| کد مطلب: ۱۰۳۹۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

توئيتــر در نقـــش تريبــون مسئولان

اپليکيشن محبوب مسئولان ايراني چيست

توئيتــر در نقـــش تريبــون مسئولان

ماه‌ها از مطرح شدن تصويب طرح صيانت از فضاي مجازي مي‌گذرد؛ طرحي که اگرچه تا به اکنون به دليل مخالفت برخي طيف‌هــــاي سياسي به صورت رسمي به ثمـــر ننشسته اما برخي‌ها دليل کاهش سرعت اينترنت و همچنين فعال شدن safe search را اجراي چراغ خاموش طرح صيانت مي‌دانند. قرن‌نو نوشت، اما در روزهايي که علاوه بر تکذيب برخي مسئولان درباره اجراي طرح صيانت، خبرهاي متنوعي درباره فضاي مجازي و فيلتر اپليکيشن‌هايي همچون واتساپ و اينستاگرام شنيده مي‌شود، برخي از دولتمردان سيزدهم بيشتر به سمت فضاي مجازي رفته و از طريق آن گزارش عملکرد و اقدامات خود را به گوش مردم مي‌رسانند.

رئيسي مخالف فيلترينگ؟

در روزهاي تبليغات انتخاباتي ابراهيم رئيسي حضوري پررنگ در فضاي مجازي داشت و برخي اين حضور را نشانه همراهي او با فضاي مجازي برداشت کردند. در همان روزها فيلمي از او که آن روزها هنوز رئيس‌جمهور منتخب نبود و رسما وارد پاستور نشده بود، در فضاي مجازي منتشر شد که نشان از مخالفتش با فيلترينگ مي‌داد. رئيسي در اين فيلم مي‌گويد: «فضاي مجازي زمينه کسب‌وکار مردم است. فضاي مجازي امروز ابزار کار مردم شده و از اين طرق کسب درآمد مي‌کنند. آيا کسي مي‌آيد محل درآمد مردم را تعطيل کند. دختران من خيلي وقت‌ها از طريق اين فضا خريد مي‌کنند، مي‌گويند هم ارزان‌تر است هم راحت‌تر است، هم مي‌توانيم به کالاي مناسب دست پيدا کنم. فضاي مجازي بايد گسترش پيدا کند. هر فضايي نياز به امنيت دارد، امنيت يعني اينکه سرقت نشود، يعني اطلاعاتي که مردم مي‌گذارند سرقت نشود.» ابراهيم رئيسي بعد از ورود به پاستور و در دي ماه سال 1400، در اولين واکنش به طرح صيانت وعده داد: «مردم نگران نباشند و مشکلات اينترنت حل مي‌شود.» رئيسي که رئيس شوراي عالي فضاي مجازي است در اواخر اسفندماه سال گذشته، تصميم‌گيري در اين خصوص را در حيطه اختيارات مجلس ارزيابي کرد.

توئيتر اپليکيشن محبــوب برخي از مسئولان!

مُهر قرمز فيلترينگ بر روي توئيتر زده شده اما بستري براي اظهارنظرهاي مختلف برخي از مسئولان و مديران شده است. گاهي در آن خبري را منتقل مي‌کنند و زماني هم به جنگ مخالفان خود رفته و طوفان به راه مي‌اندازند. در اين ميان، مسئولاني مانند سيد احسان خاندوزي وزير اقتصاد، محسن رضايي معاون اقتصادي رئيس‌جمهوري، انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور و همچنين علي بهاري جهرمي سخنگوي دولت، از جمله دولتمرداني هستند که بيش‌ترين استفاده از توئيتر را دارند. گفتني است که حجت‌ا... عبدالملکي نيز که پيش از اين سکانداري وزارت کار را بر عهده داشت، استعفاي خود از وزارت را در توئيتر فيلتر اعلام کرد.

اينستاگرام فيلتر مي‌شود؟

فارغ از محبوبيت توئيتر، چند روز پيش سيد محمد حسيني، در مراسم افتتاحيه نخستين کنفرانس بين‌المللي رسانه، ارتباطات و حکمراني سايبري با اشاره به اهميت رسانه و فراگيري آن در دنياي امروز، گفت: « امروز رسانه فراتر از کتاب، سخنراني، منبر و تريبون بوده و به فرد و زمان خاصي محدود نمي‌شود و همه مي‌توانند از رسانه اجتماعي استفاده کرده و اثرگذار باشند. شايسته کشور نيست که بيرون از مرزهاي کشور درخصوص صفحه‌هاي شخصي مردم در شبکه‌هاي اجتماعي تصميم بگيرند و مثلاً اگر يادي از قهرمان ملي کشور خود کنند اينستاگرام صفحه آنها را مسدود کنند.» وي ادامه داد: « هيچ مانعي ندارد که اگر پلتفرم‌ها و شبکه‌هاي جهاني بخواهند در فضاي سايبري ايران حضور داشته باشند اما بايد در داخل ايران دفتر و نمايندگي داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسي بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداري و يا تزاحم براي مردم قرار داد پاسخگو باشند، اکنون اين اتفاق در بسياري از کشورها از جمله ترکيه افتاده است و در ايران هم اجرايي شود.» اين اظهارات حسيني درحالي مطرح مي‌شود که احتمالات را براي فيلتر شدن اينستاگرام بالا برد. اما، نکته قابل توجه حضور فعال دولتمرداني همچون عزت‌ا.... ضرغامي و حسين اميرعبداللهيان در اينستاگرام است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار