مراکز درماني منتقل شده است. در هرمزگان دو مصدوم انتقالي به بيمارستان گزارش شده است. آنطور که مهدي ولي‌پور، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر اعلام کرده است، از ابتداي مرداد سيل و آبگرفتگي مناطقي از 24 استان کشور را تحت تاثير خود قرار داده که در حال حاضر عمليات امدادرساني در 15 استان ادامه دارد.

ضرورت نصب هشداردهنده‌هاي سيل

همچنين رئيس سازمان مديريت بحران کشور با اشاره به موضوع لايروبي رودخانه‌ها گفت: انجام لايروبي در شهرها به عهده شهرداري و در مناطق ديگر به عهده وزارت نيرو است. محمدحسن نامي، با اشاره به اهميت توجه به لايروبي رودخانه‌ها در کشور اظهارکرد: ما در کشورمان 164 هزار کيلومتر رودخانه داريم که 62 هزار کيلومتر آن از مناطق مسکوني، شهري، بخش‌ها و روستاها مي‌گذرد. لايروبي اين مسيرهاي عبور آب، قطعا کار سنگيني است. وي درباره تقسيم‌ مسئوليت‌ها براي اجراي اين طرح گفت: اجراي عمليات لايروبي در شهرها به عهده شهرداري‌هاست. رودخانه‌هايي که از شهرها مي‌گذرند بايد به وسيله شهرداري‌ها لايروبي شوند و لايروبي رودخانه‌هايي که خارج از شهر هستند وظيفه وزارت نيرو است. رئيس سازمان مديريت بحران کشور ادامه داد: نکته مهم اين است که بايد در رودخانه‌ها ساحل‌سازي و گريدبندي لازم انجام شود. گريدبندي رودخانه‌ها مي‌تواند از فرونشست‌ رودخانه و انتقال رسوبات آن به سدها، درياچه‌ها و... هم جلوگيري کند و در واقع با جلوگيري از نابودي خاک موجب نگهداري از اين ثروت ملي شود. نامي درباره تاثيرات اجراي اين عمليات روي کنترل سيل اظهارکرد: مهم‌ترين موضوع درباره کنترل سيل، ديواره‌سازي، ساحل‌سازي و گريدبندي رودخانه‌هاست. همچنين بايد در مناطق حساس نيز سنسورها يا به عبارتي همان سيستم‌هاي هشداردهنده مناسبي نصب شود تا هنگامي که آب زيادي به رودخانه رسيد به مردم اطلاع‌رساني شود و بتوان قبل از وقوع سيل يکسري تمهيدات را اجرا کرد. رئيس سازمان مديريت بحران کشور درباره ساخت و ساز در حريم رودخانه‌ها و تجاوز به حريم آنها نيز گفت: حريم رودخانه‌ها از آکس رودخانه تا حدود 150 متر به اطراف را شامل مي‌شود. اما در مواردي مي‌بينيم که قبلا ساخت و سازي انجام شده است. در اين دوره شاهد فعاليت خوب قوه قضائيه در اين خصوص هستيم و با اين موارد برخورد خواهد شد.

رگبار و رعد و برق در تهران

اداره کل هواشناسي استان تهران نيز نسبت به تداوم فعاليت سامانه بارشي و رگبار و رعدوبرق در نيمه‌شمالي استان تهران هشدار زردرنگ صادر کرد. اداره کل هواشناسي استان تهران با صدور هشدار زردرنگ، از تداوم فعاليت سامانه بارشي و رگبار و رعدوبرق، در نواحي مستعد احتمال بارش تگرگ، وزش باد شديد در نيمه‌شمالي استان تهران، به‌ويژه ارتفاعات از دوشنبه تا سه‌شنبه (10تا11 مردادماه) خبرداد. در اثر اين مخاطره احتمال سيلابي شدن رودخانه‌هاي فصلي و آبگرفتگي معابر، صاعقه، لغزندگي جاده‌هاي کوهستاني، خسارت در اثر باد شديد لحظه‌اي و شکستن درختان فرسوده و آسيب به صنايع و بخش‌هاي مختلف کشاورزي دور از انتظار نيست. اداره کل هواشناسي استان تهران براي کاهش آسيب‌هاي احتمالي، خودداري از تردد و اسکان در حاشيه و بستر رودخانه‌هاي فصلي، عدم جابه‌جايي عشاير کوچ‌رو، پرهيز از صعود به ارتفاعات و اتراق در بستر رودخانه‌ها، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپيماهاي سبک و بالگرد را توصيه مي‌کند. به گزارش ايسنا، هشدار زردرنگ به معناي اين است که پديده‌اي جوي رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهاي روزمره اختلالاتي را ايجاد کند. اين هشدار براي آگاهي مردم صادر مي‌شود تا بتوانند آمادگي لازم را براي مواجهه با پديده‌اي جوي داشته باشند که از حالت معمول کمي شدت بيشتري دارد. از سوي ديگر مسئولان نيز در جريان اين هشدارها قرار مي‌گيرند تا اگر لازم باشد تمهيداتي را بينديشند.

آسيب به بافت گردشگري يزد

همچنين خسارت‌هاي وارد شده از سيل به زيرساخت‌ها و تأسيسات استان يزد در نشستي با حضور نماينده ويژه وزير ميراث فرهنگي بررسي و اعلام شد اين خسارت 13 هزار ميليارد ريال بوده است. طاهره قيومي نماينده ويژه وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در نشستي با حضور رضا سامه مديرکل امور پايگاه‌هاي وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي و مديران مربوطه استاني و تعدادي از انجمن‌هاي تخصصي به بررسي خسارات وارد شده به بافت تاريخي و تأسيسات گردشگري استان يزد پرداخت. در اين نشست خسارات وارد شده بيش از 1,325 ميليارد تومان ارزيابي شد که مربوط به تأسيسات کل استان يزد است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار