| کد مطلب: ۱۰۳۹۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد

دنبال امتيازهاي زيادي نيستيم

يک ‌نماينده مجلس:

دنبال امتيازهاي زيادي نيستيم

هر معامله‌اي کنيم، برجام «بُرد - بُرد» نخواهد شد

چند ماهي است از مذاکرات وين خبري نيست و هرازگاهي اظهار نظر و نقل قولي، چُرت برجام را آشفته مي‌کند. خبر آنلاين در گفت‌وگو با لطف ا... سياهکلي، عضو کميسيون صنايع مجلس يازدهم به بررسي مسائل پيش روي احياي برجام پرداخته است :

يکي از نمايندگان مجلس اعتراض شديدي به دولت بابت بي‌اطلاع گذاشتن مجلس از روند و نتايج مذاکرات برجامي مطرح کرده، شما با اين اعتراض و اعتراضات پيشين مشابه آن، هم نظر هستيد؟

دولتي‌ها مي‌گويند توافقات را به مجلس مي‌آورند، در مورد محتواي گفت‌و‌گوهاي کنوني هم مجلس از آنها دعوت مي‌کند و به کميسيون‌ها مي‌آيند و توضيحات را مي‌دهند. دولت بايد مجلس را در جريان قراردادها و مقاوله نامه‌ي‌هاي بين‌المللي بگذارد تا با تاييد مجلس، نهايي شوند. اما در مورد گفت‌وگوها، الزام قانوني وجود ندارد، دولت مي‌تواند به مجلس اطلاعات بدهد يا ندهد ولي اگر مجلس رادر جريان بگذارد، به نفع دولت است، چراکه نمايندگان، زمان تصميم گيري مي‌توانند کمک کنند تا دولت بهتر تصميم بگيرد. بنابراين، اطلاع ندادن دولت به مجلس، مشکل قانوني ندارد ولي بهتر است که تعامل برقرار و اطلاعات لازم به مجلس داده شود.

چرا برجام گره خورده است؟

ما از جزئيات اطلاع دقيقي نداريم اما برجام، معامله‌اي در سطح بسيار بالاست، يک قرارداد بين دو همسايه و دو برادر نيست، يک قراردادي ميان يک کشور در حال توسعه با چند ابرقدرت بزرگ جهاني است. طبيعي است که آنها مي‌خواهند کمترين امتياز را به ما بدهند، ما هم دنبال امتيازهاي زياد نيستيم ولي مي‌خواهيم مشکلاتي را از سر راهمان برداريم که در اثر تحريم ايجاد شده است. بنابراين ما روي مواضع خودمان پافشاري مي‌کنيم و آنها هم مي‌خواهند با حداقل امتياز ما را راضي کنند. ما يکبار راه برجام را رفته‌ايم و آنطور که آنها مي‌خواستند آن را انجام داديم، برجامي که امضاء شد مورد نظر خيلي از افراد در جامعه نبود چراکه آنطور که آنها مي‌خواستند امضا شد ولي باز آن را نپذيرفتند. آنها به همان اندک‌هايي که در زمان امضا راضي شده بودند هم اکتفا نکردند و امتيازات را به ايران ندادند و رئيس‌جمهور آمريکا از آن خارج شد. آنها الان دست پيش گرفته‌اند که عقب نيفتند و مي‌گويند ايران به برجام برگردد، ايران که در برجام هست و آنها بايد به برجام برگردند. متأسفانه آنها با امپراتوري رسانه‌اي خود حرف‌ها را وارونه جلوه داده، افکار عمومي دنيا را به نفع خودشان رقم مي‌زنند.

با اين اوصاف، آينده برجام را چگونه مي‌بينيد؟

هر معامله‌اي کنيم، برجام «بُرد - بُرد» نخواهد شد، ما خارج از برجام پيشرفت‌هاي خود را داريم و کارهايمان را انجام مي‌دهيم. اگر برجام نهايي شود، مزاياي بهتري براي کشور ما ايجاد مي‌شود. من موافق بازگشت ايران و آمريکا به برجام هستم. ما در طول اين چهل واندي سال که جمهوري اسلامي به وجود آمده متعرض هيچ کشوري نبوده‌ايم و الان هم نخواهيم بود، ما به دنبال تهاجم نيستيم ولي حرف‌ها، گفتمان و روش‌هاي جديد و جدي داريم، قانون حقوق بشرمان را اصلاح مي‌کنيم، اينها حرف‌هايي است که آمريکا آن را نمي‌فهمد، نه اينکه نفهمد نمي‌خواهد بفهمد. من در مجموع بازگشت به برجام را خوب مي‌بينم.

ارتباط ميان برجام و رفع چالش‌هاي اقتصاد ايران واقعي است يا خير؟

برجام کمک‌هايي به ما مي‌کند اما اين نيست که مشکلات ما را حل کند، کمک‌هاي اندکي مي‌کند، ارتباط بين‌المللي و امور بانکي را برقرار مي‌کند اما مگر با برقرار کردن ارتباطات بين‌المللي بانکي مساله اقتصاد ما حل مي‌شود. مگر کشورهايي نظير ترکيه که در اطراف ما هستند مشکل محدوديت دارند، محدوديت ندارند ولي چرا تورم در اين کشورها به عدد بالايي رسيده است ؟ ارتباطات بين‌المللي براي گره گشايي‌هاي اقتصادي تاثير دارد اما اقتصاد قاعده خودش را دارد. ما بايد مساله‌مان را در درون کشور حل کنيم، معتقدم ما در حوزه اقتصاد آنچنان داراي يک استراتژي و نقشه راه مشخص و دقيقي نيستيم، يعني نسخه اقتصادي کشور را ننوشته‌ايم.وقتي اين نسخه را ننوشته‌ايم اگر توافق کنيم و برجام باز شود فقط فروش نفت‌مان افزايش پيدا مي‌کند و دوباره به جاي اول بر مي‌گرديم که با فروش نفت و آمدن پول همين اندک توليداتمان هم تعطيل مي‌شود، چراکه وقتي درآمد ارزي بالا برود بايد ارز را چه کرد، بايد واردات کنيم، بنابراين خسارت‌هاي سنگيني به ما وارد مي‌کند. ما بايد نسخه اقتصادي کشور را بنويسيم و از ظرفيتي که برجام ايجاد مي‌کند به اصلاحات اقتصادي‌مان سرعت دهيم وگرنه برجام مشکل اقتصاد ما را حل نخواهد کرد وچون زير ساخت آماده نيست گره هم خواهد زد.

پس به باور شما، دولت با همين دست فرمان پيش برود...

آقاي رئيسي بايد در حوزه اقتصاد برنامه‌هايشان را بياورند، ما هنوز راه حل دقيقي نداريم و اين آزاد سازي قيمت‌ها يکي از راه‌هاي اصلاحات اقتصاد است ولي در کنار آن بايد توجه به معيشت و اشتغال مردم در نظر گرفته شود چون براي ما رضايت مردم مهم‌ترين موضوع است و نبايد مردم شرايط سخت‌تر از اينکه هست داشته باشند، بلکه بايد سال به سال به سمت رفاه و آسايش نزديک شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار