| کد مطلب: ۱۰۳۹۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد

«حیای »تاج و بدهی 100 میلیاردی فدراسیون فوتبال!

آرمان‌ملي: بالاخره رأي دادگاه CAS در پرونده «ويلموتس» صادر شد و فدراسيون فوتبال به‌جز مبالغي که به اين مربي بلژيکي پرداخت کرده بايد سه ميليون و 325 هزار يورو به‌همراه جرائم پرداخت کند. اين در حالي است که «مهدي تاج» به‌جاي عذرخواهي از حياي خود گفت!

رأي

پس از کش‌وقوس‌هاي فراوان دادگاه CAS روز پنجشنبه رأي خود را درمورد پرونده «مارک ويلموتس» به فدراسيون فوتبال کشورمان ابلاغ کرد. بر اين اساس دادگاه CAS با شکستن رأي شش ميليون و حدود 200 هزار يورويي کميته وضعيت فيفا رأي اين پرونده را به حدود سه ميليون و 325 هزار يورو کاهش داد. به اين تربيت فدراسيون فوتبال ايران بايد اين مبلغ به‌اضافه پنج درصد سود سالانه را به سرمربي بلژيکي سابق تيم‌ملي که در چهار بازي رسمي دو شکست مقابل عراق و بحرين را رقم زد، پرداخت کند. فدراسيون در زمان همکاري با ويلموتس و قبل از بازي با عراق به اين مربي، دو ميليون يورو پرداخت کرده بود. همچنين ويلموتس به پرداخت نصف هزينه رسيدگي محکوم شده است.

قرارداد «ويلموتس» چقدر آب خورد؟

با احتساب 1.7 ميليون يورويي که پيش از اين به مارک ويلموتس پرداخت شده بود و 3 ميليون و 325 هزار يورويي که CAS رأي داده (با احتساب 5 درصد سود ساليانه حدود 3 ميليون و 700 هزار دلار)، فدراسيون فوتبال بابت قرارداد اين مربي بلژيکي که در زمان رياست مهدي تاج امضا شده بود، بيش از 5 ميليون يورو به ويلموتس پرداخت خواهد کرد. علاوه بر اين فدراسيون فوتبال بابت استقراض 2 ميليون يورو از شستا، ساختمان فدراسيون و دودانگ از ساختمان باشگاه پرسپوليس را هم در مزايده از دست داد که در زمان رياست تاج رخ داد. «تسنيم» در ادامه نوشت: اين زيان سنگين در يک قرارداد بد با مارک ويلموتس، در حالي است که قيمت ساليانه اين مربي 450 هزار يورو بوده که در زمان مهدي تاج، به ساليانه 2 ميليون 250 هزار يورو و در مجموع 7 ميليون و 875 هزار يورو رسيد. با وجود شکسته‌شدن رأي فيفا در CAS اين مربي باز بيش از 5 ميليون يورو از فدراسيون فوتبال ايران دريافت خواهد کرد که ميانگين بيش از 12 سال قرارداد او بوده، اما او بابت 5 ماه فعاليت در ايران چنين مبلغي دريافت مي‌کند. در کنار اين موضوع حراج ساختمان فدراسيون را نيز دارد تا عملا فدراسيون ايران بازنده مطلق اين پرونده باشد. حالا فدراسيون فوتبال علاوه بر 1.7 ميليون يورويي که به ويلموتس پرداخت کرده، حدود 3‌ميليون و 700 هزار يوروي ديگر بايد به اين مربي پرداخت کند. اين علاوه بر 300 هزار يورويي است که پيش از اين به دستياران ويلموتس پرداخت شده و هنوز شکايت آنها نيز در جريان است.

پاسخ تاج!

تاج که حالا نامزد رياست انتخابات فدراسيون فوتبال است، در اين خصوص گفت: زماني‌که ويلموتس با ما قرارداد بست قبلا سرمربي بلژيک بود و موفقيت‌ها و عدم موفقيت‌هايي هم داشت. او سال 2016 با مبلغ 1.2 ميليون يورو قرارداد بسته بود و ما 2019 با 2.2 ميليون يورو با وي قرارداد بستيم. اعلام کردند شما پول نداشتيد چرا با مربي خارجي قرارداد بستيد؟ همان زمان با تحريم‌هايي که داشتيم و ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا شد همه‌چيز تشديد شد. ما زمان کي‌روش مبلغ قرارداد را از پول فيفا مي‌داديم. رئيس سابق فدراسيون فوتبال با اشاره به نامه‌هاي نوشته شده براي قرارداد با ويلموتس از محل شستا، بيان داشت: آقاي سلطاني‌فر و رئيس‌جمهور با درخواست ما براي قرض 2 ميليون يورو و اينکه 10 ميليون دلار از فيفا طلب داريم موافقت کردند و قرار شد مبلغي را قرض بگيريم. ما با بانک‌مرکزي، مديرعامل گل‌گهر و... مذاکره کرديم. همه اينها به شوراي امنيت ملي رفت و قرار شد اين پول را قرض بگيريم تا از محل طلب فيفا پرداخت شود. وي با بيان طولاني‌شدن پرداخت قرارداد ويلموتس، تصريح کرد: جان کلينر، مسئول اصلي حقوقي فيفاست که آن زمان مسئول پرونده ويلموتس بود. من خودم بارها به فيفا و AFC نامه زده بودم، اما آنها گفته بودند به‌خاطر تحريم‌ها نمي‌توانند به ما پول بدهند. همه مسئولان کشور هم در جريان تعويق پرداخت به ويلموتس به‌خاطر تحريم‌ها بودند. 11 نامه به فيفا و 9 نامه AFC به زديم که پول ويلموتس را بدهيد. فيفا گفت به‌خاطر تشديد فشار آمريکا نمي‌توانند يک ريال پرداخت کنند. تاج در مورد اينکه گفته مي‌شود هيات‌رئيسه و کميته فني با قرارداد ويلموتس موافقت نکرده بود، عنوان کرد: رئيس کميته فني معتقد بود استفاده از مربي بلژيک مي‌تواند براي ما خوب باشد و نظر آنها مثبت بود. آن زمان آقاي ساکت، خانم صوفي‌زاده، شيري و... بودند. نامه ديگري هم از هيات‌رئيسه داشتيم و همه دوباره امضا کردند با علم به اينکه شرايط را مي‌دانند. رئيس سابق فدراسيون فوتبال با اشاره به اينکه من از همين‌جا دعوت مي‌کنم کساني‌که از فساد در پرونده ويلموتس اطلاع دارند صحبت کنند، تصريح کرد: بايد به دادسرا بروند و بگويند به اين دلايل در پرونده ويلموتس فساد هست. براي معاون وقت وزير متاسفم که عقبه اين پرونده را نمي‌داند. من حيا داشتم و 2‌- 3 سال سکوت کردم چون دلم مي‌خواست آرامش برقرار باشد. قرارداد ويلموتس درست بود و من از او دفاع مي‌کنم چون مربي نهم جهان بود و کي‌روش مربي هجدهم. پول ويلموتس را تقسيم بر اعزام مسافران، لاستيک‌هاي ماشين‌ها و... کرده‌اند! آن موقع استقلال و پرسپوليس درگير پرونده‌هاي مالي بودند و چرا اين پول‌ها را تقسيم بر لاستيک ماشين‌ها نکردند؟ تاج يادآورشد: زماني‌که به دادسرا معرفي شديم فيفا نامه زد و گفت شنيده‌ام هيات‌رئيسه فدراسيون فوتبال 8 نفر را به دادسرا معرفي کرده‌اند و اگر درست باشد فوتبال ايران را تعليق مي‌کنيم. اگر آن موقع مي‌گفتيم به ويلموتس پول نداريم بدهيم همان را در پرونده مي‌گذاشتند. 2 ماه اگر کسي پول نگيرد مي‌تواند فسخ کند. ما 2.2 ميليون دلار قرارداد داشتيم اما حالا جريمه را هم بايد پرداخت کنيم. الان هم مي‌توانيم اين پول را ندهيم و جريمه هم به آن تعليق نمي‌گيرد چون مي‌توانيم موضوع تحريم را مطرح کنيم. ما از فيفا طلبکاريم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار