دیدگـــــاه
کوپن يا پول نقد؟
آرمان ملي : با وجودي که مساله هدفمندي يارانهها و تغيير مکانيزم پرداخت يارانه از نان آغاز شد اما حالا صحبت از تخصيص کالابرگ براي ساير کالاها نيز هست در اين خصوص قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي پيشتر گفته بود که براي هر نفر در ماه، مقدار مشخصي از چند قلم کالاي ضروري مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنير در نظر گرفته شده و مردم بايد بتوانند اين مقدار را با کالابرگ به همان قيمت شهريور 1400 بخرند. در چنين شرايطي بازار با گراني کالاهاي مرتبط با آرد و گندم مواجه است بلکه اين وضعيت به بازار ساير کالاها نيز تسري يافته است و به نظر ميرسد هنوز تصميم نهايي درباره راههاي جبران مشخص نيست. يک نماينده مجلس دراين خصوص گفت: نتيجه آخرين صحبتهاي ما با دولت اين بود که هنوز زيرساخت کالابرگ وجود ندارد و فعلا ناچاريم پرداخت يارانه به صورت نقدي را ادامه دهيم و احتمالا يکي از سوالاتي که ذهن شما را درگير کرده آن است که بالاخره تکليف يارانه نقدي چه شد؟ آيا قرار است در همين روزها حذف شود و به جاي آن کالابرگ را شاهد باشيم و يا پرداخت يارانه نقدي قرار است همچنان ادامه داشته باشد؟ ارکاني گفت: نتيجه آخرين صحبتهاي ما با دولت اين بود که هنوز زيرساخت کالابرگ وجود ندارد و فعلا ناچاريم پرداخت يارانه به صورت نقدي را ادامه دهيم. دولت همچنين در لايحهاي که به مجلس ارسال کرد درخواست داشت که کلمه شهريور 1400 ازمصوبه ارز ترجيحي حذف شود؛ زيرا افزايش قيمتها فشاري ايجاد کرده که ديگر امکان تامين کالاهاي اساسي با قيمتهاي شهريور 1400وجود ندارد. بسياري از مردم و کارشناسان اقتصادي به يارانه نقدي اذعان داشته و ميگويند اگر يارانه نقدي ادامه داشته باشد، بهتر است؛ ارکاني در اين رابطه اظهار داشت: از نظر من اگر يارانه به صورت کالايي توزيع شود بهتر است، چراکه کالابرگ به نفع مردم خواهد بود؛ براي مثال ارزش يارانه نقدي 45هزار توماني از 10سال پيش تاکنون تغيير مشهودي داشته است و يارانه 300 و 400هزار توماني هم قطعا به سرنوشت يارانه 45هزار توماني دچار خواهند شد. وي ادامه داد: البته دولت بايد زيرساختهاي کالابرگ را آماده کند در دهه60 که اصلا پوز و... وجود نداشت؛ اما دولت طرح کوپن را اجرا کرده بود و در 8سال جنگ با کوپن شرايط مديريت شد. اينکه پس از سالها بگوييم زيرساخت نيست، قابل پذيرش نخواهد بود و با اين تعداد فروشگاه ميتوان شرايط توزيع را مديريت کرد. به اعتقاد ارکاني، براي دولت پرداخت يارانه نقدي راحتترين کار است؛ چراکه نه به زيرساختهاي کالابرگ نياز دارد و نه قرار است افزايشي داشته باشد و رقمي ثابت خواهد بود و يارانه نقدي براي دولت مقرون به صرفهتر است. اين درحالي است که سيدجواد ساداتينژاد درباره زمان توزيع کالابرگ براي اقلام اساسي معتقد است: طبق قانون بايد به سمت کالابرگ برويم اما چون در حال حاضر زيرساختهاي لازم براي اين کار فراهم نيست، فعلا يارانهها با واريز نقدي پرداخت ميشود بنابراين فراهم کردن زيرساختهاي توزيع کالابرگ الکترونيک زمانبر است و هر زمان که اين زيرساختها آماده شود، طبق قانون پيش خواهيم رفت. ساداتينژاد درباره لزوم هدفمند کردن يارانهها گفت: عواملي مانند دستمزدها، تورم، افزايش بهاي انرژي و خشکسالي که کمبود جهاني مواد غذايي را در پي داشته و باعث افزايش قيمتها شده و اخيرا نيز بحران اوکراين به آن دامن زده است و حذف اين نوع اختصاص ارز يک اصلاح بزرگ اقتصادي است که دولتها بايد آن را انجام ميدانند و دولت سيزدهم اين کار را اصلاحي به سود مردم ميداند پس دو ماه قبل از اجراي اين طرح واريز نقدي يارانه آغاز ميشود تا قدرت خريد مردم بالا برود تا هدف اصلي از اجراي اين طرح که همان عدالت در حوزه يارانههاست و از کالاها به افراد منتقل ميشود اجرا شود.
قيمت پروازهاي اربعين چقدر شد؟
معاون هوانوردي و امور بينالملل سازمان هواپيمايي کشوري از ممنوعيت فروش بليت چارتري پروازهاي نجف و بغداد در بازه 10 روزه سفرهاي اربعين خبر داد. رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي روز گذشته در مراسم تقدير از دست اندرکاران پروازهاي حج تمتع 1401، در خصوص در پيشرو بودن عمليات پروازي اربعين اظهار کرد: پس از انجام موفقيتآميز پروازهاي حج، عمليات پروازهاي اربعين را در پيشرو داريم. وي افزود: سال گذشته 20 روز قبل از اربعين، مصطفي الکاظمي نخست وزير عراق به ايران آمد و اجازه انجام پرواز 60 هزار ايراني به عراق بدون ويزا با سفرهاي هوايي را صادر کرد که بسياري ميگفتند کار سختي است؛ ولي توانستيم آن را عملي کنيم. کاپيتان محمد محمدي بخش معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواپيمايي کشوري نيز در اين مراسم گفت: بعد از عمليات تمتع امسال، بايد عمليات پروازهاي اربعين را مديريت کنيم که بزرگترين اجتماع بشري در دنياست. حسن خوشخو، معاون هوانوردي و امور بينالملل سازمان هواپيمايي کشوري درباره پروازهاي اربعين اظهار کرد: بر اساس دستور وزير راه و شهرسازي، فروش بليت چارتري پروازهاي اربعين در بازه زماني برگزاري اين مراسم ممنوع است. وي ادامه داد: قرار است شرکتهاي هواپيمايي رأسا اقدام به فروش بليت پروازهاي اربعين از طريق وبسايتهاي رسمي خود کنند. معاون رئيس سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه بازه زماني پروازهاي اربعين معمولا 10 روزه است افزود: قيمت بليت پروازهاي اربعين هنوز مشخص نشده است. خوشخو درباره ممنوعيت پروازهاي داخلي چارتري اظهار کرد: برخي شهرهاي پرترافيک که حجم تقاضاي سفرهاي زيادي دارند، فروش بليت چارتري پرواز در آنها ممنوع شده که شامل تهران، مشهد، شيراز، اصفهان، تبريز، بندرعباس و اهواز ميشود. وي خاطرنشان کرد: هيچ شرکت هواپيمايي حق فروش بليت چارتري به اين 7 شهر را ندارد و اگر ايرلايني بليت چارتري فروخت، قطعا تخلف کرده و با آن برخورد ميشود. به گفته اين مقام مسئول در صنعت هوانوردي، دو شرکت هواپيمايي چابهار و فلاي پرشيا صرفا مجاز به فروش بليتهاي چارتري هستند ولي حق ندارند به مقاصدي که گفته شد، بليت چارتري بفروشند؛ لذا به اين شرکت هواپيمايي تا 20 مرداد امسال فرجه دادهايم که مسيرهاي چارتري جديدي تعريف کرده و مجوز آن را از سازمان هواپيمايي کشوري دريافت کنند. اين مقام مسئول در سازمان هواپيمايي کشوري درباره استرداد بليت پروازهاي چارتري گفت: از آنجا که ميزان عرضه بليت با تقاضا به دليل شرايط خاص اقتصاد صنعت هوانوردي بالانس نيست و به تعادل نرسيده، لذا مقرر شد تا هيچ تفاوتي ميان بليتهاي برنامهاي و چارتري نباشد. وي افزود: تا پيش از اين ايرلاينها اگر بليت چارتري از سوي مسافر کنسل ميشد يا به هر دليل مسافر اعلام انصرافي ميداد، از استرداد وجه بليت (به جز خسارت کنسلي) خودداري ميکردند ولي در حال حاضر ايرلاينها مکلف به استرداد بليت پروازهاي چارتري همانند پروازهاي برنامهاي شدهاند که البته مانند پروازهاي برنامهاي، خسارت کنسلي از آن کسر ميشود.
ارسال نظر