| کد مطلب: ۱۰۳۹۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

احیای برجام نیازمند تصمیمات اساسی

«آرمان ملی» تحولات پیرامون توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند
احیای برجام نیازمند تصمیمات اساسی
آرمان ملی: احیای برجام هم می‌تواند خیلی دور باشد و هم خیلی نزدیک و این مساله به طرفین توافق بستگی دارد که کدام مسیر را برگزینند. مسلما احیای برجام تمامی طرفین را از مواهب و ثمرات خود منتفع خواهند کرد و به همین خاطر است که ایران و حتی غربی‌ها بسیار به احیای آن امیدوارند. اما احیای این توافق متکی به اتخاذ تصمیمات و رویکردهایی سازنده و مفید در جهت حل مشکلات و مسائل میان ایران و آمریکاست. اینکه آمریکا تحریم‌های ایران را بردارد و تضمین‌های لازم و راستی آزمایی را انجام دهد و ایران نیز همان‌طور که بارها مسئولان مطرح کرده‌اند در مسیر رسیدن به یک توافق خوب حرکت کنند.
لزوم برداشتن گام عملی
شاید یکی از معدود نقاط مشترکی که طرفین برجام بر روی آن اتفاق نظر دارند همین مساله لزوم احیای برجام باشد و اینکه همه معتقدند شرایط برای احیای این توافق مساعد است و طرفین باید گام نهایی را بردارند تا توافق هسته‌ای سال 2015 مجددا احیا شود. با این حال آنچه مسلم است موضع طرفین به ویژه غربی‌ها به جای عمل صرفا گفتار درمانی است و قدمی در جهت حل مشکل برنمی‌دارند و فقط آرزوهای خوب و ابراز امیدواری می‌کنند. قدر مسلم این نوع رویکرد نیز کاری از پیش نمی‌برد و صرفا بیشتر به اتلاف وقت خواهد انجامید. همین چندی پیش بود که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مطلبی که واکنش‌های بسیاری در پی داشت نوشت: «اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای مورد نیاز برای احیای برجام می‌پردازد. این متن بهترین توافق ممکن است که من به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، آن را امکان پذیر می‌دانم.» بر مبنای همین امر نیز بود که طرفین دیگر برجام به لزوم احیای برجام و از سرگیری مذاکرات تاکید کردند و خواستار احیای توافق شدند. چه اینکه روز گذشته از هانس ادو موتسل سفیر آلمان در ایران با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر خواستار حمایت از موضع جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام شد و نوشت: «بیایید همگی از خواسته دلسوزانه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمایت کنیم؛ اکنون زمان حفظ برجام است. این مسئولیت مشترک ماست که این توافق مهم را بازگردانیم. تصمیمات باید همین حالا گرفته شود.» اما گره‌ای که در این میان باعث شده تا به رغم تاکیدات همه طرف‌ها بر اتخاذ تصمیم نهایی در جهت احیای برجام هنوز هم اختلافات بروز و ظهور کند این است که آمریکایی‌ها هنوز هم می‌خواهند قصور خود را نادیده بگیرند و توپ را به زمین ایران بیندازند. چنانکه اخیرا ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران، مدعی شده؛ «وقفه‌ای ایجاد شده، مدت زمانی طول کشیده و نتوانسته‌ایم در این فاصله به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم، ما دلیل ایجاد آن نبوده‌ایم‌.» این در حالی است که به نظر می‌رسد اگر طرف غربی مقداری از مواضع خود کوتاه بیاید و شروط ایران را بپذیرد و ایران نیز برای رسیدن به توافق در مذاکرات آینده شرکت کند می‌توان در دور آینده مذاکرات برجام را احیا شده دانست.
توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی
وزیر امور خارجه کشورمان، تحول فرهنگی، ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر نهادهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در امور فرهنگی و رعایت مقررات کشور محل ماموریت را سه اصل مهم پیشبرد اهداف فرهنگی در خارج از کشور دانست. حسین امیر عبداللهیان تأکید دکتر رئیسی و تمرکز کنونی دولت بر تدوین قانون جامع ایرانیان خارج از کشور را یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه دانست.
باید تصمیماتی برای اجرای کامل برجام گرفته شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار موضع اخیرش درباره احیای برجام تاکید کرد که اکنون زمان تصمیم‌گیری است. جوزپ بورل روز گذشته طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر خواستار استفاده از فرصت کنونی برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد. وی نوشت: اکنون باید تصمیماتی گرفته شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت و آزاد کردن پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق استفاده شود. بورل هفته گذشته نیز در یک یادداشت در روزنامه فایننشنال تایمز توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را یک دستاورد دیپلماتیک برجسته توصیف و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اکنون زمان تصمیم‌گیری است. وی افزود: هم‌اکنون باید برای غنیمت بردن از این فرصت بی‌مانند جهت رسیدن به موفقیت تصمیماتی اتخاذ کنیم و پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق نشان داده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامع در دسترسی نمی‌بینم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار