| کد مطلب: ۱۰۳۹۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد

شرایط جوی در وضعیت «خطرناک»

19 استــان درگیــر سیل

آرمان ملی : این روزها سامانه‌ای بارشی روی آسمان ایران قرار گرفته است؛ سامانه‌ای که بعدازظهر تا شب احتمال بارش دارد و اگر ببارد در عرض پانزده دقیقه تا نیم ساعت می‌تواند سیلی خطرناک ایجاد کند، حالا بعد از سیل جنوب این حادثه در تهران تکرار شد، اما اطلاع‌رسانی درباره آن چندان وسیع نبود، اگرچه هواشناسی از قبل هشدارهایی داده بود با این وجود وزارت کشور پنجشنبه و به‌طور گسترده این متن را برای تهرانی‌ها فرستاد: «پیرو هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران برای تاریخ (۵/۵/۱۴۰۱)، مبنی بر احتمال بالا آمدن سطح رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و احتمال برخورد صاعقه، از شهروندان محترم درخواست می‌شود از هرگونه توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اکیدا خودداری کنند.»

همچنين علي‌محمــد مختاري، مديرعامل سازمان بوستان‌هاي شهر تهران اعلام کرد هرگونه تجمع در بوستان‌هاي پرخطر ممنوع است؛ او گفت: «باتوجه به احتمال ادامه بارش‌ها تمام بوستان‌هاي شهر تهران که در نزديکي کوه قرار دارند مانند بوستان آبشار، جوانمردان، نهج‌البلاغه، گلابدره، بوستان فردوسي در منطقه 1 و... تعطيل هستند.»

7 فوتي در سيل امامزاده داود (ع)

شايد اگر اين قبيل اقدامات و اطلاعيه‌ها از روزهاي گذشته به‌طور وسيع در دستور کار قرار مي‌گرفت سيل بامداد پنجشنبه در منطقه امامزاده داود با تلفات همراه نمي‌شد. حوالي ساعت 20 دقيقه بامداد پنجشنبه تماس با سازمان‌هاي امدادي خبر از جاري شدن سيل در اين منطقه داد، قدرت‌ا... محمدي، سرپرست آتش‌نشاني تهران با اشاره به امدادرساني آتش‌نشاني در سيل امامزاده داود (ع) گفت: اين اتفاق ساعت 12و 20 دقيقه شب رخ داد و آتش‌نشاني از ساعت يک بامداد با چهار ايستگاه امداد، نجات، حريق و ايستگاه پشتيباني با تجهيزات سنگين و سبک براي آواربرداري، امدادرساني و تخليه گل‌ولاي وارد عمل شد.» معاون عمليات سازمان امداد و نجات هلال احمر نيز با اشاره به افزايش تعداد جانباختگان سيل امامزاده داود (ع) به 7 نفر گفت: تلاش براي يافتن 19 مفقودي ادامه دارد. مرتضي مرادي‌پور پنجشنبه شب با اشاره به آخرين جزئيات خدمات‌رساني نيروها و تجهيزات به‌کارگيري شده در سيل و رانش زمين در بخش کن منطقه امامزاده داود (ع) شهر تهران گفت: 305 نيروي عملياتي در اين حادثه وارد عمل شدند. وي ادامه داد: از اين ميان 254 نفر از استان تهران، 31 نفر از استان البرز و 20 نفر از سازمان به محل حادثه اعزام شدند. مرادي‌پور با بيان اينکه 48 خودروي عملياتي در حادثه حاضر بودند، گفت: 37 دستگاه از تهران، 6 دستگاه از البرز، 5 دستگاه از سازمان اقدامات لازم را انجام دادند. معاون عمليات سازمان امداد و نجات گفت: 8 مصدوم به اورژانس تحويل داده شد همچنين در اين حادثه 7 نفر جان باختند، يک نفر به صورت سرپايي درمان شد، 19نفر مفقود هستند و 700 نفر به محل امن منتقل شدند.

9 فوتي و 16 مفقود در فيروزکوه

همچنين عصر روز پنجشنبه موج دوم سيلاب و توفان شهرستان‌هاي دماوند و فيروزکوه را در برگرفت. استاندار تهران در بازديد از مناطق آسيب ديده شهرستان فيروزکوه اظهار کرد: سيلاب منطقه حبله‌رود 9 فوتي، 16 مفقودي و 12 مصدوم داشت خوشبختانه 10 مصدوم به صورت سرپايي درمان و دو نفر به بيمارستان منتقل شدند. منصوري با اشاره به اينکه 5 شهرستان درگير سيل بودند ولي خسارت اصلي و عمده در فيروزکوه بوده، عنوان کرد: علت تأخير امدادرساني در اين مناطق بسته شدن راه‌هاي دسترسي ‌و ترافيک جاده‌اي بود که پس از عادي شدن وضعيت نيروهاي کمک‌رسان و دستگاه‌هاي امدادي موفق به خدمات رساني شدند. وي سپس گفت: تلاش مي‌کنيم تا با استفاده از ظرفيت تمامي شهرداري‌ها، دستگاه‌هاي خدماتي و اجرايي و عوامل امدادي استان و شهرستان‌هاي استان تهران با بسيج امکانات خدمات رساني در فيروزکوه بيشتر و سريع‌تر شود. استاندار تهران بيان کرد: شدت تخريب راه‌هاي بين روستايي بسيار زياد بود و صبح موفق به بازگشايي راه‌ها شديم، به جهت بسته بودن راه‌ها تاخير در امدادرساني بود. منصوري ادامه داد: از طريق قطاري که از سمت گرمسار به فيروزکوه مي‌آمد مردم را از منطقه خارج کرديم. اولويت براي ما در اين شرايط کشف مفقودان است و شناسايي شروع شده و همه مجموعه‌ها پاي کار هستند.

مراجعــــه خانواده متوفيــــان به پزشکي قانوني

مديرکل پزشکي قانوني استان تهران، از خانواده‌ فوتي‌هاي حادثه سيل استان تهران خواست جهت شناسايي و تعيين هويت پيکرهاي عزيزانشان، به پزشکي قانوني مراجعه کنند. مهدي فروزش گفت: خانواده‌هاي فوتي‌هاي حادثه سيل در استان تهران منطقه امامزاده‌داود و بخش بومهن و رودهن براي تعيين و شناسايي هويت پيکرهاي عزيزانشان و در صورت لزوم اخذ نمونه DNA به مرکز تشخيصي و آزمايشگاهي پزشکي قانوني استان تهران واقع در کهريزک 500 متر بعد از درشرقي بهشت زهرا روبه‌روي مخابرات مراجعه کنند. وي با عنوان اين مطلب که مرکز پزشکي قانوني استان تهران پذيراي بستگان حادثه ديدگان خواهد بود، افزود: در صورت عدم شناسايي با معاينه ظاهري و انگشت‌نگاري، اخذ نمونه DNA با حضور بستگان مورد نياز جهت شناسايي اجساد مجهول‌الهويه بر حسب نزديکي قرابت به ترتيب اولويت انجام مي‌شود. فروزش ادامه داد: پدر و مادر هردو حضور يابند. در صورت فوت هر يک از والدين، والد ديگر به تنهايي مراجعه نمايد. وي افزود: همسر به‌همراه تمامي فرزندان متوفي، در صورتي که متوفي فرزندي نداشته باشد حضور همسر فايده‌اي ندارد. فروزش گفت: پدر بزرگ و مادر بزرگ هر دو، در صورت فقدان يکي از آنها ممکن است وجود يک نفر به تنهايي کمکي در شناسايي نکند. وي افزود: خواهران و برادران تني (داراي پدر و مادر واحد) به تعداد حداقل 4 نفر، در صورتي که فقط يک نفر خواهر يا برادر موجود باشد؛ جهت شناسايي متوفي همجنس مفيد خواهد بود. فروزش گفت: عمو و عموزاده مذکر، در اولويت‌هاي بعدي قرار دارند. مراجعه کنندگان در صورت ابهام يا سوال مي‌توانند با شماره 56524801 مرکز تشخيصي و آزمايشگاهي تماس حاصل نمايند.

تهران در وضعيت نارنجي

هشدار قرمز سازمان هواشناسي، براي سيستان و بلوچستان، کرمان، فارس، اصفهان، کهگيلويه و بويراحمد و خوزستان برقرار است. بر اساس اين هشدار در مناطق مذکور، رگبار و رعدوبرق، گاهي تگرگ و نيز وزش باد شديد پيش‌بيني مي‌شود. جاري شدن سيلاب، طغيان رودخانه‌ها، آبگرفتگي معابر و منازل، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع ديد، احتمال تخريب پل‌ها و مسدود شدن جاده‌ها، خسارت به صنعت کشاورزي و شکستن درختان و تيرهاي برق از مخاطرات اين پديده جوي است. به هموطنان توصيه مي‌شود از نواحي حادثه خيز مانند حاشيه و بستر رودخانه‌ها و مسيل‌ها دوري کرده و از صعود به ارتفاعات نيز خودداري کنند. در تهران، البرز، قزوين، قم، سمنان، هرمزگان، بوشهر، چهارمحال و بختياري، يزد، مرکزي، خراسان شمالي، زنجان، گلستان، مازندران، گيلان، کردستان و لرستان هم هشدار نارنجي صادر شده است.

«مانسون» همچنان بر فراز ايران

رئيس مرکز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هوا آخرين وضعيت فعاليت سامانه بارشي مانسون را در ايران و کشورهاي همسايه اعلام کرد. صادق ضياييان، درباره وضعيت بارندگي در کشورهاي همسايه، اظهار کرد: طي روز شنبه(8 مردادماه) در پاکستان، شرق افغانستان به‌ويژه جنوب شرقي افغانستان و همچنين در کشورهاي آذربايجان و ارمنستان و در قسمت غربي اين دو کشور بارندگي پيش‌بيني مي‌شود و همچنين بارش‌هايي در قطر، حوزه خليج فارس، امارات متحده عربي و کشور عربستان شاهد خواهيم بود. به گفته رئيس مرکز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هوا طي روز يکشنبه (9مرداد) بارش‌ها در کشور آذربايجان و ارمنستان ادامه دارد و در عربستان بارش‌ها تقويت مي‌شود. همچنين بارش‌هايي در کشور امارات، شمال شرقي پاکستان و شرق کشور افغانستان پيش‌بيني مي‌شود. ضياييان درباره تاثير اين بارندگي‌ها بر ايران گفت: زماني اين بارش‌ها بر ايران تاثير مي‌گذارد و يا مفيد است که در حوضه‌هاي آبريز مشترک صورت گيرد و آب حاصل از اين بارش‌ها به حوضه‌هاي آبريز ما سرازير شود. وي در پاسخ به اين سوال که آيا همچنان احتمال وقوع سيل مخرب در کشور وجود دارد؟ گفت: شرايط جوي همچنان در وضعيت «خطرناک» قرار دارد. ضياييان در پايان در واکنش به اظهارات يکي از نمايندگان مجلس مبني بر ترک فعل سازمان هواشناسي در امر هشدار و پيش‌آگاهي رخدادهاي طبيعي همچون سيل، اظهار کرد: همه هشدارها به موقع صادر شده است و تاکنون نيز تمام دستگاه‌هاي اجرايي پاي کار بودند. رئيس مرکز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: از اول مرداد هشدارهاي قرمز و نارنجي صادر شده بود. صادق ضياييان گفت: متناسب با اتفاقات به وقوع پيوسته هشدارهاي لازم داده شده بود. وي گفت: سامانه هشدار سيل يکي از ابزارهاي کمک پيش بيني است و به بهبود پيش بيني‌ها کمک مي‌کند. ضياييان گفت: بيش از 70 درصد مناطق پرخطر کشور تحت نظر سامانه هشدار سيل هستند. رئيس مرکز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هوا با بيان اينکه تمامي هشدارهاي لازم داده شده بود گفت: از دو روز پيش هشدارهاي لازم براي وقوع سيلاب در امامزاده داود داده شده بود و از اول مرداد هشدارهاي قرمز و نارنجي صادر شده بود. وي اظهار کرد: هشدارها منجر به کاهش تلفات جاني و افزايش دقت مي‌شود براي مثال در سيل سيستان هيچ تلفاتي نداشتيم. ضياييان گفت: نيروهاي امدادي بسيار خوب عمل مي‌کنند اما بارش‌هاي سريع اجتناب ناپذير است و شهروندان ما به هشدارها توجهي ندارند.

آخرين وضعيت امدادرساني

همچنين وزير کشور با بيان اينکه امدادرساني در مناطق سيل‌زده به صورت گسترده در حال انجام است، گفت: اکنون تمام کشور هم در هشدارباش است و هم بسيج ظرفيت‌ها براي همه مناطق انجام شده است. به گزارش خبرگزاري فارس، احمد وحيدي درباره وضعيت امدادرساني به سيل‌زدگان در کشور، گفت: نزديک به 18 استان با سيل درگير بودند که استان‌هاي مازندران، گيلان، البرز، مرکزي، اصفهان، يزد، تهران و... از جمله استان‌هاي درگير با سيل بودند که خدا را شکر مديريت خوبي انجام شد و با اينکه حجم بارش‌ها بسيار زياد بود، مديريت شد. به عنوان مثال در استان يزد که معمولا 40 ميلي‌متر در سال بارش دارد، در اين سيل نزديک به 75 ميلي‌متر بارندگي داشت که حجم بسيار بزرگي است. در استان‌هاي ديگر هم به همين صورت است. وي با بيان اينکه در چند منطقه مانند امامزاده داود، فيروزکوه و يزد مقداري بيشتر مشکل داشتيم، گفت: البته در حال حاضر در يزد عمدتا مشکل آبگرفتگي معابر است که در چند نقطه آبگرفتگي داريم که بايد به سرعت آن را برطرف کنيم. به ويژه در بافت تاريخي که اهميت ويژه‌اي دارد که اين اقدامات در حال انجام است. وحيدي با بيان اينکه ميزان فوتي‌هاي ما در سيل گسترده نبوده است، ادامه داد: در برخي استان‌ها تک و توک فوتي داشتيم که شايد بيش از سه تا چهار نفر در مجموع استان‌ها نبوده است، اما در دو نقطه امام‌زاده داود و فيروزکوه تعداد فوتي‌هايمان بيشتر بوده است که آمار قطعي آن را بايد بعد از اينکه تکليف مفقودان در اين دو نقطه مشخص شد، اعلام کنيم. خوشبختانه مديريت خوبي انجام شده و فوتي چنداني نداشتيم. وي با اشاره به وضعيت امدادرساني در استان‌هاي سيل‌زده، گفت: امدادرساني گسترده است و در همه مناطق استانداران با تمام توان پاي کار هستند. فرمانداران، بخشداران و دهياران، هلال احمر، نيروهاي نظامي، سپاه، ارتش، نيروي انتظامي، اورژانس، گروه‌هاي مردمي و... فعاليت بسيار خوبي دارند و تقريبا بسيج گسترده‌اي در همه مناطق داريم. همچنين عزيزان راهداري در راه‌ها فعاليت دارند. اکنون تمام کشور هم در هشدارباش قرار دارد و هم بسيج ظرفيت‌ها براي همه مناطق انجام شده است. مديريت به رغم اين حجم بالاي بارش که بيش از چيزي که پيش‌بيني شده بود، بارندگي داشتيم، خوب بود. وزير کشور گفت: اميدواريم مردم هم رعايت کنند و در مجاورت رودخانه‌ها و مراکزي که احتمال سيل در آن‌ها وجود دارد، نروند. در برخي مناطق رانش کوه هم داشته‌ايم. به عنوان مثال در فيروزکوه در مرزداران که يک روستا است، مشکل ما بيشتر رانش کوه بود که مردم اذيت شدند. بايد مردم در روزهايي که حساسيت وجود دارد، مراقبت کنند و رعايت مردم کمک بزرگي است که مردم بتوانند بهتر مديريت کنند. وحيدي گفت: به همه مناطق هشدارباش داده شده، امکانات تا حد زيادي گردآوري شده، مديران مستقر و پاي کار هستند و اميدواريم اين بارش‌ها هم به خوبي مديريت شود و کمترين خسارت را به مردم عزيز و اموال آن‌ها داشته باشيم و مديريت شود که مشکلي نداشته باشيم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار