| کد مطلب: ۱۰۳۹۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد

طرح دارویار باعث کاهش مصرف خودسرانه دارو

مديرکل دفتر نظارت و پايش مصرف فرآورده‌هاي سلامت محور سازمان غذا و دارو با اشاره به اجراي طرح دارويار به عنوان يک طرح مثبت در کشور گفت: به‌طور يقين اين طرح باعث کاهش مصرف خودسرانه دارو در کشور مي‌شود چرا که مردم بايد از اين پس دارو را با تجويز پزشک مصرف کنند. نوشين محمدحسيني در گفت‌وگو با ايرنا اظهارداشت: ما معتقديم که طرح دارويار در کاهش مصرف خودسرانه و غيرمنطقي دارو تاثير جدي خواهد داشت و افراد مي‌توانند در راستاي اجراي اين طرح، دارو را با تجويز پزشک و با قيمت مناسب‌تري تهيه کنند.

رئيس اداره هپاتيـــت وزارت بهداشت با اشاره به روند روبه کاهش بروز هپاتيت B و C در ايران، گفت: بهترين اقدام براي پيشگيري از هپاتيت B تزريق سه دز واکسن آن است و بهترين اقدام در هپاتيت C نيز درمان به موقع اين بيماري است؛ اين بيماري امروزه قابل درمان کامل است و امکان آن نيز در کشور وجود دارد. دکتر رشيد رمضاني در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه انتخاب روزي جهاني براي هپاتيت به جهت افزايش آگاهي پيرامون اين بيماري بوده است، گفت: شيوع هپاتيت حاد با علت نامشخص در کودکان در برخي کشــورها توجه بيشتري را به عفونت‌هاي ويروسي حاد در کودکان، نوجــــوانان و بزرگسالان جلب کرده است.

رئيس مرکز تحقيقات ويروس شناسي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به سرايت پذيري بالاي دو زيرسويــــه اخير اميکرون، در عين حال از شناسايي زيرشاخه فرعي ديگري از سويه BA2 اميکرون خبر داد و گفت: جديدترين شاخه آنBA. 2.75 است که به نظر مي‌رسد BA. 2.75 از زيرسويه BA5 هم سرايت‌پذيري بيشتري داشته و هم ميزان گريزش از ايمني بالاتر است. دکتر عليرضا ناجي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه در حال حاضر 5 شاخه زيرواريانت از اميکرون شناسايي شده است، گفت: طي يک يا دو ماه اخير بيش از 55 درصد از مواردي که در دنيا مورد پايش ژنتيکي قرار گرفته است از زيرسويه‌هاي BA4 و BA5 است. اين زيرسويه‌ها بسيار انتقال پذير هستند به شکلي که اگر ضريب انتقال پذيري (هر فرد آلوده به ويروس امکان انتقال بيماري به چند نفر را دارد) در سويه ووهان 3 بود، براي دلتا 5، براي اميکرون BA2 عدد 13 و براي BA4 و BA5 عدد 18.6 است که اين يعني هر فرد مبتلا به اين دو زيرسويه مي‌تواند حدودا 18 نفر را آلوده کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار